سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Friday, September 26, 2008

++ Taaruf @ Couple???


oleh: Mizie Kimie

Kini tiba masanya hati gembira d hari raye haha
Eyh eyh silap…

Kini terlalu senang tgk berbudak remaja bercouple,kat jalan
Shopping mall,tempat pengajian dan kat mane2 la..tambahan pulak sekarang
Ade lak cite kat tv cite yg menggalakkan tentang couple2 nie..cite pasal couple
Nie tak yah ckp la....

Ape sebenarnye bercouple??biasenye kalau ada lelaki dan perempuan saling suke,salah seorang menyatakan dan lawanye pulak terime,itu sudah comfirm couple punye..untuk sebahagian org bercouple itu isinya jalan berdua,mkn,tgk wayang la,mencurah2kan perasaan la,yang pentingnya JUST 4 FUN lar!ade jugak org yg bertujuan untuk lebih mengenali sebelum pernikahan….

Sebagai umat islam kite perlu mengkritik apekah bercouple yg banyak d lakukan orang sekarang nie sesuai atau tidak dengan aturan2 dlm islam..

1.org bercouple biasenye mahu berdua2an terus,baru sehari x kolling2 da resah,baru sejam x msg da rindu,tyme jumpe lak nak renung jer muke couple dia 2 terus..wahh wahhh..dunia nie mcm korang yg punye rasenye haha ape lagi kalo tempat 2 mcm ttwanse..lagik lar…hurmmm..tp hati!soalnye Rasulullah SAW bersabda,(tiada bersepi sepian seorg lelaki dan perempuan,melainkan syaitan merupakan org ke 3 diantara mereka…

2.org bercouple ibarat telah d mabukkan oleh cinte,lupe yg lainnye.dunia serase milik berdua yg lainnye hanya menumpang.hati2 juga,nanti kita mungkin terlupa dgn tujuan Allah menciptakan kita(manusia)firman Nya,dan tidak ku ciptakan jin dan manusia,kecuali untuk beribadah kepadaKu.(QS 51:56)

3.bukan rahsia lagik kalau pade zaman serma permisif ini unsur SEKS dah jadi trend penyedap dlm bercouple,jadi yg ini terang2 dah tersasar.

Memang ramai org bercouple awlnya tidak menjurus ke sana,tapi gara2 sering berdua,ada kesempatan dan diam2 syaitan dah masuk jarum..maka jadi(paham2 sudah)
Pertame pegang2 tgn,pegang pinggang,ciom pp…terus……terus….terbabas..jgn silap ya,agama kita melindungi kita dengan melarang melakukan perbuatn2 itu..firman NYA’dan jgn lah kamu mendekati zina’sesungguhnye zina itu adalah suatu pekerjaan yg keji dan suatu jln yg buruk.(QS 15:32)

4.ternyata bercouple bukan jaminan akan terlanjut ke jinjang perkahwinan.ramai org d sekitar kita sudah bertahun2 couple ternyata terkandas kat tgh2 jalan.bercouple pun tidak menjadikan kita tahu segalanye tentang si dia…banyak yang sikapnye berubah setelah menikah..

Kalaulah kini kita taw praktik bercouple tidak menjadi 1 jaminan bahkan banyak melanggar aturan Allah dan tidak mendapt redhaNya ,masihkah menginginkan surgaNya..yang takot akan nerakaNya……….maseh melakukanya??

..........................................................................................................................................


Tapi kalau bukan dengan bercouple,bagaimane caranye ketemu jodoh ya??
Zaman sekaranglah kita patot mudah percaya sama org,jd perlu ada hadnya,islam punya solusi yg mantap dlm memilih jodoh..istilahnya popular dengan nama TA ARUF,artinya perkenalan…

1.ta aruf itu sebenarnya hanya untuk perkenalan sebelum menikah..jadi kalau salah 1 atau 2nya tidak berasa serasi dan sesuai bolehlah menyudahi ta arufnya..ini lebih baik daripada org yg bercouple lalu putus…biasanya orng yg bercouple hatinya sudah bertaut sehingga kalau tidak sesuai sukar untuk putus dan terasa menyakitkan..tapi ta aruf ,yang InsyaAllah niatnya untuk menikah lillahi Ta ala,kalau tidak sesuai bertawakal saja,mungkin mmg bukan jodoh ..tidak ada pihak yg d rugikan mahupun merugikan….

2.ta aruf ini lebih FAIR,masa perkenalan diisi dengan saling menukar informasi mengenai diri masing2 baik kebaikan mahupun keburukkannya ,bahkan kalau tidonye sering berdengkur,misalnye sebaiknye diberitahukan kepada calon kita agar tidak menimbulkan kekecewaan di kemudian hari..begitu pulak dengan dengan kekurangan lainnya ,seperti mengidap penyakit tertentu ,x terer masak ,atau lain nya ..informasi bukan Cuma dari si calon langsung,tapi juga dari org2 yang mengenainya (kekawan ,cekgu,org tua si calon),jadi si calon tidak boleh mengaku dirinya baik…ini berbeza dengan org bercouple yg biasenye penuh kepura puraan..ececececeyhhhh….yang perempuan akan dandan habis habisan dan malu2 (sampai mkn pun nak cover skit2 takut d bilang rakus)..yang lelaki biarpun sengkek tetap belagak kaya…

3.dengan ta aruf kite boleh berusaha mengenai calon dan mengumpulkan informasi sebnyak2nya dalam waktu yg sesingkat2nya ..hal ini boleh tejadi kerana ke2 belah pihak telah sedia menikah dan sedia membuka diri baik kelebihan mahupun kekurangan..inikan penghematan waktu yg besar ..cuba bandingkan dengan org bercouple yg sudah lame sering tetap berase belum mengenai pasangannya bukankah sia??

4.melalui ta aruf kita boleh mengajukan criteria calon yg kita mahukan,,,kalau ada hal2 yg sesuai alhamdulillah tapi kalau ada yg kurang sedikit masih boleh d pertimbangkan dgn hati n fikiran yg sehat..keputusan akhir pun tetap berdasarkan dialog dengan Allah melalui solat istikharah..berbeza dengan org yg mabuk cinte dan bercouple..kadang hal buruk pada padangan nye misalnye suke memukul,kuat mabuk,tapi tetap menerima padahal hati keciknye tak langsung suke…tapi kerana cinta(atau pun nafsu)terpakse la terime..da sayang konon….

5.kalau mmg ade keserasian biasanye jangka waktu ta aruf ke khitbah (lamaran)dan ke akad nikah tak terlalau lame..ini boleh menghindarkan kita dari pelbagai mcm zina termasuklah zina hati..selain itu tidak ada perasaan d gantung pada pihak perempuan kerana semuanye sudah jelas tujuannya adlah untuk memenuhi sunah Rasulullah iaitu menikah..

6.dalam ta aruf ttp d jaga adab berhubungan antra laki2 dan perempuan…biasanye ada pihak ke 3 yg memperkenalkan ..jadi kemungkinan berkhalwat(ber2 2)kecil yg artinye kita terhindar dari zina..

ternyata Allah..jadi,kekawan ..ta aruf banyak kelebihannya d bandingkan bercouple dan insya Allah d redhai kite mahu mencari kebahagian dunia akhirat dan menggapai redhaNye atau mencari kesulitan ,,mencuba cuba melanggar dan mendapat murkanNye??

p/s:lu piker sendiri assalamuailaikumm…

0 wahai manusia..berpesan-pesanlah..COMMENT me!:


Najibah Ali's Facebook Profile

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam