سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Tuesday, January 20, 2009

++ Aku HambaMU Ya Allah

al quran panduan hidupku.. Pictures, Images and Photos

“Ya Allah ciptakanlah cahaya di hatiku, cahaya di lidahku, cahaya di pendengaranku, cahaya di penglihatanku, cahaya dari atasku, cahaya dari bawahku, cahaya di sebelah kananku, cahaya di sebelah kiriku, cahaya dari depanku, dan cahaya dari belakangku. Ciptakanlah cahaya dalam diriku, perbesarlah cahaya untukku, agungkanlah cahaya untukku, berilah cahaya untukku, dan jadikanlah aku sebagai cahaya. Ya Allah, berilah cahaya kepadaku, ciptakan cahaya pada urat sarafku, cahaya dalam dagingku, cahaya dalam darahku, cahaya di rambutku, dan cahaya di kulitku”

(Diriwayatkan oleh Al-Bukhari 11/116 no.6316, dan Muslim 1/526, 529, 530, no. 763)

-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Sejarah - Yahudi di Malaysia

jew unit Pictures, Images and Photos

Yahudi Malaysia adalah istilah yang merujuk kepada Yahudi yang tinggal di Malaysia, atau yang berasal dari negara ini. Mereka khususnya tinggal di negeri Pulau Pinang, tetapi juga boleh dijumpai di tempat-tempat yang lain di negara, terutamanya di Kuala Lumpur dan Melaka. Yahudi Malaysia terdiri terutamanya daripada orang Yahudi Timur (khususnya orang Yahudi Baghdad), dan Yahudi Eropah (Yahudi Ashkenazi). Terdapat juga sebilangan orang Yahudi Cina dari Kaifeng, China. Orang Yahudi Kaifeng melarikan diri dari tanah air mereka di China, khususnya semasa pihak Komunis anti-agama mengambil alih tanah besar China daripada Kuomintang, kerajaan nasionalis China, pada tahun 1949.

Sejarah
Orang Yahudi yang pertama dikenali menduduki Malaysia adalah di Pulau Pinang. Dia dipercayai adalah Ezekiel Menasseh, yang berpindah dari Baghdad pada 1895, meskipun ramai percanggahan sejarawan' (berdasarkan pada tarikh yang diberikan pada Perkuburan Yahudi pada pulau ini) membuktikan yakni kewujudan komuniti Yahudi Pulau Pinang bertarikh pada 1805. Menasseh tinggal menjadi satu-satunya Yahudi di Malaysia selama 30 tahun, dan dia terus menyambut cuti Yahudi dan meneruskan dengan kashrut. Selepas Perang Dunia I, lebih ramai Yahudi mula menduduki Malaysia. Kemudian semasa Perang Dunia II, komuniti Yahudi telah dipindahkan ke Singapura, mengkhuatiri pemenjaraan dan layanan-buruk dari Jepun. Menjelang 1963, hanya 20 keluarga Yahudi yang tinggal di Malaysia. Satu-satunya laman web saumaah Pulau Pinang ditutup pada 1976 kerana, menurut pada laman web George Town, Malaysia - Asia Tenggara untuk Pelawat, saumaah ini "tidak lagi boleh kumpulkan yang diperlukan sepuluh lelaki atas umur 12 tahun yang diperlukan untuk mengerjakan upacara keagamaan." Bak kata lain, ini mencadangkan bilangan semakin berkurangan Yahudi yang tinggal di Malaysia, berpunca dari pemindahan ke negara lain pada 1970an dan telah buatkan ia mustahil mengerjakan upacara Yahudi - seperti bar mitzvah.

Tambahan pula, sejak konflik Arab-Israel, ramai Muslim Malaysia bersimpati dengan orang Palestin dan mengancam orang Israel, dan mengakibatkan ramai Yahudi yang kuathirkan penindasan dan bercadang berpindah ke tempat lain. Sebaliknya, Yahudi Pulau Pinang pergi ke Singapura sebagai perjalanan terdekat untuk memenuhi keperluan seumpama, dan hanya berkumpul di Pulau Pinang seperti menghadiri perkuburan Yahudi.

Yahudi Pulau Pinang kini
Kini, terdapat sekitar 100 Yahudi menduduki Malaysia. Kebanyakan dari Yahudi yang tinggal di Malaysia adalah pelarian dari Rusia. Yahudi Pulau Pinang khususnya pendidik dan orang peniaga. Pada Pulau Pinang itu sendiri, terdapat dahulu perhimpunan Yahudi, tetapi ia dikatakan terdapat tiada lagi komuniti Yahudi yang tinggal di Pulau Pinang, kebanyakannya telah berpindah ke Singapura. Richard Chang merupakan selebriti kotemporari Yahudi Malaysia popular, tetapi dia kini sedang tinggal di Bandaraya New York.

Walaupun keturunan Yahudi Pulau Pinang khususnya didapati di Singapura, terdapat juga ramai dari mereka di Australia, Kanada, New Zealand, United Kingdom dan Amerika Syarikat (terutamanya di New York) tetapi bilangan mereka tidak diketahui. Walaupun orang Israel dilarang memasuki Malasia pada masa ini (selain dari jika mereka memberikan permit khas untuk memasuki Malaysia oleh kerajaan Malaysia c.t.h. jika ia orang sukan bermain untuk peristiwa sukan), Yahudi dari kewarganegaraan lain adalah dialu-alukan untuk memasuki bangsa ini. Maklumat lanjut boleh didapati dari laman web APRICOT2001:

KUALA LUMPUR atau dari majalah Penerbangan Malaysia. Walaupun ramai Muslim Malaysia bermusuhan terhadap Israel, orang Yahudi bebas mengamalkan agama mereka tanpa gangguan atau penganiayaan kerana perlembagaan Malaysia yang menjamin kebebasan beragama untuk semua.
Majoriti Yahudi Malaysia bertutur bahasa Melayu dan Inggeris, manakala yang lain bertutur bahasa Yiddish, Parsi, Ibrani dan kemungkinanbahasaArab.

sumber: http://goasia.about.com

Malaysia flag Pictures, Images and Photos-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Kebejatan Ruangan Masa

Demi Masa Pictures, Images and Photos

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian, melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yang berada dalam kebenaran, dan mereka yang berada dalam kesabaran"

-Surah Al-Asr-

Banyak versi penerangan surah ini saya sudah dengar, dari seingat pandai mengaji dan membaca sudah dikhabarkan akan makna surah ini. Dewasa sedikit diajarkan pulak maknanya sehingga kemudian mendengar huraiannya dari ustaz dan ustazah yang pelbagai. Pernah sahaja saya mendengar huraian surah ini sehingga hampir satu sesi kuliah, begitu mendalam huraiannya.

Apapun surah ini memang menggambarkan kepentingan masa yang tiada tolak bandingnya. Al-Imam al-Ghazali rahimahullahu ta'ala menggambarkan masa sebagai tempat yang paling jauh, kerana masa yang telah berlalu takkan kembali dan tidak akan mampu kita untuk ke sana lagi walau secanggih manapun kenaikan kita.

Saidina Ali karramallahu wajhah pula menggambarkan masa sebagai sebilah pedang yang amat tajam, jika kita kelewatan atau membazirkannya maka ianya akan memotong kita tanpa belas ihsan. Saya sendiri tidak terlepas dari menzalimi dan dizalimi oleh masa. Kecundang dahulu, bila diberi peluang bermain dengan masa, saya tidak tahu kenapa mudah saya meninggalkan mercu gading yang diimpikan oleh segenap yang bergelar mahasiswa.

Mungkin stigma pemikiran pada masa itu amat pesimis malah kosong dari rahmat Allah. Tapi kini... Masa seakan seiring dengan saya, walaupun masih kadang-kadang dia mendahului. Tapi saya sebolehnya untuk memujuknya agar bersama-sama lewat hidup fana ini. Bukan apa, dia makhluk Allah yang hebat, tidak berupa, berwarna, berasa.

Masa sentiasa taat pada perintah Allah, tidak pernah ia terhenti dan pusing ke belakang melainkan terus maju ke depan. Saya kahwinkan masa saya dengan beberapa elemen kepentingan agama Allah sebagai ganti rugi yang dahulunya. Kerana saya tahu Allah pernah berfirman bermaksud : "Jika kamu mempermudahkan urusan Allah akan dipermudahkan pula urusanmu..," Menyibukkan diri dan setiap peruntukan saat,minit dan jam yang ada sebolehnya untuk urusan agama, agenda saya sekarang.

Setiap lintas fikir, tutur madah, pandang mata, bunyi dengar, lidah rasa sebolehnya semata lillahi ta'ala. Kini saya seronok kerana kebejatan masa saya telah saya cuba isikan dengan agenda ini. Letih, sudah tentu. Tapi segan dan malu pada Rasulullah yang sanggup berlapar, bermandi darah, berpeluh basah sedangkan dia ialah Habibullah, tapi tidak pula diminta empuk rasa nikmat dunia.

Kerana Rasulullah tahu itu hanya sementara, tetapi rahmat dan redha Allah membawa ke syurga. Kita beruntung, masih punya masa selagi tidak direngut nyawa.

sumber - http://kalamkhalifah.blogspot.com/


Demi Masa Pictures, Images and Photos

demi masa Pictures, Images and Photos-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Berusahalah..

bersabar Pictures, Images and Photos

"Kalau tidak kerana semalam kita telah berusaha, bersungguh, bersabar dan berdoa, belum tentu hari ini kita akan berada di sini"
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Kerana Mulut Badan Binasa



Untuk sambungan ceramah Dato' sila lawati Klik sini
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Jom promote I LUV ISLAM.COM






-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Barangan yang di senarai HITAMkan

israel fuck

Klik pada gambar untuk paparan yang lebih jelas
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Not All Jews Are Zionists

israel Pictures, Images and Photos

www.iluvislam.com
oleh : Ustaz Maszlee bin Malik
Editor : ibnulatef

"Jahannam Yahudi!"

"Jahannam Yahudi Laknatullah!"

"Mampus Yahudi!"


Those were amongts the swears being loudly uttered by the demonstrators in any rallies organised in Malaysia in condemning Israel and showing solidarity towards the Palestinians. For some parties, Jews are equal to Zionists, Judaism is equal to Zionism, Jewish nation is equal to Israel.

I wouldn't agree much with such generalisation. The fact that what is happening in Gaza, and Palestine as a whole has nothing to do with the Jewish people as a nation nor the Judaism as a religion. Since the day Herzl (the founder of World Zionist Organisation) declared the idea of Erez Yisrael (Israeli state) until today, thousands of Jews, from the lay people to intellectuals, politicians and thinkers strongly disagreed and oppossed the idea and the ideology for whatever reasons they adherent to.

If the Jewish people are all Zionists, What have we to say about people like Alan Hart, Ilan Pappe, Norman Finkelstein, Muhammad Asad, Mariam Jameelah, or Jewish organisations like Satmar and Naturei Karta who repeatedly calling for the inhilation of the Israeli state for it is against the teaching of Torah and Talmud?

Are not they all Jews?

Or do we want to agree with the Zionists' label against those good hearted people as 'Self-hating Jews'?

For those who still insist to curse or swear the 'Yahudi' as a nation, I am afraid this will lead to the Medieval Christian's and Europeans' creed that created the centuries of pogrom and discrimination towards the Jewish people, hence resulted to the butchery crime of Holocaust. The Medieval Europeans, specifically pre-protestant period and the Catholics later on adamantly. Justify Full believed that Jewish people were the murderers of Jesus. Hence they are entitled to all the presecutions. Had not the Protestants and in specific, the Millenists promulgated the belief of Apocalypse, and had not Hitler slaughtered the non-Zionist Jews in Europe, the Jewish people should continue living in difficulties in Europe.

As Uri Avnery used to mention in his writing criticising Pope Benedict's hatred remark on the Muslims, the Jewish people have never experienced more security and prospherity in Europe as they were in Islamic Andalusia. When the inquisition of the Christian Spain chased the Jewish people from the Iberian Peninsular, it was the Ottoman Empire in Turkey who sheltered them. Muslim lands were safe heaven for the Jewish people when their brethens in Europe were experiencing discrimination, execution and massacres.

Furthermore, Jewish people along with the Christians were regarded as 'Ahl al-Kitab' or the people of the book. Muslims are allowed to eat their slaughter and to marry their women. They even enjoy lot of previleges during the Islamic empires reigns. The condemns and critiques on the Jewish people in al-Quran was mentioned as part of the history which even the Old Testament (or Torah according to the Judaism) also shared lot of says. While some verses and even Hadiths cursing the Jews were mentioned in contexts, which amongts them were the acts of treason by the Jewish tribes (Bani Nadhir, Bani Qurayzar, Bani Qaynuqa') settling in Medina during that period and those critiques were not dedicated to the Jewish as a nation.

In sum, while confronting the inhumane Israeli agressions not only in Gaza, but every single inch of the occupied land, we should not neglect the justice. The sterotype of some anti-Islam parties in generalising all Muslims as terrorist, and the Islamic teaching as the doctrine of terror must be avoided by the Muslims in giving their judgement to the Jewish people. As I strongly oppose those who embrace the idea that 'Muslims are terrorists', I am also against those who blatantly chanting 'Jahannam Yahudi'...

As for the Zionists, they are not necessary to be Jews; the Christian Zionists in the USA and all over Europe are not to be forgotten. Perhaps their number is outnumbering the Jewish Zionists in Israel. However, the worst amongst them are the cold-hearted Muslim Zionists who have the guts to condone what their Zionist comrades committed to their Muslim brethens in Palestine.


"Allahummansur Filistiniyin wa Muslimin"

"Allahumma dammir Israel wa man wallahum"

"Allahumma a'izzil Islaam wal Muslimin"



Maszlee
Durham, UK.

Sumber : http://maszleemalik.blogspot.com/2009/01/not-all-jews-are-zionists.html


-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ tepung naik sendiri

Flour Pictures, Images and Photos

Pada suatu hari yang tak berapa nak indah, Mak Esah menyuruh anaknya Alif ke kedai.

Mak Esah : Alif, ngko tolong belikan mak tepung naik sendiri kat kedai depan nu.
Setelah hampir sepuluh minit menunggu anaknya di dapur, Mak Esah menjengok ke ruang tamu.
Mak Esah : Laa….. dah lama ke engko balik? Manenye tepung yang mak mintak ngko beli.
Alif : Dah lama saya balik, mak je yang tak perasaan. Tepung tu ada kat tangga nu…… pandai-pandai la tepung tu naik sendiri !!!.
Mak Esah : ?! Nape la bengap sangat anak aku ni ?!
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam