سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Friday, October 10, 2008

++ Rapuhnya nilai akhlak manusia masa kini

Islam satu-satunya agama (cara hidup) yang diperakui oleh Allah SWT yang diperuntukkan sesuai dengan fitrah semula jadi manusia serta makhluk yang lain.

Islam yang menjadi mercu tanda kegemilangan di zaman Rasulullah s.a.w, kemudian disambung oleh para sahabat nabi, setelah itu diperpanjangkan oleh sistem pemerintahan Islam seperti pemerintahan Bani Umaiyah, 'Abbasiyyah sehinggalah ke era pemerintahan Islam 'Othmaniyyah di Turki.

Matlamat utama penubuhan negara Islam tersebut adalah untuk merealisasikan tuntutan agama menerusi al-Quran dan Sunnah Nabi Muhammad s.a.w.
Tetapi matlamat tersebut lenyap dengan berakhirnya negara Islam di Turki yang jatuh ke tangan British menerusi pengkhianat Islam iaitu Mustafa Kamal Atarturk. Di mana beliau menjadi dalang untuk melihat Islam dikikis dari bumi Turki.

Ini bermakna umat Islam hari ini di seluruh dunia kehilangan kepimpinan Islam dan mereka amat dahagakan kepimpinan tersebut, kerana teori barat ataupun isme ciptaan manusia yang sudah lama bertapak sejak puluhan malah ratusan tahun tidak mampu menjadikan manusia sebagai insan yang bertamaddun dalam segenap tindak-tanduk mereka.

Ini dapat dilihat kerakusan manusia dalam pentas dunia, meragut ribuan nyawa yang tidak berdosa, seolah-olah menggambarkan pihak yang kuat dan lantang menguasai yang lemah.
Kekuatan teknologi dan senjata nuklear menentukan segala-galanya, pengguguran bom di bumi Hiroshima dan Nagasaki membuktikan tindakan yang kejam.

Pencabulan Israel pada awal 80an di Sabra dan Shatila yang mengorbankan banyak nyawa, serangan Soviet Union (sekarang Russia) dan yang terkini serangan kuasa besar Amerika Syarikat ke atas bumi Afghanistan kononnya memerangi pengganas, sehingga ke hari ini Amerika tidak mampu mengemukakan sebarang bukti yang nyata bahawa Osama Bin Laden bertanggung-jawab memusnahkan bangunan Pusat Dagangan Dunia (WTC) dan Pentagon yang dikenali dengan peristiwa 11 september.

Peristiwa 11 September itu, seolah-olah dilihat sebagai batu loncatan buat Amerika untuk bertindak atas slogan hak asasi manusia. Akibatnya orang tua, wanita, kanak-kanak serta harta benda awam musnah hasil bedilan bom tercanggih Amerika. Ini juga menggambarkan seolah-olah bumi Afghanistan medan raptai segala ciptaan nuklearnya.

Amerika yang dianggap dunia sebagai sebuah negara maju dalam segenap bidang hidup, antaranya pencapaian teknologi maklumat, ekonomi,hiburan dan lain-lain, namun tidak mampu membendung jenayah di wilayah Amerika yang berlaku setiap detik seperti yang dilaporkan oleh Polis Antarabangsa (Interpol).
Hollywood yang mengaut keuntungan luar biasa hasil penjualan filem, dilihat sebagai salah satu faktor yang menyumbang kepada terhakisnya nilai akhlak di kalangan manusia sama ada Islam dan bukan Islam. Sumbangannya itu tidak terbatas hanya kepada negara barat sahaja, malah menembusi pasaran Asia termasuklah Malaysia yang tidak terkecuali kerana Malaysia dianggap salah sebuah negara yang berpotensi dalam segala hal.

Kita tidak lupa rosaknya akhlak remaja di negara kita khasnya, adalah hasil hiburan yang mudah diperolehi, bermula di pawagam, pub-pub, internet, video-video lucah dan sebagainya yang memberi saham ke arah keruntuhan moral.
Fenomena ini merisaukan semua pihak, lebih-lebih lagi para ibu-bapa yang telah banyak mengeluarkan wang semata-mata untuk melihat agar anak mereka menjadi insan yang berguna pada satu hari nanti.

Tetapi dalam masa yang sama, mereka lupa persekitaran yang ada tidak mampu menjamin suasana yang baik. Kerana persekitaran itu dicipta oleh penguasa, pemerintah atau pemimpin. Sehubungan dengan itu, Islam telah menyatakan sikapnya iaitu "Rakyat bergantung kepada agama/pegangan pemimpin mereka".

Justeru, umat Islam khasnya di segenap pelusuk dunia, mesti bersedia untuk kembali kepada ajaran Islam tulen, iaitu mendalami ilmu Islam seperti Usuluddin dan Syari'ah, sejarah Islam seperti sejarah hidup Rasulullah s.a.w, para nabi, para sahabat, para 'ulamak serta tokoh-tokoh Islam.

Ini kerana semua maklumat tersebut dapat membantu daya tahan dalaman seseorang muslim, malah dapat menghilangkan krisis keyakian umat Islam terhadap agama mereka sendiri. _

++ The BEST WUDUK...(*_*)

Seorang ahli ibadah bernama Isam Bin Yusuf, sangat warak dan khusyuk solatnya. Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertanya kepada orang yang dianggapnya lebih ibadahnya, demi untuk memperbaiki dirinya yang selalu dirasainya kurang khusyuk.

Pada suatu hari, Isam menghadiri majlis seorang abid bernama Hatim Al-Assam dan bertanya, "Wahai Aba Abdurrahman, bagaimanakah caranya tuan solat?"
Hatim berkata, "Apabila masuk waktu solat, aku berwudhuk zahir dan batin."
Isam bertanya, "Bagaimana wudhuk zahir dan batin itu? " Hatim berkata,"Wudhuk zahir sebagaimana biasa iaitu membasuh semua anggota wudhuk dengan air".

Sementara wudhuk batin ialah membasuh anggota dengan tujuh perkara :-

* Bertaubat
* Menyesali dosa yang telah dilakukan
* Tidak tergila-gilakan dunia
* Tidak mencari/mengharap pujian orang (riya ' )
* Tinggalkan sifat berbangga
* Tinggalkan sifat khianat dan menipu
* Meninggalkan sifat dengki."

Seterusnya Hatim berkata, "Kemudian aku pergi ke masjid, aku kemaskan semua anggotaku dan menghadap kiblat. Aku berdiri dengan penuh kewaspadaan dan aku rasakan":

1. aku sedang berhadapan dengan Allah,
2. Syurga di sebelah kananku,
3. Neraka di sebelah kiriku,
4. Malaikat Maut berada di belakangku, dan
5. aku bayangkan pula aku seolah-olah berdiri di atas titian ' Siratal mustaqim ' dan menganggap bahawa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku, kemudian aku berniat dan bertakbir dengan baik.

Setiap bacaan dan doa didalam solat, aku faham maknanya kemudian aku rukuk dan sujud dengan tawadhuk, aku bertasyahud dengan penuh pengharapan dan aku memberi salam dengan ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun.
Apabila Isam mendengar, menangislah dia kerana membayangkan ibadahnya yang kurang baik bila dibandingkan dengan Hatim. Untuk munafaat kita bersama, Tolonglah sampaikan email ini kepada sahabat-sahabat
Sabda Nabi, ilmu itu milik Tuhan, barang siapa menyebarkan ilmud demi kebaikan,IinsyaAlla h Tuhan akan menggandakan 10 kali kepadanya.

++ Batu Gantung ~ SUBHANALLAH ... ALLAH MAHA BESAR!!



Bukti kebesaran Allah SWT batu tempat duduk Nabi Muhammad SAW saat Isra Mi'raj sampai kini masih tetap melayang di udara. Pada saat Nabi Muhammad mau Mi'raj batu tsb ikut, tetapi Nabi SAW menghentakan kakinya pada batu tsb, maksudnya agar batu tsb tak usah ikut. Kisah Isra Mi'raj Nabi Muhammad SAW tentang batu gantung tsb yang berada dalam masjid Umar (Dome of the Rock) di Lingkungan Masjidil AQSHA di Yarusalem ini foto dari rekan saya , riska sewaktu melawat Al Aqsa (yg sebenarnya) di Jerusalem, Subhanallah ... foto ini bisa lolos karena tidak diketahui oleh pihak israel yg menjaga tempatnya dengan sangat ketat.
afala tak kilun? apakah kmu gak mikir, hey para manusia

sumber:FS

++ Olimpik London: Tandas Tidak Akan Hala Ke Makkah

Ditulis oleh Editor
Tuesday, 07 October 2008
Para penganjur Sukan Olimpik London telah membentangkan beberapa syarat reka bentuk bagi prasarana sukan yang bakal diadakan pada 2012 itu.
Ini termasuk menetapkan agar tandas yang dibina di Taman Olimpik London tidak akan dibina menghadap Makkah.
Pihak Berkuasa Pembentangan Olimpik (ODA) mahukan reka bentuk dan rangka kerja pembinaan menghasilkan lokasi sesuai untuk semua golongan pelbagai kebudayaan, kepercayaan, usia dan mesra pengguna cacat untuk kejohanan Olimpik 2012 dan seterusnya.
Jurucakap ODA memberi jaminan 'tandas tidak akan dibina menghadap Makkah'.
Namun, bilangan tandas serupa itu belum disahkan.
Kemudahan membasuh khas disambung ke bilik solat juga dirancang dibina di taman berkenaan, yang bakal terletak di timur London.
ODA berharap ia akan menetapkan tanda aras baru Britain bagi ruang berkerusi roda dan tempat duduk selesa.
Laluan di arena sukan selalunya terlalu curam bagi pengguna kerusi roda dan bagi mengatasi masalah itu, laluan lebih landai dibina dengan keluasan lebih dan permukaan lebih licin.
Kemudahan tandas termasuk kawasan khas bagi membolehkan warga tua yang cacat menukar keperluan, termasuk kawasan bagi bayi juga akan dibina.
Tahun lalu, beribu-ribu paun sterling wang pembayar cukai digunakan bagi memastikan tandas di penjara Brixton di London tidak menghadap kiblat.
Pegawai penjara terpaksa mengalihkan tandas 90 darjah setelah para banduan Islam mengadu mereka terpaksa duduk senget di atas tandas kerana tidak mahu menghadap kiblat semasa membuang air. -- Agensi.

++ Sejarah Singkat Syeikh Yusuf Al-Qaradhawi

Al-Qaradhawi lahir di sebuah desa kecil di Mesir bernama Shafth Turaab di tengah Delta pada 9 September 1926. Usia 10 tahun, ia telah menghafal Al Qur’an. Menamatkan pendidikan di Ma’had Thantha dan Ma’had Tsanawi, Qaradhawi kemudian melanjutkan studynya ke Universitas Al Azhar, Fakultas Ushuluddin dan menyelesaikannya pada tahun 1952 M. Tapi gelar doktornya baru dia peroleh pada tahun 1972 dengan disertasi “Zakat dan Dampaknya Dalam Penanggulangan Kemiskinan”, yang kemudian di sempurnakan menjadi Fiqh Zakat. Sebuah buku yang sangat konprehensif membahas persoalan zakat dengan nuansa modern.
Sebab keterlambatannya meraih gelar doktor, karena dia sempat meninggalkan Mesir akibat kejamnya rezim yang berkuasa saat itu. Ia terpaksa menuju Qatar pada tahun 1961 dan di sana sempat mendirikan Fakultas Syariah di Universitas Qatar. Pada saat yang sama, ia juga mendirikan Pusat Kajian Sejarah dan Sunnah Nabi. Ia mendapat kewarganegaraan Qatar dan menjadikan Doha sebagai tempat tinggalnya.

Dalam perjalanan hidupnya, Qaradhawi pernah pernah dipenjara sejak masa mudanya. Di Mesir, saat umurnya 23 tahun dipenjarakan oleh Raja Faruk pada tahun 1949, karena keterlibatannya dalam pergerakan Ikhwanul Muslimin. Pada April tahun 1956, ia ditangkap lagi saat terjadi Revolusi Juni di Mesir. Bulan Oktober, kembali ia mendekam di penjara militer selama dua tahun.
Qaradhawi terkenal dengan khutbah-khutbahnya yang berani sehingga sempat dilarang sebagai khatib di sebuah masjid di daerah Zamalek. Alasannya, khutbah khutbahnya dinilai menciptakan opini umum tentang ketidak adilan rezim saat itu.
Qaradhawi memiliki tujuh orang anak, empat putri dan tiga putra. Sebagai seorang ulama yang sangat terbuka, dia membebaskan anak anaknya untuk menuntut ilmu apa saja sesuai dengan minat dan bakat serta kecenderungan masing masing, dan hebatnya lagi, dia tidak membedakan pendidikan yang harus ditempuh anak-anak perempuannya dan anak laki lakinya.

Salah seorang putrinya memperoleh gelar doktor fisika dalam bidang nuklir di Inggris. Putri keduanya memperoleh gelar doktor dalam bidang kimia juga dari Inggris, sedangkan yang ketiga masih menempuh S3-nya. Adapun yang keempat telah menyelesaikan pendidikan S1-nya di Universitas Texas Amerika.
Anak laki-laki yang pertama menempuh S3 dalam bidang teknik elektro di Amerika, yang kedua belajar di Universitas Darul Ulum Mesir. Sedangkan yang bungsu telah menyelesaikan kuliahnya pada fakultas teknik jurusan listrik.

Dilihat dari beragamnya pendidikan anak-anaknya, kita bisa membaca sikap dan pandangan Qaradhawi terhadap pendidikan modern. Dari tujuh anaknya, hanya satu yang belajar di Universitas Darul Ulum Mesir dan menempuh pendidikan agama. Sedangkan yang lainnya, mengambil pendidikan umum dan semuanya ditempuh di luar negeri. Sebabnya ialah, karena Qaradhawi merupakan seorang ulama yang menolak pembagian ilmu secara dikotomis. Semua ilmu bisa Islami dan tidak Islami, tergantung kepada orang yang memandang dan mempergunakannya. Pemisahan ilmu secara dikotomis itu, menurut Qaradhawi, telah menghambat kemajuan umat Islam.

Yusuf Qaradhawi dikenal sebagai ulama dan pemikir Islam yang unik sekaligis istimewa, keunikan dan keistimewaanya itu tak lain dan tak bukan ia memiliki cara atau metodologi khas dalam menyampaikan risalah Islam, lantaran metodologinya itulah dia mudah diterima di kalangan dunia barat sebagai seorang pemikir yang selalu menampilkan Islam secara ramah, santun, dan moderat, kapasitasnya itulah yang membuat Qaradhawi kerap kali menghadiri pertemuan internasional para pemuka agama di Eropa maupun di Amerika sebagai wakil dari kelompok Islam.

Dalam lentera pemikiran dan dakwah Islam, kiprah Yusuf Qaradhawi menempati posisi vital dalam pergerakan Islam kontemporer, waktu yang dihabiskannya untuk berkhidmat kepada Islam, bercearamah, menyampaikan masalah masalah aktual dan keIslaman di berbagai tempat dan negara menjadikan pengaruh sosok sederhana yang pernah dipenjara oleh pemerintah mesir ini sangat besar di berbagai belahan dunia, khususnya dalam pergerakan Islam kontemporer melalui karya-karyanya yang mengilhami kebangkitan Islam moderen.

Sekitar 125 buku yang telah beliau tulis dalam berbagai dimensi keislaman, sedikitnya ada 13 aspek kategori dalam karya karya Qaradhawi, seperti masalah-masalah: fiqh dan ushul fiqh, ekonomi Islam, Ulum Al Quran dan As sunnah, akidah dan filsafat, fiqh prilaku, dakwah dan tarbiyah, gerakan dan kebangkitan Islam, penyatuan pemikiran Islam, pengetahuan Islam umum, serial tokoh tokoh Islam, sastra dan lainnya. Sebagian dari karyanya itu telah diterjemahkan ke berbagai bahasa termasuk bahasa Indonesia. Tercatat sedikitnya 55 judul buku Qaradhawi yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa Indonesia.

++ AWAS wanita muslim....





















Ali r.a. meriwayatkan sebagai berikut: "Saya bersama Fatimah berkunjung ke rumah Rasulullah & kami temui beliau sedang menangis. Kami bertanya kepada beliau, "Mengapa tuan menangis wahai Rasulullah?" Beliau menjawab, "Pada malam aku di Isra'kan ke langit, daku melihat orang sedang mengalami berbagai penyeksaan...maka bila teringatkan mereka aku menangis. Saya bertanya lagi, "Wahai Rasulullah apakah yang tuan lihat?" Beliau bersabda:

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya & otak kepalanya mendidih.
2. Wanita yang digantung dengan lidahnya serta tangannya dipaut dari punggungnya sedangkan aspal yang mendidih dari neraka dituangkan ke kerongkongnya.
3. Wanita yang digantung dengan buah dadanya dari balik punggungnya sedangkan air getah kayu zakum dituang ke kerongkongnya.
4. Wanita yang digantung, diikat kedua kaki & tangannya ke arah ubun-ubun kepalanya serta dibelit dibawah kekuasaan ular & kala jengking.
5. Wanita yang memakan badannya sendiri serta dibawahnya tampak api yang menyala-nyala dengan hebatnya.
6. Wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka.
7. Wanita yang bermuka hitam & memakan ususnya sendiri.
8. Wanita yang tuli, buta & bisu dalam peti neraka sedang darahnya mengalir dari rongga badannya (hidung, telinga, mulut) & badannya membusuk akibat penyakit kulit dan lepra.
9. Wanita yang berkepala seperti kepala babi & kaldai yang mendapat berjuta jenis siksaan.
Maka berdirilah Fatimah seraya berkata,"Wahai ayahku, cahaya mata kesayanganku... ceritakanlah kepadaku apakah amal perbuatan wanita-wanita itu."

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Wahai Fatimah, adapun tentang :

1. Wanita yang digantung dengan rambutnya kerana dia tidak menjaga rambutnya dijilbab) dikalangan lelaki.
2. Wanita yang digantung dengan lidahnya kerana dia menyakiti hati suaminya dengan kata-kata.
3. Kemudian Nabi s.a.w. bersabda: "Tidak seorang wanita yang menyakiti hati suaminya melalui kata-katanya kecuali Allah akan membuatkan mulutnya kelak dihari kiamat,selebar 70 zira' kemudian akan mengikatnya dibelakang lehernya.
4. Adapun wanita yang digantung dengan buah dadanya kerana dia menyusui anak orang lain tanpa izin suaminya.
5. Adapun wanita yang diikat dengan kaki & tangannya itu kerana dia keluar rumah tanpa izin suaminya, tidak mandi wajib dari haid & nifas.
6. Adapun wanita yang memakan badannya sendiri kerana suka bersolek untuk dilihat lelaki lain serta suka membicarakan keaiban orang.
7. Adapun wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka kerana dia suka menonjolkan diri (ingin terkenal) dikalangan orang yang banyak dengan maksud supaya orang melihat perhiasannya dan setiap orang jatuh cinta padanya kerana melihat perhisannya.
8. Adapun wanita yang diikat kedua kaki & tangannya sampai ke ubun-ubunnya & dibelit oleh ular & kala jengking kerana dia mampu mengerjakan solat & puasa. Tetapi dia tidak mahu berwudhuk & tidak solat serta tidak mahu mandi wajib.
9. Adapun wanita yang kepalanya seperti kepala babi & badannya seperti kaldai kerana dia suka mengadu-domba (melaga-lagakan orang) serta berdusta.
10. Adapun wanita yang berbentuk seperti anjing kerana dia ahli fitnah serta suka marah- marah pada suaminya.

Dan ada diantara isteri nabi-nabi yang mati dalam keadaan tidak beriman kerana mempunyai sifat yang buruk walaupun mereka adalah isteri manusia yang terbaik dizaman itu. Diantara sifat buruk mereka:

1. Isteri Nabi Nuh suka mengejek & mengutuk suaminya.
2. Isteri Nabi Lut suka bertandang kerumah orang.

Semoga Allah beri kita kekuatan untuk mengamalkan kebaikan dan meninggalkan keburukan. Kalau kita tidak berasa takut atau rasa perlu berubah... maka kita kena khuatir, takut kita tergolong dalam mereka yang tidak diberi petunjuk oleh Allah. Dah tau pun tak ada rasa apa-apa.

++ CINTA, CINTA DAN CINTA LAGI...???


Maksud Hadith Nabi S.A.W.:-

“Tidak beriman seseorang dari kamu sekiranya nafsunya tidak mengikuti apa yang aku bawa”
Kepada, Ikhwan Musimin dan Muslimat yang masih lagi mentah dan bujang..
Tiada kata-kata yang lebih baik daripada kata-kata junjungan Nabi Muhammad S.A.W. yang setiap perbuatannya dijaga oleh Allah S.W.T.

Berdasarkan hadith S.A.W. ini jelas menunjukkan barangsiapa yang mengikuti nafsunya, mudah terdorong dengan nafsu, mereka masih lagi tidak sempurna imannya..
Bukan bermaksud antum tidak Islam, akan tetapi, Iman antum semua itu bagaikan debu tanah yang ketiadaan air yang dapat melembapkan debu dan menyuburkannya.
Jelas, mengikut adat percintaan AJNABI(Lelaki dan Perempuan yang sah akad nikahnya) zaman sekarang bukanlah dengan nama Allah lagi dan mengikuti hawa nafsu.

Buktinya ialah:-

1) Orang lelaki dengan bebasnya mengajak perempuan yang murah lagi tiada maruah untuk menaiki motosikal bersama-sama.
2) Orang lelaki dan perempuan juga mula berkeinginan untuk berjumpa(DATING) dan akan ketagih akannya.
3) Orang lelaki bebas dapat memegang tangan perempuannya tanpa sebarang hubungan yang sah.
4) Orang lelaki itu bebas mendengar suara merdu perempuan itu ketika mereka bergayut(xkn perempuan nk bercakap guna suara kasar dgn lelaki yang dicintainya).
5) Mula-lah lelaki itu mengambil tahu hal-hal peribadi perempuan itu seperti kedatangan haid, dan macam-macam lagi.

6) Mereka akan juga berSMS setiap masa, sehingga dipinggirkan Allah dalam ingatan mereka kecuali ketika solah sahaja.
7) Selepas CINTA makin melalaikan mereka, lelaki itu dengan mudah sahaja menyentuh dan melakukan apa saja kepada perempuan yang murah lagi tiada maruah itu atas dasar CINTA akan masing-masing.

Jelas, inilah yang berlaku dalam seharian kehidupan lelaki dan perempuan yang berCINTA.
Kalau nak dibandingkan dengan percintaan atas nama Allah, seorang lelaki itu akan sentiasa berjauhan dengan AJNABI walaupun hanya setakat berSMS untuk meluangkan masa.
Hukum asal percintaan adalah HARUS kepada sesame manusia atas dasar agama, sekiranya dicampur dengan percintaan yang berasaskan hawa nafsu, maka CINTA itu menjadi HARAM dan DILAKNAT oleh Allah S.W.T dan lebih-lebih lagi terbabit dengan ZINA HATI.

Pilihlah, sama ada antum yang membaca artikel ini, sekiranya anta/anti seorang ISLAM yang “Qad-Aflahal-Mukminun”(Al-Mukminun,1) maka tinggal lah CINTA itu!.
Sesunnguhnya kita tidak lari melakukan dosa, akan tetapi, pintu taubat Allah masih lagi terbuka dengan luasnya.

++ CiNtA & KaWaN~



Cinta & Kawan

Satu hari CINTA & KAWAN berjalan dalam kampung...
Tiba-tiba CINTA terjatuh dalam telaga...
Kenapa??
Kerena CINTA itu buta... Lalu KAWAN pun ikut terjun dalam telaga...
Kenapa??
Kerena... KAWAN akan buat apa saja demi CINTA !!

Di dalam telaga CINTA hilang...
Kenapa??
Kerena... CINTA itu halus, mudah hilang kalau tak dijaga, sukar dicari apa lagi dalam telaga yang gelap...
Sedangkan KAWAN masih lagi tercari-cari diman
a CINTA & terus menunggu..
Kenapa??
Kerana... KAWAN itu sejati & akan kekal sebagai KAWAN yang setia...
kan ??
so, hargai lah KAWAN kita selagi kita terasa di
a BERERTI..... Walau kita punya couple, teman still paling setia. Walau kita punya harta banyak, teman still paling berharga.

++ Ditimpa MUSIBAH..

musibah?...ada dua jenis manusia di dunia ini bila ditimpa musibah, salah satunya bersabar dan salah satu lagi mengeluh.
yang mengeluh dan mengatakan bahawa Allah tidak adil terhadap dirinya adalah jenis manusia yang tidak mengerti ataupun jahil.
yang bersabar dan berusaha pula adalah mereka yang mengerti dan mengetahui hikmah-hikmah di sebalik setiap musibah, dalilnya:

"Besarnya pahala sesuai dengan besarnya ujian dan cobaan. Sesungguhnya Allah 'Azza wajalla bila menyenangi suatu kaum Allah menguji mereka. Barangsiapa bersabar maka baginya manfaat kesabarannya dan barangsiapa murka maka baginya murka Allah"
(HR. Tirmidzi)

"Tiada seorang muslim tertusuk duri atau yang lebih dari itu, kecuali Allah mencatat baginya kebaikan dan menghapus darinya dosa."
(HR. Bukhari)

"Barangsiapa dikehendaki Allah kebaikan baginya maka dia diuji (dengan suatu musibah)"
(HR. Bukhari)

"Seorang hamba memiliki suatu derajat di syurga. Ketika dia tidak dapat mencapainya dengan amal-amal kebaikannya maka Allah menguji dan mencubanya agar dia mencapai derajat itu"
(HR. Ath-Thabrani)

"Apabila Allah menyenangi hamba maka dia diuji agar Allah mendengar permohonannya (kerendahan dirinya)" (HR. Al-Baihaqi)

"Apabila Aku menguji hambaKu dengan membutakan kedua matanya dan dia bersabar maka Aku ganti kedua matanya dengan syurga"
(HR. Ahmad)

"Tiada seorang mukmin ditimpa rasa sakit, kelelahan (kepayahan), diserang penyakit atau kesedihan (kesusahan) sampai pun duri yang menusuk (tubuhnya) kecuali dengan itu Allah menghapus dosa-dosanya"
(HR. Bukhari)

"Allah menguji hambaNya dengan menimpakan musibah sebagaimana seorang menguji kemurnian emas dengan api (pembakaran). Ada yang keluar emas murni. Itulah yang dilindungi Allah dari keragu-raguan. Ada juga yang kurang dari itu (mutunya) dan itulah yang selalu ragu. Ada yang ke luar seperti emas hitam dan itu yang memang ditimpa fitnah (musibah)"
(HR. Ath-Thabrani)

"Sesungguhnya Allah Azza Wajalla menguji hambanya dalam rezeki yang diberikan Allah kepadanya. Kalau dia ridha dengan bahagian yang diterimanya maka Allah akan memberkahinya dan meluaskan pemberianNya. Kalau dia tidak ridha dengan pemberianNya maka Allah tidak akan memberinya berkah" (HR. Ahmad)

"Barangsiapa ditimpa musibah dalam hartanya atau pada dirinya lalu dirahasiakannya dan tidak dikeluhkannya kepada siapapun maka menjadi hak atas Allah untuk mengampuninya"
(HR. Ath-Thabrani)

wallahualam.

++ O. N. E. W. O. R. D


Y O U . C A N . O N L Y . T Y P E . O N E . W O R D !
N O . E X P L A N A T I O N S !


1. Yourself:
♥ Najibah
2. Your boyfriend/girlfriend :
♥ none
3. Your hair:
♥ Black
4. Your Mother:
♥ mak
5. Your Father:
♥ abah
6. Your Favorite Item:
♥ cellphone
7. Your dream last night:
♥ weird
8. Your Dream Home:
♥ cozy
9. The Room You Are In:
♥ white
10. Favorite color:
♥ Pink
11. Your fear:
♥ love
12. Where do you want to be in ten years?
♥ heaven
13. Who you hung out with last night:
♥ atuk
14. Where you last night:
♥ home
15. Your Best Friend:
♥ gorgeous
16. One of Your Wish List Items:
♥Best friend
17. Your Gender:
♥ Female
18. The Last Thing You Did:
♥ LOL
19. What You Are Wearing:
♥ Jubah
20. Your Favorite Weather:
♥ Winter
22. The Last Thing You Ate:
♥ fisch
23. Your Life:
♥ okay
24. Your Mood:
♥ okay
25. Who are you:
♥ unknown

++ THE TOP 200 WORLD UNIVERSITIES 2008

1 Harvard
2 Yale University
3 University of Cambridge
4 University of Oxford
5 California Institute of Technology
6 Imperial College London
7 University College London
8 University of Chicago
9 Massachusetts Institute of Technology
10 Columbia University
11 University of Pennsylvania
12 Princeton University
13= Duke University
13= Johns Hopkins University
15 Cornell University
16 Australian National University
17 Stanford University
18 University of Michigan
19 University of Tokyo
20 McGill University
21 Carnegie Mellon University
22 King's College London
23 University of Edinburgh
24 ETH Zurich (Swiss Federal Institute of Technology)
25 Kyoto University
26 University of Hong Kong
27 Brown University
28 Ecole Polytechnique
29 University of Manchester
30= University of California, Los Angeles
30= National University of Singapore
32 University of Bristol
33 Northwestern University
34= University of University of British Columbia
34= Ecole Polytechnique
36 University of California, Berkeley
37 University of Sydney
38 University of Melbourne
39 Hong Kong University of Science and Technology
40 New York University
41 University of Toronto
42 Chinese University of Hong Kong
43 University of Queensland
44 Osaka University
45 University of New South Wales
46 Boston University
47 Monash University
48 University of Copenhagen
49 Trinity College Dublin
50= Ecole Polytechnique Federale de Lausanne
50= Peking University
50= Seoul National University
53 University of Amsterdam
54 Dartmouth College
55 University of Wisconsin-Madison
56 Tsinghua University
57 Heidelberg University
58 University of California, San Diego
59 University of Washington
60 Washington University in St Louis
61 Tokyo Institute of Technology
62 Emory University
63 Uppsala University
64 Leiden University
65 University of Auckland
66 London School of Economics
67 Utrecht University
68 University of Geneva
69 University of Warwick
70 University of Texas at Austin
71 University of Illinois
72 Katholieke Universiteit Leuven
73 University of Glasgow
74 University of Alberta
75 University of Birmingham
76 University of Sheffield
77 Nanyang Technological University
78= Delft University of Technology
78= Technical University of Munich
78= Rice University
81= University of Aarhus
81= University of York
83= Georgia Institute of Technology
83= University of St Andrews
83= University of Western Australia
86 University of Nottingham
87 University of Minnesota
88 Lund University
89 Case Western Reserve University
90 Case Western Reserve University
91= University of Helsinki
91= Universit de Montreal
93= Hebrew University of Jerusalem
93= Ludwig-Maximilians University, Munchen (Munich)
95 Korea Advanced Inst of Science & Technology
96 University of Virginia
97 University of Pittsburgh
98 University of California, Santa Barbara
99= Purdue University
99= University of Southampton
101 Vanderbilt University
102= University of North Carolina
102= University of Southern California
104 University of Leeds
105 Pennsylvania State University
106= University of Adelaide
107 University of Zurich
108 University College Dublin
109 Technion— Israel Institute of Technology
110 Georgetown University
111 Maastricht University
112 Tohoku University
113 Fudan University
114 Tel Aviv University
115 University of Vienna
116 Universit Catholique de Louvain
117= McMaster University
117= Queen's University
119 University of Rochester
120 Nagoya University
121 Ohio State University
122= Durham University
122= University of Maryland
124= University of Otago
124= National Taiwan University
126 Erasmus University Rotterdam
127 Stony Brook University
128 Eindhoven University of Technology
129 University of Waterloo
130 University of Sussex
131 University of Basel
132 University of California, Irvine
133 Cardiff University
133= Technical University of Denmark
133 University of Liverpool
136 University of Ghent
137= Free University of Berlin
137= Texas A&M University
139 Humboldt University of Berlin
140 Ecole Normale Sup rieure de Lyon
141 University of Science and Technology of China
142 Wageningen University
143 Nanjing University
144= University of Groningen
144= Shanghai Jiao Tong University
146 University of Arizona
147= City University of Hong Kong
147= Freiburg University
149 Universit Pierre-et-Marie-Curie,Paris VI
150 National Autonomous University of Mexico
151 Rutgers, The State University of New Jersey
152 University of Bath
153 University of Aberdeen
154 Indian Institute of Technology Delhi
155= VU University Amsterdam
155= Eberhard Karls University of Tubingen
157 Tufts University
158 Kyushu University
159 University of Western Ontario
160 Queen Mary, University of London
161 University of Lausanne
162= Chalmers University of Technology
162= Newcastle University, Newcastle upon Tyne
164 Simon Fraser University
165 University of Florida
166= Chulalongkorn University
166= Gottingen University
168 University of Notre Dame
169 University of Frankfurt am Main
170= University of Calgary
170= Indiana University Bloomington
170= University of Lancaster
173= KTH, Royal Institute of Technology
174= Hokkaido University
174= Indian Institute of Technology Bombay (IITB)
174= Rensselaer Polytechnic Institute
177= University of Leicester
177= University of Oslo
179 University of Cape Town
180= University of Colorado
180= Waseda University
182 Macquarie University
183= Universit Libre de Bruxelles
183= Lomonosov Moscow State University
185 Brandeis University
186= University of Barcelona
186= University of Canterbury
188= Technical University of Berlin
188= Pohang University of Science and Technology
190 Stuttgart University
191 University of Massachusetts, Amherst
192= University of Bern
192= University of Bologna
194 University of Reading
195 University of Antwerp
196 University of Sao Paulo
197= University of Buenos Aires
197= Dalhousie University
199 Kobe University
200= University of Athens
200= University of Twente
http://www.timeshighereducatio...
MANA UNIVERSITI2 MALAYSIA KITA?????

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam