سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Friday, December 5, 2008

++ Dilema Melayu-Islam

MELAYU mutakhir ini sebenarnya haprak. Haprak pada agama Islamnya dan lebih haprak lagi terhadap keturunannya sendiri.

Mereka bertelagah dalam agama, hanyut dalam hawa nafsu, tenggelam dalam arus kemodenan hingga akhirnya terkapai di daratan kemakmuran.

Semuanya kerana fenomena kurang Islamik, jarang berfikir dan malas berzikir tetapi mudah jadi pak turut kerana ralit bertauhid tapi gah dengan segala macam kemungkaran.

Malah ramai mualim Melayu yang agak pantas mencorak akal untuk menggerak fizikal dengan menjana ilusi melalui program realiti, tetapi terlalu sedikit murabbi dalam membentuk rohani untuk mencanang hati insani merealitikan Islamik.

Itu antara perkara menarik untuk ditelusuri dalam buku terbaru terbitan Telaga Biru hasil garapan penulis, Pahrol Mohamad Juoi dalam buku berjudul Dilema Melayu-Islam: Kurang Fikir atau Kurang Zikir? terbitan Telaga Biru Sdn. Bhd.

Jika anda anak dan bangsa Melayu, buku ini bagus ditelaah untuk kita berfikir, merenung dan menilai diri sendiri mengenai siapa kita dan di mana serta ke mana Melayu sebenarnya.

Sebab apabila bertambah ramai yang tidak kenal dirinya adalah Melayu, dengan mudah bangsa asal Tanah Melayu yang mendominasi nusantara mudah dipermain dan diperlekehkan bangsa kaum ‘pendatang’.

Namun apakah benar anda Melayu? Betulkah pula Islam adalah agama kepercayaan dan pegangan orang Melayu dan bagaimana dengan agenda politik dan ekonomi?

Pahrol melalui Dilema Melayu - Islam: Kurang Fikir atau Kurang Zikir menyoroti fenomena itu dalam kepelbagaian sudut melalui analisis perkembangan politik kontemporari daripada kaca matanya secara bebas.

Cuba berfalsafah bagi menyedarkan orang Melayu melalui tulisan berkonsep analisis, buku ini sebenarnya agak mudah, ceria dan bersantai tetapi menusuk hati melalui ayat-ayat pendek namun padat yang disusunkan dalam 39 bab.

Boleh dikategorikan dalam kelas buku motivasi, pendekatan tulisan Pahrol bagaimanapun tidak ubah cedokan daripada buku tazkirah tersohor Arab yang telah diterjemahkan ke pelbagai bahasa iaitu buku La Tahzan atau Jangan Bersedih.

Untuk menilai sendiri, elok anda dapatkan buku ini yang dijual pada harga RM30 senaskah di pasaran sekarang.

Click sini untuk ke akhbar Utusan Malaysia online

Photobucket

0 wahai manusia..berpesan-pesanlah..COMMENT me!:


Najibah Ali's Facebook Profile

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam