سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Wednesday, November 12, 2008

++ Ma SiStaHs~

Cayang Korunk~

Photobucket

Nabihah.Najibah.Nabilah

++ Hari ni & Esok....

KEHIDUPAN HARI NIPhotobucket

Alhamdulillah, Allah berikan aku peluang tuk bernafas lg...

pray 4 allah Pictures, Images and Photos

Hari ni hidupku boleh dikatekan agak bohsan... bukan ape.. abah dah fly ke New Zealand semalam.. emak, sibuk buat kerja , yah dah lene dibuai mimpi @ tido.. muhd, dgn dunia game die...dok dalam bilik 24 jam.. aiseh..yang ana ni.. terase macam nak kuar jalan2.. tapi tgk cuace di luar macam nak ujan je.. dah siap bunyi guruh dentan..dentum.. ish ish..

buhsan..buhsan..tahap ape pun x tahu le....nasib bek ler, internet jadi peneman hidup ku di kala bosan.. haha.. (ayat skema la pulak eh).. sebenarnye ade bende lagi berpedah yang boleh dibuat cume nak tak nak jer... biaselah bile time-time camni.. perasaan LAZY tu sentiase ade dalam diri...apo la eh..

Nasib bek gak Nabilah adik yang ke 4 dah balik sini.. so meriah le sikit dgn pok pek pok pek dier... xdelah sunyi sgt mcm sebelum ni.. tp tu la.. bile da banyak ckp kdng2 tersilap cakap.. da gado.. haha.. bukan gado ape pun.. biaselah dia ni suke menyakat..ana plak suke membalas.. so.. jadilah 1 perang mulut yang agak best di dengar.. [sape yang xtahan totop telinge la ye]..ngee~

Photobucket [Concept]Photobucket

oh ye, lupe plak nak bgtau.. tapi rasanyer smua dah tahu kot.. erm. xdelah ponting sgt pun.. tuk sesapa yang 1st time lawat a.k.a ziarah blog ni.. diharap anda tahu dis is not ONLY an Islamic blog..campur2.. semua artikel ade (artikel yg terlampau xdelah eh).. cuma ana sampaikan apa yang ada baca & kongsi dengan u all semua.. so kalau boleh NO missunderstanding tentang konsep blog ana ni.Sebab disini sajelah tempat tuk luahkan ape yang boleh diluah.. malas nak buat banyak2 blog.. malas nak update banyak2.. macam buang mase (ikut pade kerajinan individu).. so ana rase yang terbaik campur semua dalam 1.. senang!..

tHE HEARt KN0WS. Pictures, Images and Photos

So ana ucapkan selamat membaca & menggodeh2 blog ni k... diharap jika ada apa2 kekurangan jangan malu jangan sogan tegurla.. sama2 kita perbaiki diri yang serba kekurangan ini...

Wallahua'lam...

PhotobucketWasalam.. Tschuess~!Photobucket

++ "Antara Dua Persimpangan Jalan"

roads Pictures, Images and Photos



Apa pernah Kita menemukan seorang manusia yang punya kesempurnaan alias tak punya cela sedikitpun? (Kita tak membahas tentang Nabi ya...!! Yang Kita bahas tuk dijadikan objek adalah Kita2 ini yang berlogo 'manusia biasa'dan berpotensi menjadi manusia "LUAR BIASA") Sekali-kali belum pernah bukan.??

Hampir tidak ada kesempurnaan dalam diri seorang hamba. Kesempurnaan itu milik Tuhan pula adanya. Jika Kita mau merenungkan. Sungguh salah satu pintu ma'rifat (mengenal) kepada ALLAH telah terbuka buat Kita. Salah satu dari keuntungan orang yang ma'rifat kepada ALLAH SWT menurut Syeikh Abdus Shamad AL_Falimbani rahimahullah dalam Kitab Hidayatus Salikin, yang Beliau kutip dari Bidayatul Hidayah karangan Hujjatul Islam Imam Al_Ghazali rahimahullah (wanafa'ana bihuma fiddaraini. AMIEN) adalah mati dalam keadaan Husnul Khatimah.
Namun anehnya, Kita terlalu memfokuskan diri memandang hal2 jelek yang ada pada diri orang lain. Sehingga Ghibah dan Gosip menjadi menu wajib Kita sehari2. Coba buktikan sendiri! Duduklah di tempat yang ramai dan dengarkan orang2 mengobrol.Tak terasa lidah ini menyebut-nnyebut keburukan orang lain.

Bukankah Kita telah tahu. Manusia itu tidak ada yang sempurna. Lalu kenapa Kita malah memberatkan (melimparkan) diri dalam kesusahan di dunia dan Akhirat bahkan NERAKA. Bukan malah menebarkan kebahagiaan dengan cara melihat sisi positif dari seseorang?
Kerugian di dunia dapat dari ketahui dari buku-buku psikologi dan pengembangan diri. Sedangkan menurut para ahli sufi, antara lain:
Jika seandainya, seseorang yang telah mengghibah (menyebut-nyebut) kejelikan orang lain bertobat kepada Allah dan minta maaf pada orang yang telah dighibah. Niscaya orang tersebut akan masuk sYurga diurutan yang paling akhir.
Seseorang yang telah mengghibah orang lain. Padahal orang yang dighibah itu telah bertobat. Niscaya tidak dimatikan orang yang mengghibah tersebut sebelum melakukan pekerjaan jelek orang yang telah dighibahnya.
Na'udzubillahi min dzalik!

Lalu bagaimana bagi orang2 yang belum sempat bertobat? Semoga Kita termasuk orang yang beruntung dan tidak mengecewakan serta tidak membuat menangis Rasulullah saw. AMIEN...istajablana Ya ALLAH...

WALLAHU "ALAM

=Al_Faqir ila rahmatillahi ta'ala=



++ 10 Muwasafat Trabiyyah

  • Bermanfaat kepada orang lain
  • Akidah yang Sejahtera
  • Ibadah yang sahih
  • Akhlak yang mantap
  • Luas Pengetahuan
  • Sihat Tubuh Badan
  • Mampu Berdikari
  • Melawan Nafsu
  • Sangat Manjaga Masa
  • Tersusun urusannya
Photobucket

++ Melayu - Usman Awang

keris melayu Pictures, Images and Photos

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar,
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut,
Biar mati adat
Jangan mati anak.

Melayu di tanah Semenanjung luas maknanya:
Jawa itu Melayu, Bugis itu Melayu
Banjar juga disebut Melayu, Minangkabau memang Melayu,
Keturunan Acheh adalah Melayu,
Jakun dan Sakai asli Melayu,
Arab dan Pakistani, semua Melayu
Mamak dan Malbari serap ke Melayu
Malah mua’alaf bertakrif Melayu
(Setelah disunat anunya itu)

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
tanah sebidang mudah terjual

Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba.
Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi

Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri.
Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak.

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan

Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut

Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Selaga yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
"Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran"

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan.

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka "


++ Orang yang melakukan dosa dalam masa sama mengharapkan keampunanNya




Saudaraku,

Mungkinkah orang yang banyak berdosa, menyisakan hati yang mengakui keagungan Allah swt? Banyak orang mengira jawabannya, tidak. Mereka mengatakan, hanya orang shaleh yang mampu memiliki hati yang menyimpan kebesaran dan keagungan Allah swt. Sementara pelaku dosa dan yang bergelimang kemaksiatan, mereka termasuk kelompok orang yang tidak mendapat rahmat Allah, dan ini artinya tidak ada pengakuan dalam hati mereka terhadap kebesaran dan keagungan Allah swt.

Saudaraku yang dikasihi Allah,

Dosa dan maksiat memang pasti memberi dampak pada orang yang melakukannya. Begitu pun ketaatan yang pasti memberi pengaruh pada orang yang melakukannya. “Kebaikan itu menyinari wajah, memberi cahaya dalam hati,membuka keluasan rejeki, memberi kekuatan tubuh, menambah cinta di hati makhluk. Sedangkan keburukan dan dosa itu, memberi kelam di wajah, kegelapan di dalam kubur dan di dalam hati,melemahkan tubuh, menyempitkan rejeki dan memunculkan kebencian di hati makhluk.” Demikian ungkapan Ibnu Abbas radhiallahu anhu.

Saudaraku,

Tapi Islam tetap selalu ingin memberi semangat pada orang yang sudah berdosa agar tidak pernah putus harapan dari rahmat Allah. Dosa dan kemaksiatan sebenarnya tidak menghalangi seseorang untuk tetap memiliki hati yang mengakui kebesaran dan keagungan Allah swt. Mungkin, kita menapakkan kaki di tempat yang tidak sesuai dengan keridhaan Allah swt. Tapi hati kita tetap memendam pengakuan tulus akan keagungan Allah swt. Ini artinya, Allah swt meniupkan kebaikan dalam hati, meski secara lahir kita belum sesuai dengan situasi hati kita. Itulah sebabnya para ulama membagi dua kategori kemaksiatan, yakni kemaksiatan anggota tubuh yang disebut dzunuub al jawaarih, dan kemaksiatan hati yang disebut dzunuub al qalb. Meski tidak dipungkiri juga ada keterkaitan antara keduanya, dan yang paling membahayakan adalah kemaksiatan hati ketimbang kemaksiatan anggota tubuh.

Saudaraku,

Keadaan hati yang tetap mengagungkan Allah swt, adalah kondisi yang membersihkan seseorang untuk kembali dari ragam penyimpangan. Hati seperti inilah yang tetap menyuarakan keagungan dan ke Maha Besaran Allah swt sehingga menolong pemiliknya dari kondisi larut dalam kesalahan. Seperti ungkapan sebagian orang shalih, “Barangsiapa yang di dalam hatinya tetap mengagungkan Allah swt, maka Allah swt akan menolongnya agar jasadnya juga mengagungkan Allah swt.”

Lihatlah peristiwa yang dialami seorang shalih bernama Basyar Al Hafi, tokoh ulama yang terkenal zuhud dan wara ’ Abu Na ’im dalam Hilyatu Al Auliya, menguraikan Basyar Al Hafi yang mengatakan, “Aku dahulu seorang yang tersesat dan tidak tahu arah. Suatu hari aku melihat sebuah kertas di atas jalan. Aku mengambil kertas itu dan kulihat di dalamnya tertera kalimat “Bismillahir Rahmaanir Rahiim ”. Aku bersihkan kertas itu dan aku masukkan ke dalam kantong. Saat itu aku hanya mempunyai uang dua dirham, tapi uang itu kuhabiskan untuk membeli minyak wangi. Minyak wangi itu aku usap pada kertas yang kusimpan di dalam kantong. Malam harinya, aku bermimpi seseorang mengatakan padaku, “Wahai Basyar, engkau angkat Nama Kami dari jalanan. Engkau membuatnya harum. Maka Aku akan mengharumkan namamu di dunia dan di akhirat.”

Renungkanlah saudaraku, bagaimana pengagungan Allah swt yang ada di dalam hati Basyar Al Hafi.

Saudaraku,

Ada pula kisah pelaku dosa yang tiba-tiba jiwanya tersungkur merasakan keagungan Allah swt. Lihatlah perubahan besar yang dilakukan seorang bernama Fudhail bin Iyadh, yang kemudian menjadi salah satu ulama besar Islam di jamannya. Dahulunya, Fudhail adalah seorang perampok yang sangat ditakuti karena kekejamannya. Suatu ketika, ia merampok sebuah rumah sebelum waktu subuh. Saat menaiki tembok rumah, ia melihat seorang kakek tua membaca Al-Qur ’an. Saat itu, mungkin saja Fudhail tetap melanjutkan aksinya untuk merampok, tapi bacaan Al-Qur ’an orang tua itu begitu membuat jiwanya guncang. Secara lahir, Fudhail sudah melakukan kejahatan. Tapi kali ini, kejahatan fisiknya tidak mendominasi keburukan hatinya. Maka, ketika orang tua itu membacaan firman Allah swt, “Belumkah datang waktunya bagi orang-orang beriman untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka)...” ((QS.Al Hadid :16). Fudhail memandang ke langit, seraya mengatakan, “Ya Rabb, aku bertaubat kepadamu malam ini.” Saat itu juga ia turun,, lalu mandi dan pergi ke masjid menangis dalam taubatnya. Seperti itulah, bahwa ada banyak perilaku maksiat yang tidak membatasi kondisi hati yang tetap mengagungkan Allah.

Saudaraku,

Karenanya, nilai seseorang tidak serta merta jatuh karena ia melakukan dosa dan maksiat. Bahkan ketika seorang pezina dirajam lalu mendapat cacian dan penghinaan dari sejumlah sahabat, Rasulullah saw bersabda, “Jangan lakukan itu, dia telah bertaubat dengan taubat yang bila ditimbang dengan 70 orang penduduk Madinah niscaya taubatnya meliputi mereka semua.” Dalam riwayat lain,, “Sesungguhnya taubatnya jika ditimbang dengan seluruh penduduk Madinah, niscaya akan meliputi mereka semua.” Artinya, pezina itu pun ternyata memiliki hati yang tetap mengagungkan Allah swt. Kondisi hati seperti itulah yang membuatnya rela mendapat hukuman sesuai kehendak Allah swt dan Rasulullah saw.

Sekarang,mari bertanya pada diri sendiri, seberapa besar keagungan Allah swt dalam hati kita?

sumber : http://halaqahbyu.multiply.com/journal/item/101/Adakah_Orang_yang_Berdosa_Berkesempatan_Mengagungkan_Allah


Semoga kita bersama-sama mendapat keampunan & petunjuk daripada Allah... amiin..

++ Strange but funny

Strange Transport























++ إقرأه فقط إن كنت تمتلك وقتا لـ الله / Read only if you have time for ALLAH


Let me tell you, make sure you read all the way to the bottom. I almost deleted this email but I was blessed when I got to the end


دعني أخبرك، تأكد انك ستقراه الى النهاية لقد كدت احذفه ولكني بوركت عندما انهيته





ALLAH
, when I received this e-mail, I thought...
الله
'وهو عنوان الرساله' عندما وصلتني هذه الرساله, فكرت....


I don't have time for this... And, this is really



inappropriate during work


ليس لدي وقت لقراءة تلك الأشياء كما أنني بوقت غير مناسب للقراءة ..فأنا في العمل



Then, I realized that this kind of thinking is... Exactly, what has caused lot of the problems in our world today.


وبعدها لاحظت بأن هذا النوع من التفكير هو تماما السبب الذي يجعل عالمنا مليئ بالمشاكل في الوقت الحالي




We try to keep
ALLAH in MASJIDS on FRIDAY...


نحن نحاول أن نجعل الله والدين بالمساجد ايام الجمعة

Maybe,
FRIDAY night...


وربما بليل الجمعة

And, the unlikely event of a
MAGHRIB SALLAH.


وصلاة المغرب احيانا

We do like to have Him around during sickness...


نحن نحب ان نذكره ايام المرض




And, of course, at funerals


.وطبعا الجنائز




However, we don't have time, or room, for Him during work or play...


لكن ليس لدينا الوقت ولا المساحة لأن نذكره خلال العمل او اللعب




Because.. That's the part of our lives we think... We can,
and should, handle on our own. ! !


لأن هذا هو الوقت الذي نعتقد فيه بأننا قادرين على أن نعتمد على أنفسنا فيه
May
ALLAH forgive me for ever thinking...


ياالله سامحني على هذا النوع من التفكير



That... there is a time or place where..

H
E is not to be FIRST in my life.


التفكير الذي يقول أن هناك وقت او مكان لا يكون 'الله' الأول والأهم في حياتي





We should always have time to remember all HE has done for us.


يجب أن يكون لدينا الوقت 'لأن نذكر كل ما قدمه 'الله لنا




Pass this on ONLY IF YOU MEAN IT!!


أنشرها فقط إن كنت مقتنع بها



Yes, I do Love ALLAH.


نعم، انا أحب الله
HE is my source of existence and Savior.


هو مصدر وجودي ومنقذي




He keeps me functioning each and every day. Without Him, I will be nothing.

وهو الذي يبقينا أحياء كل يوم ومن دونه سنصبح لا شيء



This is the simplest tes! ! t.


هذا أسهل اختبار ممكن
If You Love
ALLAH... And, are not ashamed of all the marvelous things HE has done for you...


اذا كنت تحب الله ولا تخجل من جميع الأشياء الرائعة التي قام بها من أجلك



Send it on...


أنشرها


Now do you have the time to pass it on?


والآن ألديك وقت للنشــر .؟؟




Make sure that you scroll through to the end.


تأكد إنك ستصل لنهاية الرسالة



Easy vs. Hard
السهــــل ×الصعـــــــــب


Why is it so hard to tell the truth but Yet so easy to tell a lie?


لماذا يكون من الصعب جدا أن تقول الحقيقه ومع ذلك من السهل جدا ان تكذب




Why are we so sleepy in
THE MASJID but Right when the sermon is over wesuddenly wake up?


لماذا نشعر بالنعاس وقت الصلاة و في المسجد وبمجرد أن تنتهي الخطبه نصحو فجأة



Why is it so easy to delete a
HOLY e-mail, but yet we forward all of the nasty ones?


لماذا يكون من السهل جدا أن نحذف ايميل ديني ومع ذلك ننشر كل ما هو سيّء




Of all the free gifts we may receive, Prayer is the very best one....


من ضمن كل الهدايا المجانيه التي نحصل عليها .. دعوة صادقة هي أفضلهم

There are no costs, but wonderful rewards...


لن تكون هناك عقوبات لعدم النشر لكن جائزة رائعة


بإذن الله



Notes: Isn't it funny how simple it is for people to
NOT BELIEVE IN ALLAH and then wonder why the world's going to hell.
ملحوظة: شيء مضحك أن هناك أناس لا يؤمنون بالله ويستغربون لماذا العالم ذاهب 'لجهنم'
دلالة على فساد العالم


Isn't it funny how someone can say 'I believe in
ALLAH ' but still follow Satan (who, by the way, also 'believes' in ALLAH ).


شيء مضحك أن يأتي شخص ويدعي بأنه مؤمن بالله ولكنه لم يزل يتبع أبليس 'كما أن ابليس يؤمن بال! ! له '



Isn't it funny how you can send a thousand jokes through e-mail and they spread like wildfire, but when you start sending messages regarding
ISLAM , people think twice about sharing?


شيء مضحك أنه من الممكن أن ترسل الآلاف من النكت عن طريق الإيميل وتنتشر مثل النار في الهشيم واذا ارسلت ايميل اسلامي الناس يفكرون مرتين قبل أن يعيدوا نشرها




Isn't it funny how when you go to forward this message, you will not send it to many on your address list because you're not sure what they believe, or what they will think of you for sending it to them.


كما أنه من المضحك أنه عندما تقوم بنشر هذا الإيميل لن تقوم بإرساله إلى كل من عندك لإنك غير متأكد بماذا يؤمنون وكيف يفكرون بك اذا ارسلتها لهم



Isn't it funny how I can be more worried about what other people think of me than what
ALLAH thinks of me.


من المضحك أن نخاف من رأي الناس فينا اكثر من رأي الله فينا !!




I
MAKE DUA, for everyone who sends this to their entire address book, they will be bless! ! ed by ALLAH in a way special for them.


انا دعوت لكل شخص يرسل هذا الإيميل لكل من عنده بدفتر العناوين ، أن يبارك لهم ربي بطريقة خاصة لهم


بإذن الله









And send it back to the person who sent it, to let them know that indeed it was sent out to many more


وأرسلها لنفس الشخص إللي أرسلها لك لكي يعلم بأن الرسالة قد نشرت فعلا





الشمعة لا تخسر شيئا اذا ما تم إستخدامها لإشعال شمعة اخرى



Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam