سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Friday, January 2, 2009

++ Tali pinggang: 242 disaman

seat belt Pictures, Images and Photos

KUALA LUMPUR 1 Jan. - Sebanyak 242 saman dikeluarkan terhadap pengguna kenderaan yang tidak memakai tali pinggang keledar tempat duduk belakang dalam Ops Ambang Tahun Baru yang dilancarkan serentak di seluruh negara malam tadi.

Kesemua saman dikeluarkan anggota penguat kuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) selepas kerajaan mewajibkan semua penumpang kenderaan persendirian memakai tali pinggang belakang bermula hari ini.

Operasi di 28 lokasi di seluruh negara itu membabitkan 500 anggota dan pegawai JPJ bermula pukul 10 malam hingga 2 pagi ini.

Pengarah Penguat Kuasa JPJ, Salim Parlan berkata, negeri Johor mencatat jumlah saman tertinggi iaitu 95 kes bagi kesalahan tersebut.

Menurutnya, Pulau Pinang pula mencatat jumlah saman paling rendah berbanding negeri lain iaitu enam kes.

"Jumlah saman yang dikeluarkan itu menunjukkan masih terdapat pemandu dan penumpang tidak mematuhi peraturan memakai tali pinggang belakang yang telah dikuatkuasakan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Sementara itu dalam sidang akhbar di Plaza Tol Jalan Duta di sini tengah malam tadi, Salim berkata, selain tumpuan terhadap pemakaian tali pinggang belakang, operasi itu juga bertujuan mengesan kenderaan yang menggunakan lampu High-Intensity Discharge (HID) atau xenon.

"Dalam Ops Ambang Tahun Baru ini, sebanyak 181 saman dikeluarkan terhadap kenderaan yang menggunakan lampu xenon sejak ia dikuatkuasakan di seluruh negara pada 1 Disember lalu.

"Daripada jumlah itu, 72 saman dikeluarkan dalam tempoh empat jam operasi dijalankan semalam," katanya.

Selain itu, kata beliau, 550 saman dikeluarkan bagi kesalahan tiada lesen memandu, 182 saman tidak memiliki cukai jalan dan 59 kenderaan disita bagi pelbagai kesalahan.

seat belt pic Pictures, Images and Photos

Oppps! it's not d right way to wear ya seat belt.. LOL

Salim menambah, JPJ turut memberi amaran kepada pemilik kenderaan yang mengubah suai enjin atau cermin gelap sebelum dikenakan tindakan.

Sumber:Utusan Malaysia

Sepanjang tahun lalu, katanya, sebanyak 896 saman dikenakan terhadap pemilik kenderaan yang menggunakan cermin gelap yang tidak mematuhi peraturan.


Pemakaian tali pinggang dibahagian duduk belakang amat penting kerana secara tidak langsung dapat mengurangkan kecederaan ketika berlakunya kemalangan.

so..don't 4rget 2seat belt Pictures, Images and Photos

-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

0 wahai manusia..berpesan-pesanlah..COMMENT me!:


Najibah Ali's Facebook Profile

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam