سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Thursday, February 5, 2009

++ LAGU UNTUK GAZA ::~Iya (Khan Younis)


-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Border [NickName] yang Chun~ -·=»‡«=·-(your nickname here)-·=»‡«=·-

Benda ni dicopy & paste dari weblog salah seorang blogger.. Thanks to Mr RaHmAnBaShRi ..Sangat menarik tuk di gantikan dengan nickname yang nampak 'lame'...Boleh digunakan untuk forum atau chatroom..

Gantikan [your nickname here] dengan nama anda

(¯`·._.·[(your nickname here)]·._.·´¯)


¨°o.O(your nickname here)O.o ° ..


×÷·.·´¯`·)»(your nickname here)«(·´¯`·.·÷×


· ··^v´¯`×)(your nickname here)(×´¯`v^·· ·


,.-~*'¨¯¨'*·~-.¸-(_(your nickname here)_)-,.-~*'¨¯¨'*·~-.¸


- - --^[(your nickname here)]^-- - -


•·.·´¯`·.·•(your nickname here)•·.·´¯`·.·•


`·.¸¸.·´´¯`··._.·(your nickname here)`·.¸¸.·´´¯`··._.·


(¯`·._)(your nickname here)(¯`·._)


¯¨'*·~-.¸¸,.-~*'(your nickname here)¯¨'*·~-.¸¸,.-~*'


Oº°‘¨(your nickname here)¨‘°ºO


׺°”˜`”°º×(your nickname here)׺°”˜`”°º×


.·´¯`·->(your nickname here)<-·´¯`·.


<º))))><.·´¯`·.(your nickname here)¸.·´¯`·.¸><((((º>


- -¤--^](your nickname here)[^--¤- -


~²ºº²~(your nickname here)~²ºº³


._|.<(+_+)>.|_.(your nickname here)._|.<(+_+)>.|_.


..|..<(+_(your nickname here)_+>..|..


-·=»‡«=·-(your nickname here)-·=»‡«=·-


•°o.O(your nickname here)O.o°•


––––•(-•(your nickname here)•-)•––––


(¯`•¸·´¯)(RaHmAnBaShRi)(¯`·¸•´¯)


··¤(`×[¤(your nickname here)¤]×´)¤··


(•·÷[(your nickname here)]÷·•)—


·ï¡÷¡ï·(your nickname here)·ï¡÷¡ï·


·!¦[·(your nickname here)·]¦!·


°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸(your nickname here)°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤ø,¸


;)°¨¨°º"°¨¨°(*)(_.·´¯`·«¤°(your nickname here)°¤»·´¯`·._)(*)°¨¨°º"°¨¨°;)


»-(¯`v´¯)-»(your nickname here)»-(¯`v´¯)-»


°l||l°(your nickname here)°l||l°


•°¤*(¯`°(F)((your nickname here))(F)°´¯)*¤°•


—¤÷(`[¤*(your nickname here)*¤]´)÷¤—


¸.´)(`·[(your nickname here)]·´)(` .¸


·÷±‡±(your nickname here)±‡±÷


+*¨^¨*+(your nickname here)+*¨^¨*+

-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Milk tea with guava leaves extract

gambar sekadar hiasan dari siyg Flickr

Milk tea with guava leaves extract

Ramai tidak tahu daun jambu adalah ubat tradisional orang Asia dan Amerika Latin untuk ketidakselesaan perut seperti kembung perut dan masalah penghadaman. Cuba Kopi susu ini dari amalan turun menurun. Ia sedap dan menyegarkan.Semoga ALLAH mengizin kelian sihat.

Bahan-bahan:

Untuk 6-8 cawan kopi:-

500ml air ( didihkan)

2 sudu besar serbuk kopi biasa

Susu pekat creamer sesedap rasa.


Bahan untuk diblenderkan

5 helai daun jambu batu

1 kuntum bunga jambu batu

2 pucuk daun jambu batu Optional

2 kuntum bunga kadok(khas untuk muslimah)

Cara - cara

-Didihkan air hingga mengelegak.

-Campurkan bahan yang telah dikisar, kacau aduan itu.

-Campurkan 2 sudu serbuk kopi biasa. Kacau.

-Biar mengelegak seminit dua. Tutup peruik. Tutup api.

-Biarkan dalam 5 minit.

-Tapis dengan tapiss kain.

-Campur susu/creamer secukup rasa.


Jemput ke http://newlien.blogspot.com

-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Takoyaki

Takoyaki (literally fried octopus) is a popular Japanese dumpling made of batter, octopus, tenkasu, pickled ginger, konnyaku, and green onion, topped with okonomiyaki sauce, nori (edible seaweed wrappers), mayonnaise, and katsuobushi (fish shavings).

Making takoyaki requires a takoyakiki, a special frying pan made of cast iron with hemispherical molds. Although takoyaki can easily be made at home, provided the equipm
ent is available, it is usually considered fast food and is almost exclusively sold on the street.

Frozen takoyaki is also available. It is especially popular in the Kansai region but has seen a surge in popularity in recent years in other parts of Japan. In the Kansai region, takoyaki is considered a side dish and eaten with a bowl of cooked rice. Elsewhere in Japan it is eaten without rice as a snack food
.

Takoyaki

Takoyaki mould

TAKOYAKI

Bahan-bahan (Tepung Takoyaki)
1 cawan Tepung Gandum
290 cc Air
¼ sudu kecil Baking powder
1 sudu kecil garam.

Bahan-bahan Isi Takoyaki
2 biji Telur
Tako ( octopus, kalu takde guna squid)
Daun Bawang
Carrot dadu
Sedikit minyak (untuk di sapukan pd pencetak Takoyaki)
Sos Takoyaki
Dashi ( substitute dgn cube ikan bilis)
Nori@Rumpai laut yg hancur
mayonis


Cara-cara:
- Bancuh Tepung dan air hingga rata kesemuanya.
- Masukkan telur dan kacau lagi.
- Tapiskan adunan cecair tersebut supaya tidak ada ketul-ketulan tepung.
- Setelah adunan siap, sediakan pula bahan-bahan isi Takoyaki. Rebus dulu tako atau squid sehingga masak.
- Letak dan panaskan takoyaki mould (rupa mcm tuang kuih cara cuma dia bulat2) di atas dapur dan sapukan sedikit minyak.
- Apabila kuali panas, masukkan adunan tepung ke setiap acuannya menggunakan senduk.Kemudian masukkan pula inti tako iaitu tako@ squid, carrot dan daun bawang.
- Pastikan api tidak terlalu besar dan sentiasa memerhatikan keadaan Takoyaki yang sedang di masak.
- Apabila tepung kelihatan agak masak, terbalikkan ianya ke atas. Seolah-olah berbentuk bulat. Ini adalah untuk memastikan kesemua bahagian tepung itu benar-benar masak. Nak senang guna lidi, pusing2 nnti dia jd bulat.
- Dah masak, hidangkan di atas pinggan hiaskan bersama sos dan bahan-bahan hiasan lain seperti fish flakes (bonito fish), nori (lihat pd gambar ) dan mayonis.
- Sedap di makan ketika masih panas. Selamat mencuba!
.

Sumber :
http://library.thinkquest.org/05aug/01177/eng/japan.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Takoyaki

-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Mendidik Anak Tanpa Televisyen

Televisyen Manusia Mukallaf
www.iluvislam.com
Ustaz Hasrizal*
Editor: lailatulema

“Kami memilih untuk rumah kami tidak mempunyai televisyen,” beritahu seorang teman.

“Hebat. Antara ‘hiburan’ dan ‘maklumat’, bagaimana kamu mengendalikannya?” saya ingin tahu.

“Kalau anak-anak mahu menonton animasi, kami akan belikan cd dan tengok di komputer. Manakala maklumat seperti berita, internet kan ada?” jawabnya.

Saya mengangguk.

Sejujurnya, saya mengagumi kesungguhan kawan saya memilih untuk menolak adanya televisyen di rumah. Saya menghormati keputusan itu dan menerimanya sebagai salah satu alternatif yang baik.

Tetapi, mengapa saya tidak mengambil pilihan yang ini? Mengapa tidak rumah saya bebas televisyen?

Memikirkan persoalan ini tatkala mata anak-anak terpacak mengadap skrin itu, terdetik juga hati untuk bertindak sama. Imaginasinya ialah, humbankan sahaja televisyen itu ke dalam sungai!



BAHAN IMPORT

Akan tetapi, saya terkenang kembali kejadian yang berlaku semasa anak sulung saya berusia lima tahun. Semasa saya memotong rambutnya di rumah menggunakan mesin pemotong rambut.

“Eh, kepala Yop botak macam Mawi!” kata anak saya semasa melihat ‘imej baru’nya di cermin.

“Aik, macam mana Yop kenal Mawi?” saya kehairanan.

“Kat tadika, ada CD Mawi,” jawabnya jujur.

Aduh, biar pun rumah saya tidak ‘mesra Mawi’ tetapi perkenalan di antara anak saya dengan Raja SMS itu tetap boleh berlaku. Anak kita benar-benar anak kita dan berada di dalam corak kawalan kita, hanya pada 4 tahun pertama usianya sahaja. Sebaik sahaja kakinya melangkah ke alam pra sekolah, anasir luar mula menjadi sebahagian daripada dirinya dan kita perlu berperanan menyaring juga menapis anasir-anasir tersebut.

Tetapi semasa anak kita berusia lima atau enam tahun, kita sebagai ibu bapa boleh berperanan untuk menapisnya. Namun hubungan kita dengan anak-anak akan mula merosot apabila anak-anak masuk ke alam persekolahan. Kawalan kita ke atas hidup mereka akan menurun sesuai dengan perkembangan sudut lain diri anak-anak kita. Sudut membuat pilihan dalam kehidupan.

Ya, Aqil dan Baligh yang menjadi sempadan pembeda di antara manusia mukallaf dan tidak mukallaf sangat bersangkutan dengan UPAYA MEMILIH.

Justeru seiringan dengan berkurangnya UPAYA MENGAWAL kita ke atas anak-anak, mereka pula mestilah dilatih untuk meningkatkan UPAYA MEMILIH dan membuat keputusan dalam kehidupan.

ANAK GAJAH

Seekor anak gajah tertambat kakinya di tiang semenjak awal usia. Setiap hari anak gajah itu cuba untuk melepaskan dirinya, tetapi gagal. Rantai itu terlalu kuat untuk seekor anak gajah bertubuh kecil. Tetapi apabila anak gajah sudah menjadi dewasa, dirinya sudah lama berhenti mencuba untuk melepaskan diri. Gajah itu pasrah membiarkan dirinya tertambat, mungkin untuk selama-lamanya.

Gajah itu sudah berhenti mencuba, kerana fikirnya sudah diasuh bahawa tempatnya adalah di sisi tiang. Gajah itu terlupa melihat tubuhnya yang sudah berganda besar dari lima atau sepuluh tahun yang lalu. Gajah itu alpa bahawa kekuatan dirinya sudah cukup kuat untuk merentap rantai dan lepas bebas.

Gajah itu menjadi mangsa kealpaan dirinya sendiri. Tubuhnya membesar dewasa tetapi akalnya kekal terbantut.

MENYALAHKAN IBU BAPA

“Keturunan kita memang yang lelakinya semua bodoh Matematik!” kata Homer Simpson kepada anaknya, Bart.

Nilai-nilai negatif boleh sahaja tertanam di dalam diri kita kesan pengaruh persekitaran. Antara faktor persekitaran hidup kita, mungkin pengaruh terbesar datangnya dari ibu bapa. Perkataan-perkataan yang diguna pakai saban hari oleh ibu bapa kepada anak-anak, menanamkan nilai pada makna perkataan itu terhadap jati diri si anak.

“Cepat le Maaat. Lembabnya kamu!”, herdik seorang emak.

Suruh cepat, wajar dinyatakan. Melabelkan anak sebagai lembab, di situlah penanaman nilai yang merugikan.

“Hah, dah buat kerja sekolah? Kamu ni memang pemalas!” tengking seorang bapa kepada si anak.

Sewajarnya bertanya sama ada kerja sekolah sudah disiapkan atau tidak itu, sudah menjadi ayat lengkap. Mengapa perlu ditambah dengan label “kamu ini memang pemalas”? Label itulah yang meresap masuk ke dalam diri anak-anak. Sama ada ia suatu ‘doa’ dari ibu bapa atau tidak, ia adalah kemasukan nilai yang amat malang terhadap diri anak-anak.

Label-label itulah yang menjadikan ramai anak muda kita kurang keyakinan diri, tidak bercita-cita tinggi malah memiliki identiti yang tebal diselaputi segala unsur yang negatif.

Sama seperti anak gajah, anak kita dibesarkan dengan idea-idea yang membunuh keupayaan dirinya yang sebenar.

UPAYA MEMILIH

Tetapi, itu titik muhasabah buat ibu bapa.

Manakala bagi si anak, tatkala dirinya berada pada usia mudanya, bentuk-bentuk yang negatif terhadap diri mereka mungkin boleh ditunding kepada kesalahan ibu bapa. Sebaliknya, apabila seorang anak menjangkau usia dewasa, mencapai umur Aqil dan Baligh, si anak sudah belajar memikul tanggungjawab. TANGGUNG perbuatan sendiri, dan JAWAB mengenainya di Sana nanti. Di peringkat ini, dia harus mempunyai keupayaan untuk memilih apa yang baik dan apa yang buruk, menyaring segala tumpahan kebiasaan yang menyelubungi hidupnya di alam pra dewasa.

Setelah ada keupayaan sebegini, dirinya menjadi seorang DEWASA. Bahasa Islam menyebutnya sebagai MUKALLAF.

Mukallaf itu adalah seorang manusia yang mempunyai keupayaan berbekalkan akal fikiran dan panduan-panduan hidupnya, membuat pilihan yang betul dalam kehidupan. Antara baik dan buruk, perbuatan buruknya adalah pilihan dirinya, dan dialah yang dipertanggungjawabkan ke atas perbuatan itu.Bukan lagi salah orang lain, bukan lagi salah ibu bapa.

Dalam erti kata yang lain, keupayaan membuat keputusan dan pilihan dalam kehidupan adalah latihan yang mesti diberikan kepada si anak semasa mereka bergerak menuju usia dewasa. Apabila si anak membesar tanpa upaya memilih, hakikatnya anak itu diberi makan minum agar fisiologinya meningkat dewasa, tetapi jiwa dan jati dirinya dibiarkan terperangkap dalam alam kanak-kanak, alam yang lemah membuat keputusan, atau salah membuat keputusan.

Tidak mustahil si jejaka bertubuh sasa bermisai lintang, masih kebudak-kebudakan pada otak dan hatinya kerana tidak bisa membuat keputusan di antara yang baik dengan yang buruk.

TELEVISYEN ATAU TANPA TELEVISYEN

Itulah puncanya mengapa saya memilih untuk menyertai ramai dengan menerima kehadiran televisyen di dalam rumah kami.

Tetapi kehadiran televisyen itu datang bersama pakej latihan memilih dan membuat keputusan.

Apa yang boleh ditonton?

Apa yang tidak boleh ditonton?

Kedua-duanya berada di hujung jari, tetapi anak dilatih untuk membuat pilihan yang betul.

“Abi, bagi la Yop tengok Crayon Shin-chan!” pinta anak saya.

“Yop boleh tengok kartun yang lain, tetapi Shin-chan tak boleh,” saya memberitahu anak.

“Kenapa tak boleh?” soal anak saya.

“Sebab Shin-chan biadab. Dia tidak hormat ibu bapa. Comel tetapi kurang ajar. Yop tak nak jadi biadab kepada ibu bapa, kan?” saya cuba berlogika dengan anak.

“Tak nak!” jawab anak saya.

Maka petang itu, anak menonton rancangan yang baik, dan meninggalkan rancangan yang tidak baik. Apa yang disekat petang itu bukanlah menonton televisyen, tetapi menyekat anasir tidak baik. Unsur negatif sebegitu bukan sahaja ada di televisyen, malah di sekolah, di internet, di kejiranan dan di mana-mana sahaja sudut kehidupan. Didikan yang diberi adalah untuk menolak unsur negatif, bukan menolak wasilahnya yang bernama televisyen.

Bagi diri saya, proses seperti ini lebih menyelamatkan untuk anak-anak menempuh realiti yang penuh cabaran itu. Jika di usia tujuh atau lapan tahun, anak-anak mungkin masih boleh disekat dan dikawal keinginan mereka. Tetapi apabila si anak mencecah usia yang lebih dewasa, andai di rumah tiada televisyen, mereka dengan mudah boleh menontonnya di rumah kawan.

Malah di satu peringkat, televisyen mungkin jauh lebih selamat berbanding internet.

Di peringkat proses mengawal untuk latihan memilih ini berlangsung, saya juga memanfaatkan sistem yang memboleh dekoder dikunci dengan kata laluan. Pada hari-hari biasa, hanya satu sahaja saluran kartun yang dibenarkan, manakala saluran yang lain akan dibuka pada masa-masa lapang, juga sebagai ganjaran tatkala selesai menyempurnakan tugasan rumah atau sekolah.

Apa yang penting, tindakan-tindakan ini bukanlah dibuat dalam bentuk hukuman. Sebaliknya si anak diberitahu dengan jelas akan sebab musabab mengapa kita bertindak begitu.

Ia bukan mengawal untuk mengongkong.

Ia adalah kawalan untuk melatih membuat keputusan dan pilihan.

KUALITI DAN KUANTITI MASA

Biar pun televisyen ada di rumah, saya tetap berusaha untuk mewujudkan masa-masa berkualiti antara saya dan isteri bersama anak-anak tanpa televisyen. Ada masanya televisyen ditutup, dan kami sekeluarga duduk bersama-sama berbual, mengulangkaji pelajaran atau bermain bersama-sama.

Kualiti masa bersama, lebih berharga daripada kuantiti masa yang melimpah ruah ketika seluruh keluarga duduk sebumbung, tetapi tidak bersama, kerana hakikatnya semua sedang berkomunikasi dengan televisyen, bukan sesama ahli keluarga.

Sekali lagi, pembetulan banyak perlu berlaku ke atas manusia, bukannya ke atas televisyen. Ada masa, ahli keluarga diajar memilih siaran. Ada masa televisyen ditutup sepenuhnya mengikut keperluan dan keadaan.

REALITI

Tatkala didesak-desak, bimbang juga anak belajar menipu apabila cuba menyembunyikan perbuatannya yang sebenarnya biasa-biasa sahaja. Kemahiran menipu itu bisa menjadi senjata untuk menyembunyikan perbuatan yang nantinya luar biasa pula.

Itulah kekhuatiran saya.

Kekhuatiran tatkala mengendalikan program anak-anak remaja hari ini. Ramai dari kalangan mereka yang mempunyai ibu bapa dan keluarga yang komited dengan Islam, tetapi si anak memberontak dan berjiwa pemberontak. Ia bermula dengan kebosanan hidup, terutamanya apabila mereka mula membandingkan diri dengan kawan-kawan sebaya.

Atas kebimbangan itulah, saya memilih untuk mendekatkan anak dengan realiti kehidupan, dan membawa peti realiti kehidupan (yang penuh ilusi) ke dalam rumah. Cuma, realiti itu ditonton secara selektif, melalui proses membuat pilihan.

'Demi diri manusia dan (Dia) yang menyempurnakan kejadiannya. Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertaqwa. Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya bersih. Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat)'[Al-Shams 91: 7-10]

Kedewasaan itu adalah upaya memilih antara yang baik dan buruk dalam kehidupan. Menyediakan anak menuju alam dewasa, menuntut ibu bapa mendidik anak untuk memilih dan membuat keputusan.

Ia jalan yang sukar, tetapi itulah kesukaran sebuah kehidupan.

Apabila bercakap tentang realiti…

* Ustaz Hasrizal aktif menulis di blog beliau di http://saifulislam.com/ .Beliau juga telah menerbitkan buku dan merupakan seorang penceramah motivasi.


Shin Chan bila besar jadi budak yang baik ye...
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Realiti kehidupan: Kasihan Kaum Adam

Malaysians guys are getting married at older age. Why?
Let me give an example. It is a little bit long example. If you want
to skip it, there is a summary at the end.
Say you are a fresh graduate at that age of 23, a male, starting a carrier as an executive officer working somewhere in KL with a salary, say RM2000 per month and without any saving in the bank. Monthly, extracting your expenditures on foods, transportation (public or motorcycle), electricity, water, phone, house rent and other expenses, say you can save about RM800 the most. Then, because you are a good son, you send some money to your parents or relatives about RM300 per month. This will give you a balance of RM500 of saving. For the first year, maybe you are very discipline with your budget, so you save about RM5000.
The next year at the age of 24, you meet a girl of your dream. Both of you plan to get married after one year or two. Ok,
that's fine, it gives you
time to save some more money and some more time
to prepare the basic
necessities for a 'happy' family? a car and a roof to
live under. That year
because you are a hard worker, you get a raise of 10%.
Since you are also a
gentleman, you make sure some money is put aside
to spend on dates and
gifts for your girl, so 10% goes for her. Like the
previous year, after
much sweat and meggie-eating months, you save another
RM5000. Your company
is doing ok. You are paid 2 months bonus. So,
another RM4000 is added to
your saving. So, your total saving now is
RM14,000. You decide to spend
about RM8000 on a brand-new RM40,000 car
down payment. So, you net saving
that year is RM6000.
The next year at the age of 25, you are doing fine
at work. But because
now you have to pay for car every month, your total
monthly saving is cut
down to about RM400. You save roughly about RM5000
that year. No bonus that
year because your company is doing poor. So, your
total saving in the bank
is RM11,000. Then, you decide to get engaged with
your girlfriend. She
said OK. So, need to buy an engagement ring. RM1500
is spent on ring plus
'hantaran pertunangan'. So, your net saving that year
is RM9,500.
The next year at the age of 26, you get promoted. Your
salary now is 1.5 of
your starting salary at the company. Good news! You
think. "Ok, this year
I will get married". You also are 'gersang' already.
So, you ask your fiancée "how much is the dowry
(hantaran)? "
She say, "berapa-berapa yang u sanggup".
You ask,"RM5000 ok?".
She replies, "I okay je. Tapi my mom tu. Dia kata
grad oversea macam I ni
mane boleh letak rendah-rendah. Paling kurang RM10,000
tau!".
Your eyes 'terjegil', your tounge 'meleleh' and
you faint on the spot.
"Where else in the world can I get extra money?", you
say to yourself. But,
because you are very determined to get married with
your dream girl and in
the name of love, you work really really hard
that year until you are
awarded "The Best Employee of The Year". You get 3
months of bonus. You
also do some side business to supply ayam pencen.
So, roughly your net
saving at the end of that year is RM20,000.
Ok, now you are 27 years old with enough saving in
the bank to pay for the
dowry. But then, come your mom saying,"Anak mak nak
kawin ni mesti la buat
grand grand. Kita sewa khemah besar-besar, jemput
penyanyi ke artis ke
sorang dua datang buat persembahan. Lauk pauk kita
cater aje la ya? RM10 je
sekepala. Baju kawin ko, kita sewa yg cantik-cantik
dan mahal-mahal sket.
Kita jemput dalam 1000 orang datang ok?"
You did a quick in-the-head-calculation,
"1000xRM10=RM10,000, penyanyi
lagi, khemah lagi, buta-buta je RM15,000!!! Tu
tak masuk cincin kahwin
lagi!!"
You say,"Mak, nak buat apa membazir-bazir duit ni?"
Your mom replies,"Apa pulak membazirnya? Kau kawin
sekali je seumur hidup.
Biarlah buat betul-betul."
You insist,"Tapi mak?"
Your mom says, "Dahlah, kau jangan nak buat malu mak.
Cik Tipah jiran kita
tu buat kenduri kat hotel siap dato, datin, tan sri
puan sri lagi datang.
Mana la mak nak letak muka kalau buat kenduri kecik
kecik?".
Anyway, you finally get married. But, a beautiful
happy life after marriage
that you dream of with your wife does not last long.
You have debts around
your waist, interest gets higher every month,
cannot afford to pay them,
you wife gets tired of you asking money from her, she
accuses you of being
irresponsible husband for not being a good provider,
blah blah blah? At the
end, you two go into separate ways? You get divorced.
Problem breeds problem? Sometimes we wonder why
marriage institution is
failing in our country. The above example may
not represent the whole
phenomena in our culture, but perhaps it gives
us some ideas of the
problems young couple these days are facing in
getting married from my
perspective.
The Root Cause of The Problem...
There is something wrong in our culture. I really
think there are some
practices in our culture in Malaysia (Malay culture
specifically) that do
not make sense and especially they are contrary to
the teaching of Islam.
These practices are well-rooted in our culture that
unfortunately because
of them, many people are 'afraid' to get married, or
simply feel like they
cannot afford when they are actually can afford.
These are some of my
observation and summary analysis:
(1) Marriage should be done in the most modest way but
in Malaysia, it is
ought to be done in the most lavish way. Competition
on whose wedding is
the most grandeur is almost unavoidable. Fame is
usually the reason why
people spend unreasonable and wasteful amount of money
for a wedding.
(2) The "price" of a woman is measured according to
her perhaps educational
background, physical attributes and family social
status not according to
her knowledge and understanding of Deen and
piety as suggested by the
religion. The saddest thing is that "price" is
put on women, who are
supposed to be, if God-loving, kind-hearted and
pious ones, "priceless"!
'Dowry' system is adopted by the Malays from perhaps
the Indians who came
to Malaysia long time ago. When the 'dowry' is put
too high and men can't
afford to pay, marriage is usually delayed or
cancelled. An effort to build
another small brick unit of this Deen is delayed or
perhaps destroyed only
for this reason.
(3) Marriage should be a quick and easy process for
the couple not hard,
which eventually becomes a burden. These days,
we make marriage so
complicated that people are afraid of getting
married. When I was in the
US, I saw Muslim brothers and sisters getting
married at the mosque, with
just some sweets as the main course for the
guests. The guests who were
invited to witness the ceremony were usually whoever
prayed jemaah at the
mosque or some close relatives and friends. There
is no point of being
extravagance. We should focus on the life after
wedding not the wedding
itself.
Wedding is only a door to the marriage house.
Why should we spent a
lot of money to decorate the door so
beautifully, when the inside of
the house is then left empty, dark and
unattractive?
...and the pressure is on men...

-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam