سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Monday, September 1, 2008

++ Soalan-soalan lazim semasa TEMUDUGA..

Pendahuluan

Menghadiri temu duga boleh menjadi satu pengalaman yang mendebarkan. Temu duga merupakan penentu masa depan anda. Sama ada berjaya atau tidak untuk mendapat sesuatu pekerjaan yang dipohon bergantung pada prestasi yang anda tunjukkan semasa temu duga. Apakah yang harus anda fahami tentang temu duga? Apakah matlamatnya? Temu duga diadakan untuk memberikan peluang kepada majikan untuk lebih mengenali diri anda, mengenali personaliti anda dan menentukan sama ada anda sesuai atau tidak untuk jawatan tersebut.
Temu duga sebenarnya bersifat dua hala. Temu duga juga memberikan peluang kepada anda untuk lebih mengetahui latar belakang syarikat, menilai sama ada syarikat tersebut stabil atau tidak dan anda juga dapat memastikan apa-apa yang anda harapkan daripada segi gaji dan faedah lainnya adalah sesuai dengan kehendak anda.
Lazimnya, di negara ini kebanyakan temu duga dikendalikan dalam bahasa Melayu sekiranya anda memohon untuk mendapatkan pekerjaan dalam agensi kerajaan. Tetapi, bahasa Inggeris digunakan secara meluas dalam sektor bukan kerajaan. Tidak dinafikan bahasa Inggeris adalah penting dalam urusan seharian kerana kebanyakan urus niaga yang melibatkan pengaruh syarikat luar negeri dilakukan dalam bahasa Inggeris. Oleh itu, tidak hairan jika majikan ingin menguji kefasihan anda bertutur dan menulis dalam bahasa Inggeris.
Buku ini menyediakan soalan-soalan yang lazim ditanya dalam temu duga berserta contoh jawapan. Kebanyakan jawapan yang diberi adalah mengikut pengalaman yang diceritakan semula untuk menepati kehendak soalan. Cuba kaitkan jawapan dengan pengalaman yang pernah anda lalui. Buku ini dibahagikan kepada beberapa bahagian soalan mengikut kategori tertentu. Semua soalan dan jawapan disediakan dalam dua bahasa iaitu bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Terjemahan yang dibuat tidak sama sepenuhnya kerana disesuaikan mengikut keadaan dan keperluan.
Oleh itu, diharap buku ini dapat menjadi panduan yang berguna kepada semua.
Kandungan
Pendahuluan
BAB 1
Soalan Berkenaan Diri AndaQuestions About Yourself
BAB 2
Soalan Berkenaan Pekerjaan Dahulu/Sekarang
Questions On Previous/Current Employment
BAB 3
Soalan Berkenaan Pekerjaan Baru/Bakal Majikan
Questions On New Employment/Future Employer

BAB 4

Soalan Berkenaan Akademik/Kelayakan

Questions On Academics/Qualifications
BAB 5
Soalan Berkenaan Peribadi dan Kemahiran
Questions On Personal Traits and Skills
BAB 6
Soalan Berkenaan Gaji dan Faedah
Questions On Salary and Rewards
BAB 7
Soalan Berkenaan Pelbagai Situasi dan Pengalaman yang Berlainan
Questions On Various Situations and Experiences
BAB 8
Soalan Berkenaan Pelbagai Bidang Berlainan
Questions On Different Divisions/Fields
PERAKAUNAN
ACCOUNTING/PAYROLL
PENGURUSAN SUMBER MANUSIA
HUMAN RESOURCES/STAFFING
KESELAMATAN
SAFETY/SECURITY
PENGKERANIAN/FAIL/PENTADBIRAN/SETIAUSAHA
CLERICAL/FILING/ADMINISTRATIVE/SECRETARIAL
KHIDMAT PELANGGAN
CUSTOMER SERVICE
OPERASI/PENGURUSAN PROJEK
OPERATIONS/PROJECT MANAGEMENT
PEMBELIAN/PESANAN/KONTRAK
PURCHASING/PROCUREMENT/CONTRACT
KEJURUTERAAN/INFORMASI/TEKNIKAL
ENGINEERING/INFORMATION TECHNOLOGY/TECHNICAL
Contoh soalan temu duga dan jawapan BAHAGIAN PERAKAUNAN
1. Apakah pengalaman yang anda ada sebagai seorang juruwang?
Ceritakan tentang pengalaman anda iaitu syarikat tempat anda bekerja, tempoh kerja, masa bekerja dan jumlah duit yang terlibat.
What experience have you had as a cashier?
Relate your previous experience stating the place that you worked for, how long, working hours and amount of transaction involved.
2. Seorang pekerja mengadu bahawa pembayaran gajinya adalah tidak tepat. Bagaimanakah anda mengesahkan hal ini?
Anda boleh memintanya untuk menyemak semula rekod payroll, semak amaun cek yang dikeluarkan dan periksa kad kedatangan pekerja tersebut.
An employee complains that his paycheck is incorrect. What are some of the ways you verify if the paycheck is incorrect?
You may include these points – check payroll record, check the cheque being issued, check punch/attendance card of the employee.
3. Berapakah jumlah invois yang anda kendalikan dalam masa sebulan?
Ceritakan pengalaman anda.
How many invoices have you handled on a monthly basis?
State based on your experience.
4. Apakah langkah-langkah yang perlu diambil sebelum meluluskan sesuatu invois untuk pembayaran?
Anda mungkin menyatakan dengan memadankan invois tersebut dengan sebut harga yang telah diluluskan, borang pesanan dan dokumen penerimaan.
What steps would you take before approving an invoice for payment?
You may want to mention matching the invoice with approved quotation, purchase order and delivery order.
5. Apakah maklumat yang diperlukan sebelum anda meluluskan bayaran?
Anda mungkin menyatakan dengan memastikan barangan yang diterima adalah menepati mutu dan kuantiti yang dibekalkan adalah tepat.
What items of information do you need before you can approve an invoice for payment?
You can mention checking the delivery order whether goods are received correctly and in good condition.
6. Ceritakan kesalahan dalam invois dan bagaimanakah anda menyelesaikannya.
Anda mungkin mahu mengaitkan dengan pengalaman anda iaitu menghubungi pembekal dan bertanya. Jika perkara itu betul-betul salah, anda boleh meminta nota kredit.
Tell us about an invoice discrepancy that you discovered and how you resolved the discrepancy.
You may relate to your previous experience or mention about you calling the supplier company and check on the matter. You can ask for credit note to offset the amount.
7. Ceritakan pengalaman anda dan peranan anda dalam menyelesaikan invois yang bermasalah.
Anda boleh menyebut tentang harga yang telah dipersetujui berdasarkan sebut harga dan borang pesanan dan membandingkan dengan invois.
Tell us about an invoice dispute that you were involved in and what your role was in resolving the dispute.
You can mention about the agreed amount on the quotation and purchase order and compare the amount billed on the invoice.
8. Setakat manakah anda terlibat dalam kutipan wang?
Nyatakan pengalaman anda.
To what extent were you involved in collections?
State your experience.
9. Anda diarahkan menyediakan invois untuk perkhidmatan. Apakah maklumat yang perlu dimasukkan dalam invois tersebut?
Jenis perkhidmatan, tarikh, harga yang telah di-persetujui dan nombor borang penerimaan.
You’ve been asked to prepare a bill for services. What information should be included in the bill?
You may want to mention the type of service, date, price agreed and delivery order number.
10. Ceritakan pengalaman anda dalam menjalankan audit.
Nyatakan pengalaman anda dengan menyebut nama syarikat dan apa-apa penemuan yang menarik.
Tell us about your experience in conducting audits.
Relate to your previous experience by indicating place of audits, what you discovered and any interesting findings.
11. Apakah kos tetap?
Kos tetap ialah sebahagian daripada bajet yang tidak akan berubah sama ada pengeluaran menurun atau meningkat. Sebagai contoh, sewa bangunan dan gaji pekerja.
What are fixed costs?
Fixed cost is the part of the budget that stays the same regardless of whether you produce a lot or little bit or even if you produce zero. Overhead, rent on building or an interest on loan are some of the examples.
12. Apakah kos berubah?
Kos berubah ialah sebahagian daripada bajet yang berubah mengikut jumlah pengeluaran. Pengeluaran tinggi akan meninggikannya atau sebaliknya.
What are variable costs?
Variable cost is the part of the budget that varies as you produce more or less. Producing more adds to variable cost. Producing less will reduce it.
13. Apakah kos marginal?
Kos marginal ialah perbezaan dalam jumlah kos keseluruhan antara kadar pengeluaran. Lazimnya, kos marginal ialah perubahan dalam kos yang berpunca daripada perubahan pengeluaran sebanyak satu unit.
What is marginal cost?
Marginal cost is the difference in total cost between one rate of output and another. Usually, unless stated otherwise, the marginal cost is the change in cost that results from changing the output by one unit.
14. Apakah pengalaman perakaunan yang anda ada dalam aset tetap?
Nyatakan pengalaman anda.
What experience have you had in fixed assets accounting?
Relate to your experience.
15. Apakah pengalaman anda dalam payroll?
Anda mungkin ingin menyebut berapa orang kakitangan di bawah payroll anda dan kekerapan payroll dibuat dalam sebulan. Anda juga boleh menyatakan sama ada anda mengendalikan sebarang potongan, debit terus dan sebagainya.
What experience have you had in payroll?
You may want to say how many staff is under your payroll and how many times you do payroll in a month. You also can mention whether you handle any deductions, direct debit or others.
16. Apakah langkah-langkah pengurangan kos yang pernah anda lakukan?
Anda boleh menerangkan sebab anda perlu mengambil langkah tersebut, cara anda melakukannya dan kesannya.
What cost-cutting measures have you implemented?
You may mention why do you need cost cutting measures, how you implement and what are the outcomes.
17. Sistem perakaunan apakah yang pernah anda buat?
Nyatakan pengalaman anda.
Which accounting systems are you familiar with?
Relate to your experience.

sumber: isuhangat

0 wahai manusia..berpesan-pesanlah..COMMENT me!:

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam