سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Sunday, October 19, 2008

++ 10 Sebab Mengapa Anda Tidak Perlu Takut Untuk Mengundi~ MAHASISWA / SISWI universiti


1)Anda adalah mahasiswa yang bebas untuk memilih siapa bakal pemimpin anda
2)Undi anda adalah rahsia
3)Setiap mahasiswa mempunyai hak untuk membuang undi
4)Tidak ada pihak yang berhak mengugut anda, walaupun pengetua dan JTK kolej
sekalipun. Setiap ugutan yang diterima boleh diajukan terus kepada Bonda Naib
Canselor dan tindakan tegas akan di ambil terhadap mereka
5)Anda tidak berseorangan dalam membuat pilihan,kami bersama anda
6)Kolej kediaman adalah hakmilik mahasiswa, tiada pihak yang berhak menyingkirkan
anda hanya kerana menyokong perjuangan mahasiswa
7)Perjuangan mahasiswa yang mengikut telunjuk HEP sudah tidak releven lagi
8)Setiap warga kampus mengharapkan undi daripada ANDA untuk membawa satu
PERUBAHAN.
9)Anda dilindungi oleh Statut Universiti. Undi adalah HAK anda.
10)KEBERANIAN anda diperlukan melalui SATU UNDI demi masa depan kampus yang lebih baik!

-credit To ProM UM-

sumber:buletin fs

++ Dearest wife & wife to be.....

+ Girlfriend + Wife +



Wife is like TV, girlfriend is like Handphone (HP)
At home watch TV, go out bring HP.
No money, sell TV. Got money change HP.
Sometimes enjoy TV, but most of the time play with HP.
TV free for life but HP, if you don't pay the services will be terminated
TV is big, bulky and most of the time old, but HP is cute, slim, curvy and very portable at any time.
Operational cost for TV is often acceptable but for HP is high and often demanding,
Most Important, TV got remote.. HP don't have..
Last but not least....... .
TV do not have virus, but h/p yes......... .have VIRUS....... ....... once get
it, HABIS LA..... hahahahaha.. ....

++ JANGAN BELI PUTIK KAPAS DI TEPI JALAN

Dear All Tolong jangan tunjukkan simpati anda dengan orang yang menjual Putik Kapas (cotton buds) di tepi jalan atau di lampu isyarat... Ini kerana Putik Kapas itu terbuat dari kapas yang telah digunakan dihospital. Mereka membersihkan semua yang kotoran, darah, dan lainnya dengan mencucinya kemudian di bleach dengan bahan pemutih kemudian dibuatlah Putik Kapas. Jadi, jika anda tidak ingin menjadi orang pertama yang menderita Herpes Zoster Octicus (infeksi virus telinga bahagian dalam, tengah, dan luar) maka

J
ANGAN BELI COTTON BUDS DI TEPI JALAN.

Infokan teman anda, jika anda peduli... Just Forward !!

++ Syawal ke 19 (neunzehn)

Rumah terbuka Siti Maryam (x-student SKTU) di Taman Univeristi Indah,Seri kembangan.

Salam alaik...hari ni ana menghadiri rumah terbuka kawan lama ana di Taman U.. dah lama sgt tak berjumpa dgn Maryam & Sakinah ni... since habis sekolah rendah(kalau x silap)..terus x contact2... nasib baik jumpa dia dalam friendster..oklah dipendekkan cerita..banyak benda kami bualkan..mklmlah dah lama x brjumpa... so pok pek sana pok pek sini (bukan buat 'ketupat' tau)..hehehe..

sebelum balik rumah..kami sempat bershopping di Jusco Equine Park..minum-minum di Oldtown White Coffee,makan2..then balik~~~

++ "Surat Cinta" yang tersia...


Oleh : Ustaz Pahrol Mohamad Juoi


"Benar-benarkah kita cintakan Allah jika 'surat cinta'-Nya tidak kita baca, fahami dan hayati?"


Hampir tiga perempat daripada keseluruhan peserta tidak mengetahui makna bacaan dalam solat. Keputusan ujian yang dijalankan secara santai sebentar tadi sangat mengejutkan. Apa tidaknya, ada yang telah berusia hampir mencecah separuh abad, ertinya telah lebih tiga atau empat puluh tahun lebih mengerjakan solat tanpa mengetahui maknanya! Bayangkan tiga puluh tahun, tempoh yang cukup lama, bukan sekadar cukup untuk memahami bacaan dalam solat bahkan lebih dari cukup untuk menjadi seorang hafiz!

"Bagus ustaz buat ujian macam ni," kata seorang peserta.

"Sekurang-kurangnya kita tahu apa yang kita tak tahu," tambahnya.

"Betul-betul ke kita ni tidak tahu apa yang kita tidak tahu sebelum ni?" celah saya separuh mengeluh, separuh mengutuk (diri sendiri).

"Apa maksud ustaz?"

Saya senyum. Bukan untuk berteka teki, tetapi sekadar mencari ketepatan makna di sebalik kata-kata.

Tak Serius Dengan Solat?

"Saya rasa selama ni pun kita dah tahu yang kita tidak tahu makna bacaan solat ni. Tetapi kita bersikap 'tak pa', 'tunggu' atau 'nantilah'. Sedar tak sedar, sikap sambil lewa kita itu berlarutan hingga puluhan tahun," ujar saya lagi.

Dia diam. Kemudian mengangguk-angguk. Setuju barangkali.

"Yalah, ustaz. Kita tidak serius dengan solat..."

"Punca tidak serius sebab kita rasa solat ni tidak penting," tambah saya lagi.

"Bagaimana hendak rasakan yang solat ni penting?"

"Walaupun kita dah tahu ia memang penting?"

"Betul tu. Kita tahu kepentingannya tapi tak terasa... Tertinggal solat rasa tak rugi, tak rasa bersalah atau tak rasa kesal."

"Tapi kalau hilang duit? Terbakar rumah? Harga barang naik?"

"Wah, itu terasa betullah, ustaz..."

Kami sama-sama senyum. Tapi senyum tawar. Kesal bercampur hambar.

"Siapa yang rasa solat ni betul-betul penting?"

"Nabi Muhammad SAW."

"Kemudian?"

"Para sahabatnya."

"Mengapa Rasul dan sahabatnya begitu pentingkan solat?"

Tidak Rasa Allah Penting

Sepintas lalu, teringat kisah bagaimana kaki Rasulullah SAW bengkak-bengkak akibat terlalu lama berdiri dalam solat. Terbayang pula bagaimana Sayidina Abdul Rahman bin Auf RA tega menginfakkan seluruh kafilah yakni unta-unta dan segala isinya kerana ingin menebus kelewatannya bertakbiratul ihram dalam solat berjemaah pimpinan Rasulullah.

"Mengapa kita berbeza dengan mereka?" detik hati saya, juga tertanya-tanya.

Semalam ketika terhimpit di celah kesesakan lalu lintas, sempat saya melihat betapa ramainya orang Melayu berbondong-bondong ke pasar malam untuk membeli belah walaupun pada ketika itu masuknya solat Maghrib tinggal beberapa minit sahaja lagi.

"Sebab kita tak terasa Allah penting dalam kehidupan kita," akhirnya saya bersuara bersama sebuah keluhan.

"Kita hanya akan berhubung dengan seseorang apabila kita rasakan dia penting atau diperlukan... Bayangkan betapa resahnya jika kita tidak dapat berhubung dengan ibu bapa, anak-isteri, bos, saudara dan teman rapat kita."

"Saya ada pengalaman itu, ustaz. Pada satu ketika saya berkursus di satu tempat yang berada 'di luar kawasan liputan'... Telefon bimbit tidak dapat digunakan langsung. Saya resah, betul-betul resah, tiga hari tidak dapat berhubung dengan orang-orang penting sepanjang tempoh di situ."

Kalaulah rasa semacam itu dapat kita miliki ketika terlambat lebih-lebih terluput waktu solat, alangkah baiknya, detik saya dalam hati.

Dialog Hati

"Allah lebih penting daripada segala-galanya. Sebab Dia-lah yang mengadakan segala-galanya untuk kita."

"Kita dilimpahi jutaan nikmat..."

"Tapi kita melupakan Pemberi nikmat..."

"Sepatutnya kita hitung kesyukuran..."

"Sebaliknya kita hitung kesukaran..."

(Dialog-dialog hati ini menerjah silih berganti.)

"Bayangkan kita umpama burung kakak tua yang berkata-kata tanpa memahami makna. Tidak hairanlah kalau hati kita lalai dalam solat. Jika tidak faham, bagaimana hendak menghayatinya? Kita sujud, tapi hati kita tidak sujud. Kita ucapkan 'subhanallah' tetapi tidak terasa sedang menyusikan-Nya."

"Itu baru kalimat yang mudah-mudah. Belum lagi doa iftitah, al-Fatihah, tasyahud, qunut dan lain-lain. Dah hafal tapi tak faham maknanya."

"Tu dah kira baik... ramai juha yang tidak hafal bacaan solat," tambahnya.

"Tu yang solat. Yang tak solat?"

Dia menggeleng-geleng.

"Tak hairan kemungkaran berleluasa di tengah-tengah masyarakat. Apabila tak solat, mana ada kemampuan dalam diri untuk tidak melakukan kejahatan dan kemungkaran?"

"Cukuplah tu. Sekarang kita kira kita dulu. Mari kita semak semula makna tersurat dan tersirat pada rukun qauli, qalbi dan fik'li ni..."

"Ustaz, ni baru sedikit. Hanya beberapa kerat ayat Quran, selawat, tasbih, takbir dan tahmid... Macam mana agaknya dengan 6666 ayat dalam al-Quran tu ya?"

Saya terdiam. Betapa terasa agama ini kita lakukan tanpa erti, kita amalkan tanpa penghayatan. Seperti pelajar yang membaca buku tapi tidak faham, bolehkah dia lulus dalam peperiksaan?"

Surat Daripada Kekasih

Ya, bayangkan bagaimana agaknya rasa kita kalau menerima sepucuk surat dari seorang kekasih, tetapi kita tidak faham apa yang dituliskannya. Allah - 'Kekasih' orang beriman itu - telah mengutuskan 114 surah-Nya... berapa surah yang kita telah tahu maknanya, faham tafsirannya, amal kehendaknya dan perjuangkan tuntutannya? Benar-benarkah kita cintakan Allah jika 'surat cinta'-Nya tidak kita usahakan untuk membaca, memahami dan menghayatinya?

Al-hasil, 114 surat cinta-Mu kami persiakan begitu sahaja... Ya Allah, ampunilah kami yang jauh dari solat, jauh dari al-Quran, justeru terlalu jauh dengan-Mu! Astaghfirullah hal'azim. Bukan Kau ya Allah yang jauh, tapi kami ini yang menjauh.

sumber :Majalah Anis (Oktober 08)

++ Kemuncak Dogol


‘Datuk’ Shah Rukh Khan

Belum pernah saya berbahasa seperti ini.

Namun berita perihal Shah Rukh Khan seperti yang disiarkan di Berita Harian Sabtu 11 Oktober 2008 menjadikan saya gagal menekan butang PAUSE. Entah apa jasanya, Shah Rukh Khan bakal dianugerahkan gelaran Darjah Mulia Seri Melaka yang membawa gelaran Datuk.

Panglima TLDM, Shah Rukh terima gelaran Datuk Wira, Datuk

MELAKA: Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Datuk Abdul Aziz Jaafar dan artis Bollywood, Shah Rukh Khan adalah antara 758 pemerima anugerah dan pingat sempena Harijadi Yang Dipertua Negeri Melaka yang ke-70, esok.

Aziz menerima Darjah Cemerlang Seri Melaka yang membawa gelaran Datuk Wira manakala Shah Rukh menerima Darjah Mulia Seri Melaka yang membawa gelaran Datuk.

Apakah sistem nilai yang diguna pakai dalam penganugerahan gelaran sebegini?

Apakah asas budaya dan timbang bicara yang dirujuk untuk menabalkan Shah Rukh Khan dengan pangkat sedemikian?

Maaf jika saya kebingungan, namun sebagai seorang yang bangga dengan Islam, Melayu, Malaysia dan maruah diri… saya berasa sungguh terhina dengan berita ini. Sungguh berita ini adalah KEMUNCAK DOGOL.


Sumber:SaifulIslam.com

++ KHAS untuk penggemar kereta......

Dear abang,

Ayang nak mintak kebenaran abang untuk
bawa anak-anak balik ke kampung. abang
tak perlu hantar ayang sebab ayang
mampu untuk bawa anak-anak ke kampung
musim cuti sekolah ni dengan bas..
abang jagalah diri abang dan kereta
abang baik-baik... cuma ada perkara
yang ingin ayang luahkan disini...
kereta baru abang tu mahal.. harga
mencecah 100k barangkali.. sebab tu
abang sayangkan kereta abang lebih
dari ayang.. sampaikan abang dah
terlena dalam kereta abang tu sejak
abang beli 3 bulan yang lalu dah masuk
3 malam... abang sayangkan kereta
abang lebih dari ayang, nak tau ngape?
Harga kereta abang tu lebih mahal dari
wang hantaran yang ayah ayang letakan
masa kita kahwin dulu.. cuba hantaran
ayang lebih mahal dari harga kereta
abang?
Tiap-tiap pagi abang mesti gosok
kereta abang, nak nampak
berkilat..tapi ayang nak dapat kiss
g.morning pun susah
Sejak beli kereta tu, sebulan sekali
macam-macam aksesori abang beli kat
kereta, ayang nak dapat hadiah besday
setahun sekali pun susah..
Kereta sebulan sekali abang servis,
abang kata kena jaga
maintainance...ayang nak dapat pi
salon setahun sekali pun susah..
Kereta abang make up lawa-lawa.. tapi
kalau ayang make up lawa-lawa abang
kata ayang tak sedar diri kereta abang
bagi makan minyak mahal-mahal cecah
100 setin pun ada, ayang nak makan
pizza sekeping jer masa mengidam anak
kedua kita abang kata ayang mengada-
ngada.
Kereta abang kalau anak-anak sentuh
sikit bodynya abang marah anak macam
nak makan, ayang jatuh longkang besar
boleh abang gelak
Paling menyedihkan.. ayang tanya ngape
tidur dalam kereta? abang jawab takut
orang curi kereta abang.. kalau ayang
kena curi??
Ayang nak balik kampung dulu.. anak-
anak nak jumpa atuk dengan nenek
depa.. tak nak naik kereta abang takut
calar.. ayang calar takpe.. jaga diri
elok-elok, sarapan ayang dah sediakan.
ayang pi tak lama sekolah bukak ayang
balik lah dengan anak-anak.. pesanan
ayang..
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU
MASAKKAN MAKAN KESUKAAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU
BASUHKAN PAKAIAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKAN
KEMEJA ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN
AIR MANDI ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU
KEMASKAN RUMAH ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-
URUT BADAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU
TEMANKAN ABANG TIDUR

Love,

ayang

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam