سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Saturday, April 18, 2009

++ Muzik itu harus selagi tidak melalaikan

Homework For Music. A Percussion Poster. Pictures, Images and Photos

Soalan
Benarkah dalam islam dilarang bermain muzik bertali atau tiup? Jika benar diharamkan, kenapa?

Jawapan

Muzik merujuk kepada hiburan. Bila sebut muzik itu bermakna berhibur. Berhibur untuk apa? Biasanya orang bermuzik untuk berhibur demi menggembirakan diri atau kumpulan.

Islam tidak menghalang umatnya daripada berhibur. Malahan sejarah Islam di zaman Nabi S.A.W membuktikan bahawa ada acara yang diadakan untuk menghiburkan hati.

Namun demikian Islam tidak memberi kebebasan untuk manusia melayan hiburan sesuka hati mereka tanpa ada batasannya.

Jika kita perhatikan dalam Islam, apa sahaja yang dilakukan oleh manusia mestilah ada batasannya supaya tidak tersasar dari tujuan sesuatu perkara yang diharuskan. Hukum asal berhibur adalah harus.

Muzik itu sendiri tidak haram tetapi cara manusia melayan muzik itu yang menjadi punca kenapa ia diharamkan. Tiada nas yang qatie, iaitu dalil yang secara muktamad menyebut akan pengharaman muzik.

Saya kira tiada siapa yang dapat lari dari mendengar muzik, contohnya ketika membeli belah di pusat-pusat jualan, pasti akan ada kedengaran muzik yang dimainkan, begitu juga ketika menaiki pesawat juga akan kedengaran muzik.

Kalau mendengar muzik itu haram, maka kesemua orang yang menaiki pesawat akan berdosa, dan begitu juga dengan mereka yang bertandang ke pusat-pusat membeli akan berdosa kerana mendengar muzik. Dosa ini berpunca dari haram. Muzik haram maka mendengarnya berdosa?.

Sebenarnya, seperti yang dijelaskan bahawa mendengar dan memainkan alat muzik tidak haram.

Alat-alat muzik diharamkan oleh segolongan ulama kerana sifat muzik itu sendiri melalaikan si pendengar.

Dan adakalanya asyik berhibur sehingga lupa tanggungjawab sebagai seorang hamba yang mempunyai tanggungjawab fardu yang wajib dilaksanakan.

Alat-alat muzik yang bertali pernah digunakan di zaman sahabat dan tabien untuk berhibur. Bila ditanyakan perihal alat muzik bertali ada yang menjawab, “ia untuk mengimbangi akal”.

Muzik dan hiburan tidak ubah seperti gula atau garam dalam makanan kalau terlebih rosaklah makan atau minuman itu. Muzik yang diharamkan oleh ulama secara sepakat ialah muzik yang melibatkan campur gaul lelaki dan perempuan tanpa batasan dan disertakan dengan tarian dan minuman keras.

Sekiranya bermain muzik itu hanya sekadar hobi di waktu lapang, ia harus. Sekiranya muzik itu dimainkan bagi menghiburkan orang sehingga mereka gagal dari mengingati Allah SWT dan perintah dan mengheret untuk melakukan tegahan-Nya maka perbuatan main muzik itu hukumnya haram.

Persoalan ini telah mendapat perhatian kebanyakan ulama dalam menyatakan pendirian masing-masing. Ada di antara mereka yang mengharamkan semua yang berkaitan dengan muzik. Dan ada pula yang cuba menyelesaikannya dengan memberi kategori dalam hiburan.

Ulama yang bersikap tegas dalam persoalan hiburan adalah mereka yang ingin menghalang hiburan yang boleh membawa kepada kemusnahan kepada integriti agama dan budaya.

Dulu orang berhibur sekadar mengisi waktu kosong dan semata-mata untuk menghiburkan hati sejenak.

Hari ini, hiburan dan muzik adalah suatu yang sudah jauh terkeluar dari batasan agama apabila bercampur lelaki dan perempuan secara bebas dan mendedahkan aurat di pentas hiburan semata-mata meraih tepukan penonton.

Soalan

Sekiranya saya bermain alat-alat tersebut adakah saya dikira berdosa? Dosa besar atau dosa kecil?

Jawapan

Hukumnya harus. Sekiranya saudara bermain sekadar untuk berhibur sendirian atau bersama kawan-kawan serta memelihara batasan agama dan tidak lalai dari melakukan perintah Allah seperti solat, menutup aurat, lirik lagu yang tidak mengeji atau senikata yang berunsur lucah.

Lebih baik sekiranya minat saudara digunakan untuk menyelami kekuasaan dan keagungan Allah SWT melalui muzik dan seni kata yang boleh menyedarkan manusia akan kebesaran Allah. Maka tidak timbul soal dosa besar atau dosa kecil.

Soalan

Apakah cara yang perlu saya lakukan untuk menghilangkan bisikan syaitan?

Jawapan

Banyakkan membaca istiazah iaitu Auzubillahi mina syaitani al-rajim dan amalkan membaca surah al-Nas, iaitu surah yang ke-114.

Memang kerja rasmi syaitan membisikkan ke dalam hati anak Adam yang buruk sehingga menjadi menarik dan baik.

Soalan

Adakah nazar seseorang itu akan diterima Allah jika ia dibuat secara tidak serius atau main-main?

Jawapan

Nazar adalah ibadah, sekiranya seseorang itu bernazar dengan menepati tuntutan syarak maka dia wajib tunaikan nazarnya. Jika tidak, dia berhutang dengan Allah.

Oleh yang demikian jangan sesekali bermain dengan nazar. Biarpun saudara rasakan saudara main-main tetapi adakalanya ia perlu ditunaikan kerana saudara sudah bernazar kemudian saudara menganggapnya main-main.

Ingat! Allah SWT mengetahui apa yang ada dan terlintas di dalam hati setiap hambanya.


alatan muzik Pictures, Images and Photos-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ TV9 diminati kanak-kanak

TV9 Pictures, Images and Photos

WALAUPUN baru tiga tahun bersiaran, tetapi TV9 berjaya menarik ramai penonton dengan rancangan-rancangan yang mereka siarkan terutamanya untuk golongan kanak-kanak.

Pencapaian itu dapat dilihat apabila TV9 meraih 17 peratus syer penontonan di Malaysia yang membabitkan rancangan kanak-kanak mengalahkan stesen-stesen televisyen (TV) lain termasuklah TV3.

Ketua Pegawai Eksekutif TV9, Bukhari Che Muda berkata, statistik itu secara langsung meletakkan stesen TV itu sebagai yang paling berjaya mencuri tumpuan golongan penonton kanak-kanak.

"Slot rancangan kanak-kanak yang kami siarkan setiap hari dari pukul 9 pagi hingga 12 tengah hari mempunyai ramai penonton dan yang kedua paling ramai ditonton di negara ini.

"Sasaran kami ialah kanak-kanak berusia empat tahun hingga 14 tahun," katanya ketika ditemui di Sri Pentas, Bandar Utama, Damansara, Petaling Jaya, Selangor, baru-baru ini.

Beliau menjelaskan, antara faktor yang menarik golongan kanak-kanak menonton TV9 kerana terdapatnya banyak elemen pendidikan dan hiburan yang diselitkan di dalamnya.

Selain menyiarkan rancangan-rancangan yang dibeli dari luar negara, TV9 juga banyak menarik perhatian para penonton dengan rancangan-rancangan terbitannya sendiri.

"Pada peringkat awal dulu kami banyak menyiarkan rancangan kartun atau anime yang dialih ke dalam bahasa Melayu sama ada dari Jepun atau Barat.

"Contohnya rancangan-rancangan daripada saluran TV Nickelodeon yang mempunyai banyak elemen nyanyian dan pendidikan di dalamnya yang diminati kanak-kanak," ujarnya.

Menurut Bukhari, kebanyakan rancangan yang disiarkan menerusi TV9 juga merupakan rancangan terbitan dalaman stesen TV itu termasuklah yang disasarkan untuk golongan remaja dan dewasa.

Katanya, hampir 60 peratus rancangan yang disiarkan di TV9 merupakan terbitan stesen TV itu di mana ia mensasarkan kepada beberapa peringkat umur para penonton.

"Antara sasaran kami ialah golongan remaja yang berusia 15 hingga 24 tahun dan juga golongan penonton muda yang berusia daripada 25 hingga 35 tahun mengikut kesesuaian mereka.

"Untuk golongan remaja, kami ada rancangan seperti Galaksi dan Studio Nabil yang banyak memaparkan tentang dunia hiburan. Sementara Apa Ke Halnya yang dihoskan oleh Mr. Os pula berkaitan isu-isu semasa.

"Apa Ke Halnya, misalnya mampu untuk merapatkan golongan penonton dengan isu-isu semasa di mana ia membabitkan semua pihak tanpa mengira status atau latar seseorang," katanya.

Selain itu, tambah Bukhari, rancangan-rancangan terbitan TV9 yang lain berjudul Chopp, Hip TV, Pondok-Pondok, Hartamania, Siapa Pintar, Kes Syariah, Semanis Kurma, Nasi Lemak Kopi O, Hujjah dan Halaqah.

Tambah Bukhari, jika dulu TV9 lebih memfokuskan penonton di luar bandar, tetapi kini stesen TV di bawah naungan Media Prima Berhad itu semakin relevan apabila ia semakin ramai ditonton di kawasan-kawasan bandar.

Bagaimanapun tambah Bukhari, senario itu tetap tidak menghalang TV9 meneruskan matlamatnya dalam menyajikan rancangan-rancangan yang bukan setakat dekat di hati para penonton luar bandar tetapi juga kawasan bandar.

"Mana-mana stesen TV pun memang menyasarkan jumlah penonton yang ramai tidak kiralah di kawasan mana sekali pun. Tetapi bagi TV9 kami masih lagi dengan matlamat kami iaitu fokus pada penonton di luar bandar.

"Walaupun begitu, kami akan pastikan rancangan-rancangan yang kami siarkan mestilah bersifat kontemporari tetapi tidak memisahkan unsur-unsur yang ada dalam jiwa para penonton Melayu," jelasnya.

Jika di awal penubuhannya dulu TV9 muncul dengan motonya, 'Dekat Di Hati' tetapi selepas semakin berjaya menambat hati para penonton, stesen itu tampil dengan moto barunya, 'Di hatiku.'

Sempena ulang tahun ketiga TV9, stesen TV itu akan mengadakan suatu konsert khas buat para penontonnya pada 25 April ini di Lumut, Perak yang juga diadakan serentak dengan program Jom Heboh anjuran Media Prima Berhad.

Pengurus Penjenamaan Kumpulan, Komunikasi Koporat & Pembangunan Perniagaan TV9, Noor Amy Ismail pula berkata, konsert itu akan membawakan ramai artis terkenal tanah air.

Antara yang dijangka akan mengadakan persembahan pada Konsert TV9 Di hatiku itu ialah Ramli Sarip, Wada, Hakim (Idola Kecil), Fabulous Cat, Elyana, Aizat, Hujan, Ikhwan, Nabil dan Nadia.

Malah, kata Amy, TV9 juga akan menayangkan rancangan khas iaitu Upin & Ipin Marathon yang akan disiarkan pada 25 April ini selama satu jam 30 minit yang menghimpunkan siri-siri kartun itu yang pernah disiarkan sebelum ini.

"Setiap episod akan mengandungi durasi tayangan tujuh minit di mana kami akan menayangkan kesemua episod itu dalam masa satu hari. Upin dan Ipin merupakan antara rancangan kartun yang mendapat sambutan hebat di TV9," jelasnya.

sumber:utusan


Upin & Ipin Pictures, Images and Photos
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Waspada serunding babi di pasaran

Awas!

Serunding daging babi di pasaran negara jiran kita dan pelancong negara ini diminta berwaspada apabila makan sewaktu berkunjung ke Indonesia.

Menurut sebuah akhbar negara itu Republika, jenama-jenama itu ialah:

  • bullet buttonDendeng/abon sapi (lembu) gurih cap Kepala Sapi 250 gram
  • bullet buttonAbon/dendeng sapi cap Limas 100 gram (keluaran syarikat palsu)
  • bullet buttonAbon/dendeng sapi asli cap ACC
  • bullet buttonDendeng sapi istimewa berjenama Beef Jerky Lezaaat (keluaran MDC Food Surabaya)
  • bullet buttonDendeng sapi Istimewa No 1 cap 999 (keluaran S Hendropurnomo Malang).
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Single Terbaru

((Forward))

Salam, artis pertama saya, Aiman, dah release dengan single terbaru. mungkin ramai dah tahu iaitu Cinta Terakhir. Boleh dengar FREE disini.
harap member2 friendster saya semua dapat tolong request lagu tersebut di hotfm, era, dan lain2 radio tempatan.
please send your feed back of the song terima kasih...

From:
Hafiz Hamidun (Malaysian Nasyeed Artist)

Hafiz Hamidun Pictures, Images and Photos-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ International Book Fair 2009

Welcome to KLIBF 2009
Organized by the Ministry of Education, Malaysia, KLIBF 2009 is a major event in the global publishing calendar. Now in its 28th year, KLIBF provides the only opportunity in to network and meet with the local and international publishing community.

Opening Hours

Date: 17th - 26th April 2009
Mon - Thurs: 10.00AM to 8.00PM
Fri - Sun & Public holidays: 10.00AM to 9.00PM
Venue: Putra World Trade Centre (PWTC), Kuala Lumpur, Malaysia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam