سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Tuesday, October 28, 2008

++ Lelaki acuan Al-Quran


Lelaki acuan Al-Quran
Basah lidahnya mengingati Allah
Tunduk pandangannya
penuh kesederhanaan

Lelaki acuan Al-Quran
Lembut tuturnya dalam ketaqwaan
Quran dan sunnah menjadi panduan
Akhlak nabi menjadi ikutan

Lelaki acuan Al-Quran
Hidup matinya kerana ALLAH
Hidup matinya kerana ALLAH

Dialah lelaki acuan Al-Quran
Jadi teladan sepanjang zaman
Jadi teman diperjalanan

++ HORMATI AZAN...

Diriwayatkan oleh sebuah hadis yang bermaksud : "Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahkan ketika maut menghampirinya"

Ini jelas menunjukkan bahawa kita disaran agar mendiamkan diri semasa azan berkumandang. Sebagai orang islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri.. mengapa azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak.. dan kita tidak dapat mengucapkan kalimah laillahaillallah...yang mana Allah menjanjikan syurga untuknya ketika nyawanya di cabut..

++ Apa Benar Kita Seorang Muslim?


Suatu hari Iman Al_Ghazali Rahimahullah pergi ke sebuah pasar yang sangat ramai. Bukan untuk belanja tapi hanya untuk melihat-lihat (kalau anak sekarang bilang: "cuci mata",hehe...). Namun ada sesuatu hal yang agak ganjil. Beliau menyaksikan tak ada seorangpun manusia di sana, yang ada hanya babi-babi....Manusia yang ada di pasar tesebut telah berubah menjadi babi..(na'udzubillahi min dzalik)

Sahabat. Kita sering mengaku seorang muslim. "Ana muslim" kata Kita. kita sering menganggap "miring" orang yang tak sepaham dan tak semajlis dengan Kita. Kalau seseorang sudah berbeda dengan Kita. Jelas dia bukan ahli Syurga. Kita begitu yakin dan menyombongkan diri bakal masuk syurga.

Sahabat.Kita begitu senang membanding-bandingkan orang lain dengan Kita. Bukan untuk bersyukur tapi malah untuk menghina dqan memojokkan mereka. Kita tak menyadari kalau dosa-dosa yang Kita miliki menggunung dan meluas bak samudera. Namun, Sudahkan ada kepastian dari Allah bahwa Semua dosa-dosa telah diampuni?

Sahabat. Kita memang mengaku Islam, tapi pernahkah Kita mendengar pengakuan dari Allah SWT bahwa Kita seorang Muslim? Sekali-kali belum. Yang Kita takutkan bahwa Allah mencap Kita sebagai munafik karena seringnya pembicaraan Kita beda dengan perbuatan.Atau si murtad karena Kita sering meremehkan kewajiban dan sunat...atau si musyrik karena hati kita sering melupakan Allah? Hati dan pikiran Kita disibukkan oleh "berhala" dunia.

Sahabat. Ataukah malah ALLAH mencap Kita sebagai binatang seperti yang terjadi di atas karena Kita sering ditunggangi hawa nafsu sehingga tak perduli lagi tentang halal haram.
Sahabat. Goresan pena ini juga untukku, yang sering lalai dalam mengingat_Nya.

Mengatakan Cinta pada ALLAH dan Rasul-Nya tapi pada kenyataannya tak sesuai. Ketika Kita salat benarkah Kita mengingat_Nya? Berapa kali dalam sehari Kita bersalawat kepada Kekasih_Nya?

Sahabat.Alasan (hujjah) yang Kita miliki hanyalah :"sibuk!"...lalu seandainya Allah menanyakan mana sibuknya Kamu dibanding Raja Daud as dan Sulaiman as sehingga lupa padaKU? Kita hanya diam. Sungguh malu diri ini dan tak pantas walau hanya menyebut nama_Mu yang suci....

"Ya ALLAH ampunilah Kami, Kedua orang tua Kami, Guru-guru Kami, dan seluruh Ummat Nabi Muhammad dengan 'hak' Nabi Muhammad shallahu 'alaihi wasallam. Amien."

Wallahu 'Alam.

++ Cinta Seorang Suami (Part 2)



Sampailah akhirnya Pak Suyatno diundang oleh salah satu stesen TV
swasta untuk menjadi panel jemputan acara Bimbingan Rohani Selepas subuh
dan juru acara pun mengajukan pertanyaan kepada Pak Suyatno...
Kenapa bapak mampu bertahan selama 25 tahun merawat Isteri yang
sudah tidak mampu berbuat apa-apa?
Ketika itu Pak Suyatno pun menangis.... tamu yang hadir di studio
yang kebanyakan kaum ibu pun tidak mampu menahan rasa terharu...
Disitulah Pak Suyatno bercerita...

Jika manusia didunia ini
mengagungkan sebuah cinta tapi dia tidak mencintai kerana Allah maka semuanya
akan luntur...

Saya memilih isteri saya menjadi pendamping hidup saya .... Sewaktu
dia sihat diapun dengan sabar merawat saya... mencintai saya dengan
sepenuh hati zahir dan batinnya bukan dengan mata kepala semata-mata. ..
dan dia memberi saya 4 orang anak yang lucu dan baik-baik...
Sekarang dia sakit berkorban untuk saya kerana Allah... Dan itu
merupakan ujian bagi saya. Sihat pun belum tentu saya mencari penggantinya. ..
apalagi dia sakit! Setiap malam saya bersujud dan menangis dan saya mengadu
kepada Allah di atas sajadah
supaya meringankan penderitaan isteri saya.

Dan saya yakin hanya kepada Allah tempat saya mengadukan rahsia dan
segala kesukaran saya...kerana DIA maha Mendengar... .
Amin...

Kisah yang wajar kita teladani..



P/S = Sayangilah Isteri Anda~~

++ Cinta Seorang Suami (Part 1)


CINTA SEORANG SUAMI...

(Based on True Story)

Dilihat dari usia beliau sudah tidak muda lagi, usia yang sudah senja
bahkan sudah mendekati malam. Masa Pak Suyatno, 58 tahun ke sehariannya diisi dengan merawat isterinya yang sakit. isterinya juga sudah tua. Mereka berkahwin sudah lebih 32 tahun Mereka dikurniakan 4 orang anak ....disinilah awal cubaan menerpa, setelah isterinya melahirkan anak ke empat ..... tiba-tiba kakinya lumpuh dan tidak boleh digerakkan. Hal itu terjadi selama dua tahun. Menginjak tahun ke tiga seluruh tubuhnya menjadi lemah bahkan terasa tidak bertulang lidahnyapun sudah tidak mampu digerakkan lagi. Setiap hari pak suyatno memandikan, membersihkan kotoran, menyuapkan, dan mengangkat isterinya ke atas tempat tidur.

Sebelum berangkat ke tempat kerja dia meletakkan isterinya di hadapan TV
supaya isterinya tidak berasa kesunyian. walau isterinya tidak dapat bercakap, tapi dia selalu melihat isterinya tersenyum, dan Pak Suyatno masih berasa beruntung kerana tempat kerjanya tidak begitu jauh dari rumahnya, sehingga siang hari dia boleh pulang ke rumah untuk menyuapi isterinya makan. Petangnya dia pulang memandikan isterinya, mengganti pakaian, dan selepas Maghrib dia temankan isterinya menonton tv sambil bercerita apa sahaja yang dia alami seharian..

Walaupun isterinya hanya mampu memandang (tidak mampu memberikan respons), Pak Suyatno sudah cukup senang bahkan dia selalu menggoda dan bergurau dengan isterinya setiap kali menjelang tidur. Rutin ini dilakukan Pak Suyatno lebih kurang 25 tahun. Dengan sabar dia merawat isterinya bahkan sambil membesarkan ke empat buah hati mereka. Sekarang anak-anak mereka sudah dewasa tinggal si bungsu yang masih kuliah. Pada suatu hari, ke empat anak Pak Suyatno berkumpul di rumah orang tua mereka sambil menjenguk ibunya. Kerana setelah menikah mereka tinggal dengan keluarga masing-masing. Dan Pak Suyatno tetap merawat ibu kepada anak-anaknya, dan yang dia inginkan hanya satu: semua anaknya berjaya... Dengan kalimat yang cukup hati2 anak yang sulung berkata "Pak kami ingin sekali merawat ibu ... Semenjak kami kecil kami melihat bapak merawat ibu dan tidak ada sedikit pun keluhan keluar dari bibir bapak, bahkan bapak tidak izinkan kami menjaga ibu..".

Dengan air mata berlinang anak itu melanjutkan kata-katanya .....
"Sudah yang kali keempat kami mengizinkan bapak menikah lagi, kami rasa ibupun akan mengizinkannya. Bila bapak akan menikmati masa tua bapak dengan berkorban seperti ini? kami sudah tidak sampai hati melihat bapak begini... kami berjanji akan merawat ibu dengan sebaik-baiknya secara bergantian," ujar anaknya yang sulung merayu. Pak Suyatno menjawab hal yang sama sekali tidak diduga oleh anak-anaknya. "Anak-anakku. .... jikalau hidup di dunia ini hanya untuk nafsu.... mungkin bapak akan berkahwin lagi.... tapi ketahuilah dengan adanya ibu kalian di sampingku... . itu sudah lebih dari cukup.

Dia telah
melahirkan kalian..." Sejenak kerongkongannya tersekat... "Kalian yang selalu kurindukan hadir di dunia ini dengan penuh cinta yang tidak dapat dinilai dengan apapun. Cuba kalian tanya ibumu apakah dia menginginkan keadaannya seperti ini ??? Kalian menginginkan bapak bahagia .... Apakah batin bapak dapat bahagia meninggalkan ibumu dalam keadaannya seperti sekarang ? Kalian menginginkan bapak yang masih diberi Allah kesihatan yang baik dirawat oleh orang lain ........ bagaimana dengan ibumu yg masih sakit??" Sejenak meledaklah tangis anak-anak Pak Suyatno... Merekapun melihat butiran-butiran kecil jatuh di pelupuk mata ibunya... Dengan pilu ditatapnya mata suami yang sangat dicintainya itu...

++ WUDHU ITU MENYIHATKAN


Sungguh ummat-Ku akan diseru pada hari kiamat dalam keadaan bercahaya karena bekas wudhunya.

(HR Bukhari dan Muslim).

Selain memiliki banyak keutamaan, wudhu ternyata sangat bermanfaat terhadap kesehatan. Dr Ahmad Syauqy Ibrahim, peneliti bidang penderita penyakit dalam dan penyakit jantung di London mengatakan, ”Para Pakar sampai pada kesimpulan mencelupkan anggota tubuh ke dalam air akan mengembalikan tubuh yang lemah menjadi kuat, mengurangi kekejangan pada syaraf dan otot, menormalkan detak jantung, kecemasan, dan insomnia (susah tidur).”

Dalam buku Al-I’jaaz Al-Ilmiy fii Al-Islam wa Al-Sunnah Al-Nabawiyah dijelaskan, ilmu kontemporer menetapkan setelah melalui eksperimen panjang, ternyata orang yang selalu berwudhu mayoritas hidung mereka lebih bersih, tidak terdapat berbagai mikroba.

Rongga hidung bisa mengantarkan berbagai penyakit. Dari hidung, kuman masuk ke tenggorokan dan terjadilah berbagai radang dan penyakit. Apalagi jika sampai masuk ke dalam aliran darah. Barangkali inilah hikmah dianjurkannya istinsyaaq (memasukkan air ke dalam hidung) sebanyak tiga kali kemudian menyemburkannya setiap kali wudhu.

Ada pun berkumur-kumur dimaksudkan untuk menjaga kebersihan mulut dan kerongkongan dari peradangan dan pembusukan pada gusi. Berkumur menjaga gigi dari sisa-sisa makanan yang menempel. Sementara membasuh wajah dan kedua tangan sampai siku, serta kedua kaki memberi manfaat menghilangkan debu-debu dan berbagai bakteri. Apalagi dengan membersihkan badan dari keringat dan kotoran lainnya yang keluar melalui kulit. Dan juga, sudah terbukti secara ilmiah penyakit tidak akan menyerang kulit manusia kecuali apabila kadar kebersihan kulitnya rendah.

Dari segi rohani, wudhu menggugurkan ‘daki-daki’ yang menutupi pahala. Bersama air wudhu, dosa-dosa kita dibersihkan, sebagaimana diriwayatkan Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda, ”Apabila seorang hamba muslim atau mukmin berwudhu, tatkala ia membasuh wajahnya keluarlah dari wajahnya seluruh dosa yang dilakukan matanya bersamaan dengan air itu atau dengan tetesan terakhirnya.

Apabila dia membasuh dua tangannya maka akan keluar seluruh dosa yang dilakukan tangannya bersamaan dengan air itu atau tetesan air yang terakhir. Apabila dia membasuh dua kakinya maka keluarlah seluruh dosa yang telah dilangkahkan oleh kakinya bersama air atau tetesannya yang terakhir sehingga dia selesai wudhu dalam keadaan bersih dari dosa-dosa.” (HR Muslim) Maka, berbahagialah orang-orang yang selalu menjaga wudhunya dan menjaga hatinya tetap suci.
(Sumber: Republika)

++ Fragen und Antworten.. =)


1)THREE NAMES IN YOUR INBOX CELLPHONE?
yahoo msg..
yahoo msg..
meine fruendin~ Siti Rahiah

2)YOUR MAIN RINGTONE?
kein kling

3)WHAT U DID AT 12 LAST NIGHT?
computer gespielt

4)WHO WAS THE LAST PERSON U WENT OUT WITH? WHERE?
mein liebe familie

5) YOUR FAVOURITE FOODS?
essen von meine liebe mutter :)

6) DO YOU LOVE STAYING AT HOME?
ja~! natuerlich~!

7) THREE OF YOUR EVERYDAY FAVORITE ITEMS?
Mein Handy
computer
MP4

8)THE COLOR OF YOUR BEDROOM?
Gruen

9)HOW MUCH MONEY IN YOUR WALLET NOW?
habe vergessen.. ;p

10) WHAT DID YOU DO THE MOST TODAY?
internet benutzen

11) ARE YOU IN LOVE WITH SOMEONE RIGHT NOW?
Nien.. noch nicht~~

12)WHAT WILL U DO NEXT WEEKEND?
lalala.. wiess noch nicht

13) WHAT DO U THINK ABOUT LIFE?
hmm.. so so lala..

14) WHAT MADE YOU LAUGH TODAY?
hmm...was? ich habe es fergessen

15) THE WORDS THAT YOU LIKE FROM SOMEONE YOU LOVE?
.....was??

16)WHO IS THE LAST PERSON THAT TEXTED U?
Niemand~

17)WHERE DID U HAVE UR DINNER LAST NIGHT?
KLCC

18)THE LAST SURPRISE YOU GOT?
nichts
19)LAST THING U BORROWED FROM UR FRIENDS?
nichts

21)WHO IS UR BF/GF OR HUSBAND/WIFE
nichts
22)WHAT DO YOU FEEL NOW?
muede.. (mochte ins bett gehen).. zzzzz...
23)WANNA SHARE WITH WHO?
niemand..

24) YOUR FAVOURITE SHOES?
hmm.. so viel...ich weiss nicht.. kann nicht enscheidung
25) DO U HAVE ANY FAVOURITE TEACHERS?
hmm.. nien..
27) ARE YOU SEARCHING FOR SOMETHING?
ja..
28)WHAT DO YOU ORDER AT MCD?
fillet-o-fish
29)THE LAST TIME YOU FELT SO SAD?
gestern
30) WHEN SOMEBODY SAYS GOODBYE, YOU SAY?
ja..tschuess~!/ auf wiedersehen..
31) WHO IS THE LAST PERSON WHO MADE YOU SAD?
hmm.. habe vergessen~
32) WHY?
ich wiess es nicht
33) IF YOU EVER HAD ONE WISH TO DO RIGHT NOW, WHAT WOULD IT BE?
ich mochte nach Deutschland fliegen...
34) IF YOU WANT TO SHARE YOUR BED, WITH WHOM YOU WANT IT TO BE?
hmm..mein mann..natuerlich...
35) WOULD YOU PREFER HAVING A BOYFRIEND/GIRLFRIEND OR SINGLE?
hmm..beides..

36) WHO IS YOUR LATEST EX BOYFRIEND/GIRLFRIEND?
= ich weiss es nicht~

37) DO YOU STILL LOVE YOUR EX BOYFRIEND/GIRLFRIEND?
= nicht mehr~ ( NEIN!)

38) LAST CALL FROM?
= mein freunde aus wei......( ich habe es vergessen)

39) LAST TEXT MESSAGES?
= niemand~

40) WHICH ONE WOULD YOU CHOOSE EITHER YOUR BOYFRIEND/GIRLFRIEND OR YOUR BESTFRIENDS?
...... muss ueberlegen..
41) WHAT IS YOUR PLANNING FOR TOMMOROW?
hmm.. schlafen... ;p

++ K.A.M.I...A.L.I.'s ~ Close Up VERSION.. =)

Salam Alaik~
tiada apa yang ingin ana coretkan.. just wanna 2 say " Kami suka bergambar~ :) "
ana & family memang 'addicted taking pictures'~...mana2 je mesti nak tangkap gambar.. lebih2 lagi ayah ana tu... hehe.. well... at least ada kenangankan.. :D

..:: Abah @ Ali b. Mohd Shariff ::..
d Leader in Our Family.....












Ali & Family...

= Ali b. Mohd Shariff
=Jamilah bt Mohd

=Nabihah
=Najibah
=Nabil

=Nabilah
=Muhammad.... =)


As we go on..we remember all the times we had 2gether...
n we will be FAMILY FOREVER~.... muah..muah..muah~!!!

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam