سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Friday, November 28, 2008

++ Dermawan pasti disayangi oleh Allah..

sedekah Pictures, Images and Photos


Maafkanlah kesalahan orang yang murah hati (dermawan). Sesungguhnya Allah menuntun tangannya jika dia terpeleset (jatuh). Seorang pemurah hati dekat kepada Allah, dekat kepada manusia dan dekat kepada surga. Seorang yang bodoh tapi murah hati (dermawan) lebih disukai Allah daripada seorang alim (tekun beribadah) tapi kikir.
(HR. Ath-Thabrani)

senyum itu sedekah Pictures, Images and Photos

Senyum
itu SEDEKAH~

++ Heppi 21st Geburtstag Marlene! :P

zwani.com myspace graphic comments
Heppi Burbdae


to my beloved foster schwester in Switzerland~ Marlene Rainer on her 21st Birthday (29th November 2008)..

DU!!!

Ich Wuenche dir Alles gute ~~~

Free Graphics

eine speziel geburtstag kueche fuer dich ~! :D

birthday cake Pictures, Images and Photos

++ HATI KU….


Hati ku..
Dahulu gelap dan hitam pula..
Seperti malam tanpa cahaya..
Mengapa…??
Kerana dosa banyak tak terkira..
Kerana pahala tak selalu dicuba..

Hati ku…
Makan minum tak pernah dijaga..
Halal haram dibelasah semua..
Janji hilang lapar dan dahaga..
Janji puas nafsu di dada..

Hati ku…
Sering lalai menyaksikan dunia…
Dunia sekitar amat mengoda..
Semuanya cuba mengheret ke neraka..
Ku sedar tapi sebenarnya lupa..

Hati ku…
Zikir dan Quran tak pernah di baca…
Solat pun macam nak tak nak je..
Sedekah pulak usah dicerita..
Puasa sunnah tak mahu juga..

Hati ku…
Pintu taubat masih terbuka..
Bersihkan hati tambahkan pahala..
Jangan tunggu esok dan lusa..
Kerana mati tak kenal usia..
Kerana neraka telah tersedia..
Untuk hamba yang durhaka..

++ Cahaya Aurat

Ribuan jilbab berwajah cinta
Membungkus rambut, tubuh sampai ujung kakinya
Karena hakekat cahaya Allah
Ialah terbungkus di selubung rahasia
Siapa bisa menemukan cahaya?
Ialah suami, bukan asal manusia

Jika aurat dipamerkan dikoran dan dijalanan
Allah mengambil kembali cahaya-Nya
Tinggal paha mulus dan leher jenjang
Tinggal bentuk pinggul dan warna buah dada

Para lelaki yang melototkan mata
Hanya menemukan benda
Jika wanita bangga sebagai benda
Turun ke tingkat batu derajat kemakhlukannya
Jika lelaki terbius oleh kekayaan dunia
Luntur manusianya

++ Kanak-kanak Muslim...

Islam Nachwuchs (Kinder) Moschee As-Sunna Mönchengladbach



Comeiii sangat budak ni!!!

" SUBHANALLAH wieeeeee süüüüßß
mashallah mashallah mashallah
möge uns allah inschallah solche süßen kinder geben supanallah alle 3 mashallah soooo süüüß Beste geschenk für uns auf dieser WELT
möge allah diese babys segnen und rechtleiten und sie in paradies führen amiin "

Mashallah sehr süss =)

++ Puisi Cinta Sahabat.


PUISI CINTA SAHABAT

Wahai kawan…!
Apa salahnya kita bersahabat?
Saling bertukar2 tulisan
Saling bertukar2 surat
Saling bertukar2 pendapat...
Saling membaca isi luahan hati masing2
Didalam kehidupan yang serba singkat ini…?

Aku pun tahu yang engkau pun susah…!
Dan aku disini juga masih susah…!
Mengharungi pancaroba kehidupan ini
Penuh dengan seribu teka-teki…!

Wahai teman dan taulan…!
Apa salahnya kita bersahabat?
Saling bertukar2 pendapat
Sama-sama cuba mencari huraian
Kunci seribu jawapan
Dalam satu pengertian
Tentang erti sebuah keluhuran
Didalam kehidupan…
Dan sebuah kedamaian..!

++ Cacing dalam badan Khinzir..



uweeeks....!!! eeey yucks

++ Bukan Islam boleh makan akikah

korban Pictures, Images and Photos

SOALAN:
Baru-baru ini saya mengadakan majlis akikah untuk anak lelaki saya yang baru saja dilahirkan. Mengikut hukum anak lelaki harus korbankan dua ekor kambing, jadi saya telah pun menunaikannya. Ketika majlis ini berlangsung ada juga tetamu bangsa Cina yang hadir.

Adakah sah akikah saya yang dimakan oleh tetamu bangsa Cina itu?

JAWAPAN:

Tiada tegahan dalam mana-mana nas secara qatie (muktamad) sama ada di dalam al-Quran mahupun hadis-hadis Rasulullah SAW yang sahih yang boleh difahami bahawa orang bukan Islam tidak boleh memakan daging akikah.

Selagi mana tiada nas yang secara sorih (terang) yang menegah maka selagi itulah perkara itu dilihat suatu yang tidak mutlak dari hukumnya. Apa yang perlu difahami di sini ialah hukum melaksanakan akikah itu sendiri.

Di samping itu daging akikah yang dimasak dengan sedikit rasa manis itu diharapkan agar perangai dan budi pekerti anak tersebut akan menjadi elok dan baik. (Al-Majmu’: 8/322)

Pengertian akikah menurut syarak

Akikah dalam pengertian syarak ialah binatang ternakan yang berkaki empat (binatang an’am) yang disembelih ketika hendak mencukur rambut kepala anak yang baru dilahirkan, sama ada disembelih pada hari ketujuh atau selepasnya.

Falsafah tuntutan menunaikan akikah adalah sebagai tanda kesyukuran seseorang setelah mendapat anugerah cahaya mata yang dikurniakan oleh Allah SWT.

Justeru ia lebih baik di kongsi sesama Islam. Ini kerana ia juga seumpama satu peringatan kepada yang lain untuk berakikah juga untuk anak mereka (jika belum). Bagi bukan Islam, tiada peruntukan akikah.

Hukum melakukan akikah itu adalah sunat muakkad, iaitu sunat yang sangat digalakkan dalam syarak. Perkara ini bukan sekadar nas semata-mata malahan boleh dilihat sebagaimana perbuatan Rasulullah SAW ketika baginda mengakikahkan cucundanya Hasan dan Husain r.a.

Ia bukanlah perkara yang wajib dilakukan kerana hal ini pernah ditanyakan kepada Rasulullah, lalu baginda bersabda yang maksudnya: “Allah tidak menyukai kedurhakaan, seolah-olah Baginda tidak suka menyebut nama itu (akikah). Baginda bersabda: “Barang siapa yang dikurniakan baginya anak, lalu dia ingin menyembelihkan untuk anaknya maka sembelihlah untuk anak lelaki dua ekor kambing yang sama keadaannya dan bagi anak perempuan seekor kambing”. (riwayat Abu Daud)

Maksud hadis daripada perkataan (suka atau ingin menyembelihkan untuk anaknya) itu menunjukkan tidak wajib melakukan akikah, melainkan jika akikah itu dinazarkan baharulah ia dipanggil akikah wajib.

Dalam hadis yang lain, sabda Rasulullah SAW: “Anak-anak tergadai (terikat) dengan akikahnya, disembelih (akikah) untuknya pada hari ketujuh (kelahirannya) dan diberi namanya serta dicukur rambutnya”. (riwayat at-Tirmidzi)

Terdapat dua pendapat dalam menghuraikan maksud hadis “anak tergadai dengan akikahnya” di sini.

Pendapat pertama mengatakan bahawa jika tidak diakikahkan, anak itu akan terbantut atau terhalang pertumbuhannya, tidak seperti anak-anak lain yang diakikahkan.

Pendapat kedua

Pendapat kedua mengatakan bahawa maksudnya ialah anak itu tidak akan memberi syafaat kepada kedua ibu bapanya pada hari kiamat kelak jika dia tidak diakikahkan. Pendapat kedua ini adalah pendapat Imam Ahmad bin Hanbal, dan pendapat ini dilihat pendapat yang lebih utama. (Mughni al-Muhtaj: 4/369)

Akikah disebut dalam hadis yang bermaksud: Bersama bayi yang lahir itu akikah, maka kerana itu mengalirkanlah darah (sembelihan) untuknya, dan jauhkan baginya segala kesakitan (godaan syaitan). (riwayat Bukhari)

Ini bermakna: “Setiap anak perlu dipajakkan (terhutang) dengan akikah, disembelih untuknya pada hari ketujuh umurnya, dan diberi nama dan dicukur rambut kepalanya”. (riwayat Ashabus Sunan)

Akikah itu pula dari sudut bahasanya adalah tolakan iaitu tolakan dari gangguan dan godaan syaitan.

Adapun persoalan mengenai memberi makan atau dimakan daging akikah oleh bukan Islam tidak mencacatkan amalan akikah. Biarpun daging akikah itu dimakan oleh bukan Islam, akikah itu tetap sah dan tidak perlu diulangi.

Sebenarnya perbuatan kita melabelkan hidangan dengan ayat hidangan untuk orang Islam sahaja adalah tidak wajar. Seolah-olah kita memperkecilkan tetamu yang datang ke majlis keraian kita dengan tidak mengizin mereka menjamah apa yang dihidangkan oleh tuan rumah. Sedangkan bukan Islam muslim boleh memakan daging akikah.

Setiap ibu bapa atau ahli keluarga apabila mengadakan majlis tersebut mereka mengharapkan doa yang ikhlas daripada sanak saudara dan sahabat andai atau jiran tetangga yang datang bertandang ke majlis itu.

Jika yang diundang itu bukan Islam sekurang-kurang kita dapat menghampiri mereka dan memahamkan bahawa Islam tidak menghalang pergaulan dan penglibatan bukan Islam dalam majlis yang diadakan oleh orang Islam.

Ini sekurang-kurangnya memberi peluang kepada kenalan kita yang bukan Islam mengenal amalan yang terkandung dalam agama yang suci ini.


++ 'Faith'




Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Moga setiap perkataan dan niat hanyalah keranaMu. Aku sedar si syaitan durjana seringkali memesongkan niat hamba-hambaNYA kerana janjinya ‘Dan demi sesungguhnya, aku akan menyesatkan mereka (dari kebenaran) dan demi sesungguhnya aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong ……sesiapa yang mengambil syaitan menjadi pemimpin yang ditaati selain dari Allah, maka sesungguhnya rugilah dia dengan kerugian yang terang nyata.’ (An-Nisa:119)

Hati ini bagai tidak menentu. Tidak keruan mencari. Mencari makna kehidupan dan mengapa diri ini seperti kehilangan. Aku bermusafir hingga ke bumi asing untuk mencariNya. Kadangkala aku diuji untuk membuktikan keimanan yang aku laung-laungkan. Maka perlunya langkah pertama sebagai hambaNya yang beriman, kita bersyukur pada ujian yang dikurniakan. Bukanlah tujuan kali ini untuk memperkatakan berkenaan sifat syukur kerana aku yakin sahabatku semua sentiasa berusaha untuk bersyukur walau sekuat mana pelayaran hidup diredah taufan dan ribut kencang. Aku ingin bercerita. Bercerita mengenai iman.

Iman itu bagaikan mutiara. Tidak mungkin dapat dijual beli. Ianya pemberian Yang Maha Esa pada hamba-hambaNya yang dikehendaki. HambaNya yang terpilih. Mungkin dari kaca mata seorang manusia biasa ianya dipanggil ‘faith’ atau a believe system. Percayalah mereka yang bukan muslim juga mempunyai 'faith'
/ pegangan keyakinan yang kuat terhadap sesuatu yang memungkinkan mereka meneruskan hidup mereka. Itulah indahnya hasil ciptaan Yang Maha Sempurna yang telah menitipkan fitrah kebergantungan setiap hamba-hambaNYA kepada suatu kuasa yang lebih besar.














Mari aku ceritakan ‘faith’ seorang pesakitku yang baru sahaja kembali kepada Maha Pencipta. Seorang penganut dan pengamal agama Kristian yang mempunyai kekuatan ‘faith’ yang amat tinggi. Lantas membuatkan diri ini merasa malu. Dirinya berada di peringkat terakhir kanser perut (bowel cancer). Namun amat yakin kepada qada’ dan qadar, ketentuan Tuhan dan masih berusaha ke gereja walaupun perutnya seperti sebuah belon yang bakal pecah pada bila-bila masa sahaja. Ketibaanku disambut dengan layanan yang baik sepertimana layaknya seorang tuan rumah memuliakan tetamunya. ‘I see everyone no matter what colour they are, black,white, brown like you, just the same, we are all the same. I just hope everyone can do the same and everyone will be contented with their life.’ Dan seminggu kemudian dia kembali bertemu Maha Pencipta.

Namun aku masih di sini. Amat terkesan dengan perbualan terakhir kami bersama. Bagaimanakah ‘faith’ diri ku? Sudah cukupkah kepercayaanku kepada Pemilik Semesta? Sekiranya aku ditakdirkan mati esok, adakah aku bakal redha dengan ketentuanNYA? Sedangkan diri masih memikirkan yang aku masih muda. Aku masih ingin melakukan banyak perkara.

Dalam permusafiran ini, aku dipertemukan pula dengan sahabat seperjuangan yang jelas berjuang bagai esok tiada lagi. ‘Faith’ membuatkan dirinya memberikan sebaik mungkin tanpa keluh kesah dan sepantas yang mungkin akan menyelesaikan tugasan yang diamanahkan. Setiap saat hidupnya dimanfaatkan sepenuhnya kerana kepercayaan bahawa ‘what you give, Allah will give it back!’

Bagaimana pula dengan ‘pejuang-pejuang’ agama Kristian atau the Christians missionary yang dengan lantangnya menyebarkan ‘faith’ mereka. ‘Agama aku ini benar kerana kepercayaan kepada Jesus akan membawa penganutnya ke syurga. Walaupun kita masih berdosa dengan melakukan larangan dalam bible tapi asalkan kita percaya kepada Jesus, itu melebihi segalanya.’ Lagaknya bagaikan amat yakin dengan ‘faith’ yang dianutinya sedangkan apabila ditanya berkenaan apa tujuan manusia dihidupkan, dirinya terpaku. Tetapi keyakinan dari riak mukanya meyakinkan semua penonton.

Sudah cukupkah keyakinanku? Sekiranya aku dimalukan di hadapan beribu penonton mampukah aku tetap berdiri teguh penuh bangga dengan kepercayaanku. Bagaimana sekiranya sebilah pedang dihunus menembusi jantungku, hatiku dirobek-robek sepertimana Hamzah Abdul Mutallib diperlakukan ketika mati syahid di medan perjuangan Uhud. Masihkah mampu aku berdiri teguh mempertahankan akidah ku? Kepercayaan ku?

Michael Jackson digelar Jacko kerana sikapnya yang sanggup menukar warna kulitnya. Mengapa? Pernahkah kita berfikir, betapa mengagumkan sikap Si Jacko ini? Dia sanggup melakukan perbuatan yang seluruh dunia menganggapnya sebagai ‘wacko’ (gila) hanya kerana keyakinannya bahawa kulit putih lebih menarik dan dipandang tinggi walaupun pada hakikatnya tindakan itu memang tidak masuk akal.

Wahai sahabat, marilah kita refleksi diri. Pada tiap sesuatu pasti ada pengajarannya walaupun ianya daripada mereka yang kita anggap bodoh, miskin dan hina apatah lagi mereka yang bukan Islam. Bagaimana layaknya mereka memerintah dunia sekarang ini atas usaha mereka kerana mereka menjaga sunnatullah yang telah ditetapkan. Bagaimana dengan kita? Bukan sahaja sunnatullah, syariatullah juga dipandang sebelah mata. Isu ‘faith’ yang merupakan isu pokok juga dianggap remeh sedangkan itulah punca segala kejayaan. Binalah diri bertunjangkan keimanan yang sebenar dan binalah potensi diri, keluarga, masyarakat dan seterusnya ummah berdasarkan asas akidah yang suci agar kelak bila diuji tiadalah bisa kapal pelayaran hidup ini karam diredah ribut taufan.

Bermusafirlah mencari kepercayaan dan keyakinan yang hakiki itu. Sebagaimana mereka yang telah aku ceritakan kisahnya begitulah jua kita. Kita semua serupa hanya iman yang membezakannya. Marilah kita mencari suatu tempat pergantungan yang kukuh sebagai tempat diri berpaut dan mengadu. ‘Dan sesungguhnya Aku yang amat memberi ampun kepada orang-orang yang bertaubat serta beriman dan beramal soleh, kemudian dia tetap teguh menurut petunjuk yang diberikan kepadanya.’ (Taha:82)

Beriman terlaksana dengan beramal dengan ilmu yang dicari. Ingatlah agama itu suatu pencarian. Maka sentiasalah mencari dan jangan pernah merasa cukup dengan penemuanmu kerana ianya takkan pernah sempurna. ‘Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: Roh itu dari perkara urusan Tuhanku dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja.’ (Al-Isra’:85)

Wallahu’alam.

sumber:iloveislam

++ Hukum potong kuku, rambut ketika haid

Nails Pictures, Images and Photos

Memotong kuku
dan rambut dibenarkan ketika haid apabila ada keperluan untuk berbuat demikian.Kuku dan rambut yang sudah dipotong tidak perlu dibawa sekali ketika mandi wajib.

style Pictures, Images and Photos

Petikan daripada: Fikrah DrSalam,Harian Metro.

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam