سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Monday, October 20, 2008

++ Pelajar dr Mesir

Seorang pelajar baru pulang dari Mesir tetapi di sana dia hanya bersuka-sukaan. Bila dia pulang, dia disambut oleh orang kampung dan digelar 'syeikh'. Dia berasa bangga.

Pada suatu malam selepas Maghrib, penduduk kampung menyuruhnya menyampaikan sedikit tazkirah. Dia mula menggelabah kerana dia tidak tahu apa-apa.Dia memberanikan diri naik ke mimbar masjid bagi cover malu.

Dia memulakan ucapan dengan kata alu-aluan yang amat menarik dan menyebabkan penduduk kampung terasa hormat kepadanya.Kemudian dia bertanya, "adakah muslimim sekelian tahu apa yang akan disampaikan oleh saya sebentar lagi". Hadirin menjawab, " tidak" dengan penuh minat. 'Syiekh' menjawab balik, "kalau begitu, tida gunalah saya berucap sedangkan kalian semua tidak tahu apa yang akan saya sampaikan, wassalam".

Penduduk kampung mengatakan dalam hati bahawa tentu beliau mempunyai ilmu yang sangat tinggi sehinggakan begitu susah hendak mendengar tazkirahnya.
Pada malam berikutnya, seperti biasa dia naik ke mimbar dan memulakan ucapanya dengan ucapan alu-aluan yang amat hebat.

Seperti biasa dia bertanya lagi adakah hadirintahu apa yang akan disampaikan olehnya sebentar lagi. Hadirin sepakat menjawab, "ya, kami sudah tahu".Syiekh menjawab balik, "kalau kalian semua sudah tahu, apa gunanya saya menyampaikannya lagi, wassalam".Kemudian dia pulang.

Pada malam ketiga sebelum 'syiekh' tersebu tiba, hadirin sekelian berpakat sebahagian dari mereka menjawab kami sudah tahu manakala sebahagian lagi akan menjawab kami belum tahu. Apabila syiekh naik ke mimbar dan seperti biasa dia bertanya, "adakah kalian semua sudah tahu apa yang akan saya sampaikan pada malam ini ?". Setengah hadirin menjawab mereka sudah tahu manakala setengah lagi menjawab mereka tidak tahu.

Dengan mudah syeikh menjawab, "kalau begitu, saya syorkan agar yang tidak tahu bertanya pada yang tahu manakala yang sudah tahu, sampaikan kepada yang tidak tahu, wassalam". Penduduk kampung kehairanan dan amat pelik.

0 wahai manusia..berpesan-pesanlah..COMMENT me!:


Najibah Ali's Facebook Profile

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam