سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Wednesday, October 15, 2008

++ Sambutan Aidilfitri bukan untuk suka-suka (ianya ibadah bukannya sekadar budaya)


Dato' Dr Haron Din
Tue | Oct 14, 08 | 4:40:09 pm MYT
SOALAN: Aidilfitri merupakan suatu pesta besar, dinanti-nantikan untuk dihayati sepenuh jiwa raga oleh umat Islam sama ada yang berpuasa atau tidak. Mereka sanggup berbelanja besar membuat rumah terbuka, dengan pelbagai ragam seperti yang dapat kita lihat hari ini. Soalan saya, betulkah amalan sebegini, atau apakah pandangan Dato' mengenai cara perayaan yang sebenar menurut Islam? - Mohd Fitri Aziz, Pulau Pinang Iklan
Hari Raya Fitrah atau Aidilfitri, disambut setelah umat Islam menjalani ibadah berpuasa selama sebulan pada bulan Ramadan.
Puasa merupakan salah satu daripada Rukun Islam. Apabila selesai berpuasa, bermakna, kita menyelesaikan satu rukun.
Oleh kerana itu adalah wajar bagi mereka yang berjaya menunaikan rukun itu, berhari raya atau bergembira kerana berjaya menunai perintah Allah.
Tujuan kegembiraan dipamerkan adalah untuk mensyukuri nikmat Allah selepas ibadah sempurna dilakukan.
Hadis yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w (mafhumnya): "Ramadan pada awalnya rahmah, pertengahannya keampunan dan pada akhirnya bebas daripada api neraka."
Bagi orang yang mendapat ketiga-tiga itu, apakah dia tidak mahu menyambutnya dengan perasaan gembira sebagai tanda kesyukuran ke hadrat Allah SWT.

Bagi mengisi cara perayaan tersebut, syarak menggariskan beberapa panduan tertentu antaranya:

1. Diharamkan berpuasa pada hari raya - Ertinya kita harus menjamu selera. Sebaik-baiknya persediaan untuk menjamu selera itu mestilah munasabah dan tidak membebankan.
2. Berpakaian bersih, kemas dan menarik, termasuk berpakaian baru.
3. Pada pagi hari menuju ke tempat solat hari raya - sebaik-baiknya di tanah lapang jika keadaan mengizinkan kerana hendak memberi peluang kepada yang uzur, dapat bersama mengikuti khutbah raya.
4. Bertakbir dengan takbir yang disyariatkan - bermula terbenam matahari pada akhir Ramadan, masuk ke bulan Syawal sehingga selesai khutbah Aidilfitri.
5. Mendengar khutbah di samping bersembahyang hari raya.
6. Bermaaf-maafan, ziarah menziarahi, mengukuhkan silaturahim.

Dalam satu hadis Nabi s.a.w bersabda (mafhumnya): "Apabila berlaku Hari Raya Fitrah, malaikat-malaikat turun ke bumi, berbaris di jalan-jalan orang yang hendak pergi ke tempat solat, sambil menyeru mereka dengan suara yang didengari oleh semua makhluk, kecuali jin dan manusia, dengan kata-kata "wahai umat Muhammad, ayuh beramai-ramai kepada keredaan Allah, Tuhan yang Maha Mulia, Tuhan yang memberi anugerah yang amat banyak dan yang mengampun dosa-dosa yang banyak."
Apabila mereka berada di tempat solat dan menunaikan solat serta mendengar khutbah, maka Allah berfirman kepada malaikat-malaikat tadi, "Tahukah kamu apakah balasan Aku kepada semua mereka itu?" Malaikat menjawab, "Allah sahajalah yang Maha Mengetahui dan akan membalas apa sahaja amal-amal ibadah mereka." Allah menjawab lagi, "Aku bersaksikan kamu, bahawa Aku akan membalas amalan puasa mereka, sembahyang malam mereka dan solat mereka pada hari ini, dengan keredaan-Ku dan keampunan-Ku kepada dosa-dosa mereka." (Riwayat Ibnu Abbas r.a)

Dalam Kitab Durratun Nasihin, halaman 80 dibawa suatu hadis Nabi s.a.w bersabda (mafhumnya): "Pada hari raya berbanyak-banyaklah bersedekah dan lakukan perkara-perkara yang mendatangkan kebajikan serta pahala, perbanyakkan memuji Allah, mengagungkan Allah dan bersungguh-sungguh mentaati-Nya kerana pada hari itu Allah akan ampunkan dosa manusiayang berpuasa dan menyambut hari raya dan dibalas dengan syurga Allah."
Kaab bin Munabbih menceritakan, pada hari raya, raja iblis amat murung dan amat dukacita, anak-anak buah dan kuncu-kuncunya berkumpul beramai-ramai dan bertanya kepada raja mereka, siapakah yang menyebabkan dia berdukacita, segeralah beritahu agar mereka bertindak menghapuskannya.

Maka jawab raja iblis, "Tidak bukannya orang yang mendukacitakan aku, tetapi Allah, Allah yang memberi keampunan kepada dosa yang telah kita usahakan mereka berdosa."
"Jika begitu apa kita perlu lakukan?" tanya anak-anak iblis.
Jawabnya, "Mestilah kamu bertindak memalingkan manusia daripada keredaan Allah, hanyutkan mereka dengan nafsu syahwat, biar mereka menjamu selera sehingga melanggar hukum Allah, hasutkan sehingga mereka melakukan perkara yang diharamkan, ajak mereka berhibur dengan hiburan yang melalaikan, suruh mereka minum dan makan yang ditegah oleh Allah, biar mereka dimurkai semula oleh Allah."

Oleh kerana itu, Rasulullah s.a.w bersabda dalam suatu hadis yang mafhumnya: "Syurga amat merindui kepada empat kategori insan untuk memasukinya. Pertama, yang membaca al-Quran. Kedua, yang menjaga lidah daripada bertutur yang tidak baik. Ketiga, yang memberi makan orang yang lapar (terutamanya untuk berbuka puasa) dan keempat, yang berpuasa sepenuhnya pada bulan Ramadan."

Sehubungan itu umat Islam semuanya henaklah berteraskan hal-hal daripada garis panduan yang saya nyatakan seperti di atas. Wallahua'lam. - lanh _

++ SALAWAT~

Selawat


"Allah sends His Salah on the Prophet (Muhammad), and also His angels (do so). Oh you who believe! Send your Salah on (i.e. ask Allah to bless) him (Muhammad) and greet him with the Islamic way of greeting (i.e. as-Salaam Alaykum, which means peace be upon you)" (33:56)

At-Tirmidhi recorded that Abu Hurayrah said: "The Messenger of Allah said, May he be humiliated, the man in whose presence I am mentioned and he does not send Salah upon me; may he be humiliated, the man who sees the month of Ramadan come and go, and he is not forgiven; may he be humiliated, the man whose parents live to old age and they do not cause him to be granted admittance to Paradise."

source:Mawaddah.com

++[NASYEED] Thank U my God..


Thank You My God

Thank You my God, I thank you my God
For giving me Your bountious blessings
Allowing me to worship You my God
You are Most Gracious and Most Merciful

Enabling me to talk to You oh God
Allowing me to seek from You
To praise and worship You
With all my heart and soul
Allowing me to appeal to You, oh God

But when I face You,
my heart is restless
Should I fail,
to be well mannered with You
And I start to worry,
Am I deceitful, In my worship to You
It’s not Your blessing that I will get
But it’s Your wrath, that I'll let in
Ya Rabbal Alamin
Please forgive me


++ d Meaning of..NASYEED,NASYID ~

Nasyeed

A Nasheed (Arabic: ensyad also spelt Nasyid in Malaysia; in Bosnia and Herzegovina: Ilahija) is an Islamic-oriented song. Traditionally, it is sung a cappella, accompanied only by a daff. This musical style is used because many Muslim scholars interpret Islam as prohibiting the use of musical instruments except for some basic percussion. Many people admire the purity and simplicity of the music.

A new generation of "Nasheed" artists use a wide variety of musical instruments in their art.[citation needed] This has caused controversy amongst the Muslim community because of the vast range of scholarly opinions that exist on Music in Islam[citation needed]. These range from absolutely no music and singing, to that of any musical instruments allowed so long as the subject matter is of an Islamic ethos. There is also a crossover of mainstream music of groups like Outlandish, Aman, and solo artists like Dawud Wharnsby Ali, Sami Yusuf, Slave of allah and Idris Phillips, appealing to a significant Muslim crowd and also leading to performance of such artists at Islamic orientated festivals, conferences, concerts and shows (e.g. ISNA, Celebrate Eid, Young Muslims). Other artists and organisations such as Noor Media promote a 100% instrument free stance with nasheeds, differing from the current trends of the increasing usage of instruments in nasheeds.

Nasheeds are also increasingly being accompanied by professionally produced videos for certain tracks. Examples include Madinah Tun-Nabi by Aashiq al-Rasul Al Mu'allim, Meditation, Hasbi Rabbi (all by Sami Yusuf), Du'a by Seven 8 Six, Mercy like the Rain by SHAAM & Our World by Zain Bhikha.

Nasheeds are popular in Middle East, Southeast Asia, Bosnia and Herzegovina, Kosovo and South Asia. They are also popular in the UK among British Muslims.

++ Emak & abahku...




Wah wah...mak & abah...hehe
ROMANTIK sungguh~~~



Ich Liebe Euch
~~


++ [NASYEED] Da'i Nada~ Sejuta Harapan

Sejuta Harapan - Dai Nada

Sejuta Harapan
Album :
Munsyid : Da'i Nada
http://liriknasyid.com


La…la…la
Sejuta harapan
Yang aku sandarkan
Seberkas cahayaMu
Untuk terangi jalanku

Tanpa rahmat ampunMu
Tanpa kasih sayangMu
Hampa terasa hidupku

Ku ingin bersamaMu
Dekat selalu denganMu
Bahagia bersamaMu

Ya Allah
Terangilah gelap hitam hatiku
Ya Allah
Sucikanlah hati ikhlas untukMu 2x

++ [NASYEED] Astagfirullah, Da'i Nada

Astagfirullah - Dai Nada -

Astagfirullah, Da'i Nada
www.iLuvislam.com
oleh: lailatulema

Sebuah lagi lagu daripada Da'i Nada yang amat mengusik jiwa seorang hamba untuk dikongsikan khas buat sahabat-sahabat iLuvislam. Moga setiap langkah dalam hidup dan setiap nafas yang disedut sentiasa berada dalam rahmat dan redha Allah s.w.t. Moga bakal bertemu dengan DIA yang satu di hari yang dijanjikan bilamana itulah kemuncak kebahagiaan seorang insan kerdil yang bernama, hamba. Ameen Ya Rabb.


++ LEGO Stadium..


Waaa...Smart-Smart~!!

Click on the pic 2 enlarge pix~

++ COW wash..


alang2 basuh kereta lembu tu, baik basuhkan lembu tu sekali...huhu

++ Demam + Sejuk + Hujan


Salam Alaik..

Alhamdulillah ana dalam proses 'kembali sihat'...walaupun kepala masih terasa berat tapi ana kena gagahkan juga. Tengah malam semalam hujan lebat membasahi tanah Serdang, dengan guruhnya...terasa sejuk yang amat..ditambah lagi dengan demam yang agak panas. erm. memang terasa bisa2 di tulang makin menusuk...nak tak nak, kena terima..."ana REDHA"


pagi ini,demam makin berkurang..tapi kepala masih pening & pendengaran yang kurang~ mungkin disebabkan selesema menyebabkan ana pasif buat sementara...


apa-apa pun mungkin ada HIKMAH di sebalik ni...

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam