سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Saturday, February 28, 2009

++ Kembali kepada hukum Allah untuk kesejahteraan ummah

allah-muhammad Pictures, Images and Photos

Berdasarkan senario antarabangsa yang membabitkan umat Islam, kita dukacita saudara seagama terus ditindas penguasa zalim. Di Myanmar (Burma), ribuan umat Islam Rohingya diusir dari tanah air mereka (Arakan) dan terpaksa membawa diri ke negara jiran yang tidak kurang menekan mereka.

Diberitakan ribuan pelarian Rohingya terpaksa menempuh gelombang lautan, sejumlah mereka terdampar di pantai Aceh baru-baru ini. Mereka berada dalam keadaan sangat daif tetapi sungguh malang masyarakat antarabangsa termasuk pertubuhan dan dunia Islam memandang sepi permasalahan mereka. Ratusan ribu lagi melarikan diri ke Thailand, Bangladesh dan ke negara kita, tetapi nasib mereka bagaikan lari daripada mulut harimau masuk ke mulut buaya.

Orang Rohingya bukanlah satu-satunya kumpulan minoriti Islam yang menerima nasib sedemikian rupa. Orang Kashmir, orang Melayu Thailand, orang Moro di selatan Filipina, penduduk Xinjiang (China), Muslim India dan orang Chechen (di Rusia) menghadapi tekanan paling hebat; sebahagiannya disebabkan mereka beriltizam mengekalkan cara hidup Muslim.

Berdasarkan perkembangan semasa, umat Islam sewajarnya tidak lagi menaruh harapan sepenuhnya kepada pertubuhan sejagat antarabangsa seperti Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan kuasa besar dunia seperti Amerika Syarikat untuk menyelesaikan permasalahan mereka. Banyak contoh menunjukkan bahawa pertubuhan dan kuasa dunia tidak memandang sebelah mata kepada permasalahan ummah sebaliknya segera bertindak dalam isu membabitkan orang bukan Islam.

Ambil contoh nasib orang Moro dan Timor Timur. Konflik di Moro sudah berlarutan berdekad-dekad, pertubuhan antarabangsa tidak mengambil peduli akan nasib orang Islam di sana tetapi dalam konflik Timor Timur yang kebanyakan penduduknya beragama Kristian, PBB dengan segera mengusahakan gencatan senjata, seterusnya referendum yang membawa kemerdekaan wilayah itu yang kini dikenali sebagai Timor Leste daripada Indonesia.

Kemudian dalam perubahan tampuk kekuasaan Presiden Amerika kepada seorang tokoh kulit hitam yang digelar warga dunia, Barack Obama mulai 20 Januari lalu; dunia Islam bukan disantuni sebaliknya dikenakan tekanan lebih hebat. Amerika di bawah Obama telah melancarkan beberapa siri serangan udara di sempadan Pakistan-Afghanistan menyebabkan sejumlah orang awam terbunuh manakala laporan terbaru menyebut Washington akan menghantar 17,000 askar tambahan ke Afghanistan.

Demikianlah betapa pergantungan kepada kuasa kufar dan pertubuhan antarabangsa yang dikuasai mereka tidak membantu kesejahteraan ummah. Umat Islam perlu keluar daripada kepompong pergantungan ini tetapi persoalannya bagaimana? Apakah mereka boleh menyandarkan harapan kepada saudara seIslam mereka dari negara-negara Islam dan juga organisasi yang memayunginya iaitu Pertubuhan Persidangan Islam (OIC)?

Jawapannya tetap kabur kerana negara umat Islam malah OIC berterusan membisu dalam hal-hal membabitkan penganiayaan terhadap umat Islam sejagat. Sebagai contoh ketika konflik Bosnia, Chechen, Kashmir, Iraq, Afghanistan dan terkini di Palestin dan Myanmar di manakah OIC dan pemimpin negara umat Islam? Ertinya pemimpin dan umat Islam bernafsu-nafsi dalam tindak-tanduk mereka, semuanya berpunca daripada ketidaksediaan mereka mengikut peraturan hidup termasuk hukum-hakam yang sudah termaktub dalam al-Quran dan hadis Rasul yang membawa rahmat kepada sekalian alam, apatah lagi ummah.

Negara umat Islam hari ini adalah jelmaan pecah dan perintah kuasa Barat. Sedangkan Islam mengajarkan umat Islam adalah bersaudara, mereka tidak dapat dipisahkan oleh sempadan. Mereka ibarat satu tubuh; jika sakit satu anggota maka sakitlah seluruh badan. Semua panduan untuk berjaya di dunia dan akhirat terkandung dalam al-Quran, malangnya umat keberatan mengikutinya. Oleh kerana itu mereka berpecah-belah; dan selagi tidak kembali kepada al-Quran selagi itu mereka dihina bukan saja oleh kuasa besar dunia tetapi juga rejim pariah seperti Yangon dan Tel Aviv.


Islam Pictures, Images and Photos

Ayat Allah Pictures, Images and Photos
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Jemputan Umrah Astro Oasis & Iktibar dari Tanah Suci..

KENANGAN indah di depan Masjid Nabawi...(Dari kiri) Nurjannah Mohd. Salleh, Wan Halimah Wan Ismail, Abdul Razak Ahmad, Rosli Roslan, Nasrul ABDUL. Hamid, WAKIL dari Kementerian Penerangan DAN kEBUDAYAAN Arab Saudi, PEGAWAI Masjid Nabawi dan Md. Zaidi Md. Yasin.
Salam..

Alhamdulillah..

Jutaan TAHNIAH aku ucapkan kepada semua pemenang rancangan Jemputan Umrah astro Oasis Pictures, Images and Photosmusim pertama..rancangan seperti ini amat baik untuk tontonan umum khususnya umat Islam..

Kini, rancangan Jemputan Umrah musim pertama sudah selamat melabuhkan tirainya.. dan bagi aku, mereka berjaya dan jutaan tahniah daripada aku untuk warga2 ASTRO Oasis (Inspirasi Sanubari) yang berjaya menarik ramai penonton untuk mendekati, merasai dan melihat sendiri suasana di rumah Allah walaupun hanya di kaca TV.

Semenjak aku menonton rancangan ini, semakin kuat hati aku ingin menjejaki tanah suci Mekkah itu sendiri.. rasa insaf menyelubungi diri ini tatkala diri ini terlalu kerdil untukmu ya Allah.InsyaAllah, jika diberi peluang, akan ku guna sebaiknya nikmat pemberianMu itu..

Aku pernah ke sana..tapi semuanya seolah2 hanya sebuah bayangan semata..di waktu tu, aku masih kecil..belum kenal erti ibadah dah juga tanah suci yang aku jejak..sekadar melawat tempat2 menarik di situ..adik2 masih kecil diwaktu itu,apa yang kami tahu hanya berseronok..tapi kini, baru aku tahu ertinya tanah suci Mekkah Mukarramah..Hati kecilku seperti ditarik-tarik untuk ke sana lagi..

setiap kali aku menonton rancangan ini, air mata pasti mengalir.. mengenang nasib diri yang terlalu berdosa padaNya, dosa yang sedar mahupun tidak..
Aku berasa sungguh gembira melihat tetamu Allah yang dijemput ke sana dengan hati yang luas terbuka.Keinsafan dan kesyukuran pada diri masing-masing juga jelas terpancar..
Aku? sama-sama tumpang gembira..Syukur,Alhamdulillah..

Akhir kata,aku berharap agar pihak ASTRO Oasis sekali lagi akan menganjurkan program-program ilmuan seperti ini yang pasti akan menarik ramai lagi penonton untuk mengetahui suasana/keadaan semasa berada di tanah suci dan juga bersama-sama dapat mempelajari cara-cara mengerjakan umrah/haji di sana..



Iktibar dari Tanah Suci



Ikuti sambungan kisah Jemputan Umrah di tanah suci di sini

kaabah Pictures, Images and Photos

Makkah Mukarramah..

Anugerah indah Astro Oasis

BARANGKALI tidak ramai menantu lelaki yang terfikir untuk membawa ibu mertua ke tanah suci untuk menunaikan ibadah haji mahupun umrah.Pun begitu, bagi Rosli Roslan, 34, itulah impiannya biarpun dia sedar bukanlah semudah itu untuk merealisasikannya.

Menantu kelapan dalam keluarga mertuanya, Wan Halimah Wan Ismail atau mesra dengan panggilan Mak Wan, 65, pada satu hari terpandang akan promosi iklan mengenai program Jemputan Umrah yang disiarkan di saluran Astro Oasis.

“Saya terus menghantar esei yang merupakan coretan ringkas menyatakan betapa saya ingin membawa ibu mertua saya andainya saya terpilih.

“Tanpa disangka, pihak Astro datang menghantar sendiri berita gembira itu kepada saya dan berita itu menjadi kejutan pula pada mertua saya,’’ ujarnya.

Antara lain Rosli dalam catatan itu, mahu menjadikan impian ke tanah suci, satu realiti kerana menyedari ibu mertuanya sentiasa berdoa dan berharap agar dapat menunaikan ibadah umrah dan haji.

Yang menjadi tanda tanya di kalangan para peserta rombongan ialah kenapa Rosli memilih untuk membawa ibu mertuanya berbanding ibu kandungnya atau isterinya.

Kata Rosli, dia punya sebab kenapa berbuat demikian.

Paling utama ujarnya, ibu mertuanya merupakan seorang ibu tunggal dan ingin sekali ke tanah suci. Bersyukur juga dia kerana kedua ibu bapanya memahami perasaannya mentelah pula mereka telah menunaikan haji.

Sementara isterinya, Nor Azma Mustafa pula sangat memahami keinginan ibunya untuk menjejakkan kaki ke tanah suci.

Beliau dan ibunya mertuanya ditemui semasa mengikuti rombongan Astro Oasis dan Th Travel & sERVICES Sdn. Bhd., baru-baru ini.

Mereka berdua yang merupakan penerima ketiga Jemputan Umrah, ditemubual dalam perjalanan dari Jeddah ke Madinah, Arab Saudi.

Selain ‘hadiah’ umrah mereka berdua juga mendapat wang saku RM1000 SEORANG yang diberi dalam mata wang riyal seorang daripada Bank Al Rajhi.

Dalam kesamaran malam, sempat juga melihat wajah nenek kepada 23 orang cucu yang manis dengan senyumannya.

Sememangnya walaupun terasa agak letih selepas berada lapan jam di dalam penerbangan, tetapi hati bagaikan sudah tidak sabar lagi untuk mengenali lebih lanjut mengenai nenek ini.

Rosli seorang juruteknik awam di Majlis Daerah Maran, Pahang, ini berkata, ibu mertuanya sentiasa memberatkan majlis-majlis meraikan jemaah ke tanah suci. Kalau ada hal macam manapun dia tetap akan mencari waktu bersama mereka.

Air mata tumpah

“Sejak menjadi menantu sekitar 10 tahun yang lalu, saya perhatikan itulah cita-cita emak. Saya bersyukur kerana akhirnya impiannya itu menjadi kenyataan,’’ ujarnya.

Mak Wan yang berasal dari Felda Neram 1, Kemaman, Terengganu pula memberitahu, tiada kata-kata yang dapat digambarkan perasaannya ketika itu.

Dalam temu bual dengannya, Mak Wan yang tidak mampu menghalang air matanya daripada tumpah berkata: “Mak cik tidak menyangka impian mak cik tercapai juga dengan ikhtiar menantu. Inilah dikatakan qada dan qadar. Memang Mak Wan sentiasa berdoa, agar suatu hari nanti, dapat datang menjadi tetamu Allah.”

Sememangnya Mak Wan mempunyai keistimewaan sendiri. Setiap patah yang diucapkan bagaikan disusun dan diatur. Apa yang tersemat di hati itulah yang diluahkan.

Mak Wan yang merupakan guru agama bertauliah, juga mengajar anak-anak jirannya mengaji al-Quran sejak sekian lama. Cuma sejak kebelakangan ini ‘berehat’ seketika tetapi mengajar cucu-cucunya pula.

“Melihat emak, saya insaf. Terasa ingin membantunya malah kami adik beradik, ipar duai juga berusaha untuk membantu emak. Pemilihan ini nampaknya rezeki emaklah.

“Biarpun saya seorang penyimpan Tabung Haji, simpanan belum mencukupi, justeru itu saya juga turut berdoa agar impian emak tercapai juga,” kata Rosli yang begitu akrab dengan mertuanya.

Cara dan gaya Mak Wan bercerita mengenai menantunya juga menunjukkan Mak Wan seorang mertua yang baik.

Sepatah kata Mak Wan, semua menantunya dianggap seperti anak sendiri, tiada beza dan itulah rahsia menjaga kebahagiaan berkeluarga besar.

Sambil bercerita Mak Wan terus tersenyum bahagia. Di depannya bagaikan sudah terbayang kota suci Mekah dan Madinah. Di situ hatinya sudah berlabuh.

Alhamdulillah, akhirnya sampai juga di destinasi yang dituju di waktu dinihari. Dari jauh tampak jelas Masjid Nabawi begitu indah tersergam bermandi cahaya.

Sememangnya Madinah, bandar suci Islam kedua selepas Makkah Al Makaramah terkenal sebagai Kota Cahaya.

Hari-hari berikutnya di Madinah merupakan hari-hari yang bahagia buat rombongan Jemputan Umrah khususnya Mak Wan dan Rosli.

Sementelah pula kala bersolat di Masjid Nabawi dan berziarah di makam Rasulullah, Nabi Muhammad SAW

Sempat bertanya perasaan Mak Wan selepas itu. Kata Mak Wan dalam nada perlahan.

“Mak Wan cukup bersyukur ke hadrat Illahi dapat menunaikan solat di masjid Nabawi. Satu pengalaman yang Mak Wan tidak boleh lupakan.

“Apa lagi apabila dapat solat sunat di Raudhah. Allah saja yang mengetahui perasaan Mak Wan. Gembira rasanya,” Ujar Mak Wan.

Pihak Astro Oasis, TH Travel & Services serta produksi Cipta Asia yang sentiasa melayani Mak Wan dan Rosli serta rombongan dengan baik.

Malam terakhir di Madinah, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Cipta Asia Motion Sdn. Bhd., Nasrul Abdul Hamid, mengadakan jamuan istimewa dengan sajian cukup enak, sajian nasi mandi ikan besar dan ayam panggang berempah.

Keenakan nasi mandi itu masih terasa sampai ke hari ini dan Mak Wan sendiri nampak turut berselera.

Kejutan buat Mak Wan

Pada malam itu juga, Mak Wan mendapat satu lagi berita menggembirakan.

Anak bongsunya, Norul Ain Mustafa, selamat melahirkan cahaya mata pertama, seorang bayi lelaki.

Orang kuat Astro Oasis iaitu Penerbit Eksekutif program ini, Nurjannah Mohd. Salleh memberi kesempatan kepada Mak Wan bercakap terus dari Madinah dengan Norul Ain di tanah air.

Sekali lagi titisan air mata gembira menitis membasah wajah ibu ini mendengar berita kelahiran cucunya yang ke-23 itu. Selepas tiga hari di Madinah dan akhirnya melakukan ziarah wida’, rombongan Jemputan Umrah yang membawa dua tetamu istimewa ini bertolak ke Mekah Al Makaramah.

Di dalam perjalanan ke Mekah, di Bir Ali, rombongan bermiqat umrah.

Pengurus Pemasaran TH Travel & Services, Wilayah Utara, Ustaz Abdul Razak Ahmad, yang turut serta dalam rombongan ini, bertindak sebagai mutawif (PEMBIMBING) pada hari itu.

Selesai solat sunat umrah, perjalanan terus ke kota Mekah. Selepas urusan check in di hotel selesai, rombongan kami yang dipimpin oleh Razak dan seorang lagi kakitangan Tabung Haji yang menetap di Mekah, Ustaz Md. Zaidi Md. Yasin, masuk ke Masjidil Haram untuk menunaikan ibadat umrah.

Masing-masing bagai kehilangan kata-kata sebaik terpandang Kaabah di hadapan mata. Sedar-sedar air mata mengalir tanpa dipinta, rasa sebak dan insaf dengan kebesaran Yang Maha Esa.

Syukur Alhamdulillah, kami selesai menunaikan umrah yang diakhiri dengan berselawat.

Dalam pada itu, penulis sempat juga mencuri pandang ke arah wajah Mak Wan. Terserlah kebahagiaan dan kegembiraan di wajahnya.

Keesokkan harinya kami berziarah dan miqat di Tanaim, bagi Umrah Sunat. Apa yang pasti perjalanan rombongan Jemputan Umrah Astro Oasis berjalan lancar seperti yang dirancang.

Sebaik menjejak kaki di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), sekali lagi penulis cuba mendekati Mak Wan dan Rosli.

Sesungguhnya impian Mak Wan menjadi kenyataan. Mak Wan nampak gembira dan cukup tenang, sementara Rosli masih menitis air mata penuh syukur.

Mak Wan yang cergas orangnya berbisik: “Mak Wan mahu pergi lagi. Itulah azam dan doa Mak Wan selepas solat dan juga semasa di depan Kaabah. Mak Wan cukup bersyukur ke hadrat Ilahi. Cuma kali ini Mak Wan berazam tunaikan ibadah Haji.”

Mak Wan dan Rosli berharap program Jemputan Umrah yang berlangsung hingga Februari depan dapat diteruskan pada musim seterusnya.

Sumber:Utusan Malaysia

-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

Friday, February 27, 2009

++ Kita mudah leka..lupa dan alpa..

Masinnye air laut tidk mampu menyerap ke dalm isi ikan..

Tp..


Bila ikan itu mati…


Secubit garam pun sudh cukup untuk memasinknnya.. Begitulh hati… Hati y hidup sgt sukar dinodai..


Tp..

Bila hati itu telah mati… Dgn mudahnye dpt dpengaruhi.. Itulh prumpamaan jiwa2 insan..

Mudah leka..lupa dn alpa.. Sedarlh..dn same2 kta saling ingt mengingtkn… Smoga hti kta dpelihara n terpelihara..
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Saya Mahukan Wanita Solehah

Tiada kebaikan mengambil teman tanpa saling sayang-menyaya Pictures, Images and Photos

“Saya mahukan wanita solehah, bu. Saya harap bu dapat carikan saya seorang wanita solehah yang akan mendampingi hidup saya, menghirup kesusahan dan kesenangan bersama saya,” bilang saya pada ibu saya satu ketika. Masing-masing mempunyai definisi tersendiri tentang wanita solehah, saya juga tidak terlepas. Seperti itu jugalah setiap orang mempunyai definisi citarasa tersendiri tentang kecantikan. Yang pasti, lelaki mahukan wanita yang solehah yang mampu menempuh kehidupan bersama dan begitulah sebaliknya. Solehah itu bukan pada nama atau rupa, tetapi hati dan budi.

Solehah itu bukannya nampak pada mata tetapi nur dan sinarnya tersimbah di wajah. Yang solehah, pasti akan ternampak pada wajahnya lambang kesolehan. Tidakkah benar pernyataan saya?. Tidak usahlah kita susah-susah dan payah-payah mencari definisi huruf demi huruf untuk menarik perhatian. S untuk Solehah. O untuk Obama. L untuk Lembut, bukannya lembu. H untuk Hembusan Kewangian. A untuk Agama dan H untuk Hantu. Usah didefinisikan sebegitu. Ia bukanlah satu perkara yang menarik pun.

Yang jelasnya, solehah ialah satu simbolik kepada seorang wanita yang mencurahkan keimanan kepada Allah dan Rasul-Nya sepenuh hati. Perasaan keimanan itu menyeluruhi seluruh ruang hidupnya sehingga meletakkan ia dalam ruang ketaqwaan dan peribadatan yang hakiki. Tanda solehah itu ada beberapa antaranya:

wanita solehah Pictures, Images and Photos

1)
Menjadikan Allah dan Rasul sebagai keutamaan. Antara petandanya ialah, mereka selera beribadat dan mereka tidak menghalang suami mereka daripada menjalankan gerak kerja dakwah meskipun menyempitkan ruang untuk bersama.

2)
Mentaati suami dengan mengasihinya segenap perasaan, menasihatinya jika tersilap dengan penuh kebijaksanaan, mendokong suaminya serta sentiasa memberikan motivasi selain mengingati perkara-perkara penting dalam kehidupan suaminya seperti tarikh lahir.

3)
Menjadikan gerak kerja membawa Islam sebagai resepi kejayaan rumah tangga.

4)
Meletakkan nawaitu untuk melahirkan anak yang bakal menyibukkan diri dengan amal Islami. Disebabkan itulah pemimpin Palestin menyebut, “Kekuatan kami ialah rahim-rahim isteri kami”.

“Macam mana kamu nak orang solehah sedangkan kamu kerja pun tak ada. Ada ke orang nak kat kamu yang kerja takde ni?” tanya ibu, sinis sekali. Saya terpukul dan membantutkan hujjah saya buat seketika. Namun hanya seketika. Saya menerawang berfikir. Ibu seorang kakitangan kerajaan. Mungkin sejak saya dalam kandungan lagi ibu berpesan sambil mengusap perut, “Ngah, bila besar nanti, kena kerja kerajaan”. Aduh, berat sekali untuk berdepan dengan kehendak ibu yang mendesak sebegitu. “Nanti tok Qadhi tanya kerja apa, ha..nak kahwin macam mana?” Begitulah bilang ibu.

Saya mencari-cari. Mengintai-intai mana-mana muslimat yang kuat. Ada yang mahukan suami yang pandai buat roti canai. Ada yang mahu suami yang kerja tetap. Ada yang mahu menurut kehendak ibu bapa sahaja. Ada yang mahu senegeri. Ada yang mahu sebaya, tidak kurang juga yang mahukan yang lebih tua. Ada yang mahu suami yang prihatin dan mengambil berat. Ada yang mahukan keromantikan. “Ada tak yang mahu orang yang tidak bekerja dengan kerajaan macam ana?” tanya saya kepada seorang sahabat akhawat satu ketika. “Jadi, ustaz kerja apa? Takkan nak bagi dia makan pasir?” Tanya balik akhawat tersebut. Ish, banyak songeh betul. Orang tanya, bukan nak jawab. Dipukulnya pula saya dengan persoalan itu. Aduh, peritnya. “Ustazah, ana meniaga,” balas ana balik. “Ustaz meniaga apa? Miskin je nampak,” Ish, budak ni. Memang nak kena. Aku luku sekali baru tahu. Kata saya dalam hati. "Awat ustazah banyak sangat tanya ni ? Ke ustazah yang nak kat ana ?” Saya bagi buah kilas sekali. Terus dia terdiam dan, dot, dot, doooot. Fuh, malu la tu. Gerutu hati saya.

Saya berniaga dengan Allah. Biarlah Allah yang membalas segala usaha saya. Saya tidak gemar bekerja dengan manusia yang banyak protokolnya. Saya bukan semacam ibu. Malah saya berbeza dengan kakak Sarah yang rajin bekerja. Adik-adik saya sinis berkata, “Ada orang tu, dapat kerja tapi tolak, kuikui,”. Apapun, saya masih mengembara mencari wanita solehah. Yang sanggup menghirup kesusahan bersama saya, terbang mencari ampunan Illahi melalui gerak kerja Islam. Ahhh..saya mahukan wanita solehah, tolonglah! Kenapa saya mahukan wanita solehah? Kerana saya mahukan hidup saya bahagia. Saya tidak pentingkan yang romantik kerana cukuplah saya yang romantik. Saya tidak mahukan yang kaya-raya kerana saya sudah terbiasa dengan kesusahan. Saya hanya mahukan Solehah. Ops.. maaf tersilap. Bukan saya mahukan Solehah tetapi mahukan yang solehah.

“Ustaz Mi, bagaimana caranya mahu mendapatkan wanita solehah. Saya ingin menjadikannya teman berbicara tentang ilmu, teman seperibadatan, teman yang berkongsi perasaan dan permasalahan. Bagaimana caranya Ustaz Mi?” tanya saya kepada sahabat saya Azmi satu ketika. Walhal, Azmi sendiri teraba-raba mencari wanita solehah. “Enta ni Dzul. Enta nak orang solehah, tapi enta pula entah apa-apa. Macam mana enta nak orang solehah kalau macam ni?” Aduh, saya terpukul sehingga kelebam-lebaman dibuatnya.


solehah Pictures, Images and Photos------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Perginya seorang abang, sahabat dan teman..

Salam..

erm kenapa ye, tetibe aku terasa rindu sangat pada Allahyarham abang angkat aku..sudah beberapa hari aku termimpi berjumpa arwah..pabila aku terjaga, terus aku sedekahkan Al-Fatihah padanya...MasyaAllah...terasa bagai semalam dia pergi..pergi meninggalkan dunia sementara.. tapi kini semuanya menjadi kenangan..kenangan yang kekal abadi..tidak kusangka, masa sungguh pantas berlalu..dia meninggal dunia pada 4.Dec.2007..
aku menangis bila melihat gambarnya. terasa sayu hati ini dan sudah pasti ahli keluarganya akan berasa lebih sedih daripada aku..

Gambar convo arwah sebelum pergi buat selamanya..

Al-Fatihah buat Allahyarham Khamzah bin Md Noh..semoga rohnya akan sentiasa bersama2 golongan beriman dan berbahagia di syurga Allah...amiin..

Al Fatihah Pictures, Images and Photos

Al-fatihah buat sahabat ku...Perginya sorang sahabat dan abang yang pernah kusanyangi ..Semoga engkau berbahagia di SyurgaAllah...Amin..Kenangan sewaktubersamamu...sukar untuk ku lupakan..Alfatihah kepada Allahyarham, Khamzah bin Md noh..Engkau terlalu banyak mengajarku erti kehidupan..erti keislaman..erti kebahagiaan..erti persahabatan,erti kemanisan iman dan erti cintakan kepada Allah...segala nasihatmu, kata2 semangatmu...sukar..amat sukar untuk ku melupakan dirimu...akan ku semat di dalam hati dan fikiranku...Al-Fatihah...

Segala memori bersama mu , kata2 mu..masih berlegar2 di fikiranku..suara mu..ketawa mu..sukar untuk ku lupakan..Allah lebih sayangkan mu..pemberianmu..akan ku gunakan sebaiknya..hilangnya permata pemberian Allah..tidak kusangka..tragedi 4.dec.07..membawa satu memori pahit yang penuh bermakna..sukar..amat sukar untuk ku lupakan...walau berlinangan air mata ini..ia tidak bermakna & tidak dapat mengembalikanmu..hanya kebaikan mu didunia..hanya doa dr ahli keluargamu..rakan2mu..,Al-Fatihah & yasin..menemanimu di alam nyata..

email yang pernah kau kirimkan kepadaku..yang bertarikh Feb 15,2005

“Wahai Tuhan, Engkau tahu aku tidak inginkan dunia dan aku tidak mahu dipanjangkan hayatku untuk tinggal di dunia…Wahai Tuhan,ambillah rohku dengan kebaikan sebagaiman Engkau menerima roh orang yang beriman…”


Lalu Muaz bin Jabal yang sepanjang hayatnya telah mengabdikan diri untuk berkhidmat di jalan Allah itu, menghembuskan nafas terakhirnya jauh dari keluarga dan kaumnya.

Ku terkejut..apabila membaca perenggan terakhir ini..aku terfikir..mgkn kau ingin menjadi seperti Muaz bin Jabal..yang sentiasa dibawah keredhaan Allah S.W.T..
Ku doakan semoga engkau berbahagia di sana...

Al-Fatihah..



aku sangat rindu padanya...
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Apekah HP kesukaan anda??? TAG version~~

Salam..

yiihaa.. tag lagi.. waduh2.. da lama sih aku enggak ditag.. uhuuuk! eh.awat aku cakap cam orang indon je nih...ni mesti kena penangan cite INTAN nih... huhu
okle..kali ni aku ditag oleh cik Anne..makasih yaaaaa..

1.Your hp model?
Dulu gune HP N73 sekarang ni dok gune hp
dah... haha..

N 73 Pictures, Images and Photos

2. A picture of it

Ni gambo yang agak lame, time ni aku dengan kawan2 sekuliah..erm kat mana eh..alamak lupe lak.. tapi yang pastinyer aku still study kat UNITAR dalam tahun 2006..


3. How many times did your hp get tortured by you?
hurm.. entah le..xingtla plak..huu

4. Which part of your hp u hate the most and why?
Gambo.. bila tangkap bebanyak mulelah HANG.. da nak kene restart balik.. aiseh..hampeh!

5. Which part of your hp you like most and why?
Part yang paling best ialah CAMERA dan juge KEYPAD..kalau xde camera,hp ni lah penyelamatnyer..huu..juge, kalau xde keypad camne nak tulih msg... kan kan kan..

6. What icon do you like the most?
Of coursela.. MAIL icon.. sebab dia beeestttt.. huhu :P xdelah, sebab part ke2 penting selain ikon telefon..

7. What else to change to become a perfect hp?
Of course beli HP baru..sebab da lama bebenor x gune hp changgih..huhu.. mungkin juga jika ada rezeki nak tukar PDA..jenama, usha dulu..

8. You need a handphone because?
Mudah..Senang..Selesa..dan bermacam2 lagis.. huhu..ni kan kemudahan....so..kene lah mudah..hikhik (ape dah aku merepek!)

9. Who bougth this handphone for you?
oh ni le hp pertama yang aku guna duit sendiri.. oh ye, dan ditambah sedikit dengan duit abah aku.. huhu.. aku dok kije lagi loh..mane le cukup nak beli 100% gune duit sendirik..huhu

10. With the total amount of your hp price, what could you buy others than hp?
beli baju...beli kasut..beli le le (gule2)...entahle..rasanya kalau beli makanan , telobeh konyang gak den..

11. Is your hp model popular in the market?
yup..dulu..sekarang ni leh dapat murah je.. bawah seribu da leh dapat..time aku gune hp tu, nak carik 'casing' pun payah.. huhu

12. Describe yourself as a smart hp user?
oh.. macam2.. terlebeh smart ,sebab tu aku da x pakai hp tu lagi..hehehe

13. How often do u charge your hp?
oh.. rasa-easa tenage bateri tu nazak..ha time tuh la aku charge..

14. Estimate ,how long could your hp survive?
dah x selamat dah.. la ni aku x gune hp..apa2, bantai hp mak..huhu sonang..abah pernah cakap nak belikan.. tapi macam kesian pula nak tanye dia lagi...

15. Actually are you interested in hp?
boleh la.. tapi xde la fanatik..setakat leh guna dan kena pada kemampuan cukuplah..

16. Are u happy with your hp condition now?
erm camne eh aku nak cakap.. hp aku tu dah lama masuk wad.. so dah lama senyap.. kalau bising pun time orang calling ke msg2 ke tu pun aku kongsi hp dgn mak...

17. Every morning, what is the first thing u do with your hp?
oh.. tgk msg.. huhu ada msg ke mizcall ke.. aku kalau tido, boleh dikatekan suke tutup hp.. xske orang ganggu..

18. Imagine someone takes your hp away for 1 day.. What would happens?
ohhhh.. ni kejadian paling takbest dalam hidup aku sepanjang menggunakan hp.. sebelum ni aku gune HP sabun sebelum guna N73 nih.. erm. time tu dalam bus, ramai gak lah.. aku perasan time tuh aku pegang hp sambil masuk bus.. last2 bile aku nak ambil hp aku dalam kocek, hilang dah.....aku rase, aku kene pukau time tuh.. ish ish..aku nangis xberlagu tuhhh..sobb!

19. No hp no life. agree or bullshit?
Yezza.. i tingkap...opss..silap lak! yup, i think so..sebab kalau emergency senang..so my answer is AGREE~!

20. Tag 4 sexy phone users

  1. Ukhti Afzan..
  2. Mizie..
  3. Farha..
last but not least~~ sape nak kene tag.. sila2 lah membusykan diri yerr~~ :))



-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Jumaat datang lagi yakni penghulu segala hari.

Allah s.w.t telah menganugerahkan kepada kita satu hari dalam seminggu untuk kita berkumpul beribadah kepadanya. Hari tersebut adalah hari Jumaat. Berpandukan hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah telah bersabda yang bermaksud:

"Sebaik-baik hari dalam seminggu adalah hari Jumaat. Padanya Allah mencipta Nabi Adam, dan padanya juga dimasukkan ke Syurga, dan padanya juga dikeluarkan. Dan tidak terjadi hari Kiamat melainkan pada hari Jumaat." Hadith riwayat 5 perawi kecuali Bukhari.

Maka hari Jumaat merupakan hari yang paling mulia dalam seminggu. Di dalamnya ada waktu yang sangat mustajab doa. Di dalamnya disyariatkan solat Jumaat. Di dalamnya disyariatkan khutbah Jumaat. Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Jumuah, ayat 9:

Ertinya: Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diseru untuk mengerjakan solat Jumaat maka bersegeralah kepada mengingati Allah dan tinggalkan jual-beli. Itu adalah lebih baik bagi kamu jika kamu ketahui.

Di antara hikmah Allah s.w.t mewajibkan solat Jumaat adalah agar kita sentiasa diperingati untuk menambahkan ketaqwaan kita kepada Allah. Malah wasiat untuk bertaqwa kepada Allah merupakan satu rukun yang wajib pada khutbah Jumaat. Begitu juga setiap hari Jumaat merupakan peluang untuk kita mendengar nasihat, peringatan dan kebesaran Allah s.w.t, agar kita memperbaharui keimanan kita kepada Allah, mengukuhkan lagi aqidah kita dan menambahkan lagi cinta kita kepada Islam. Inilah antara hikmah diadakan khutbah pada solat Jumaat.

Amat sedih sekali jika kita menganggap solat Jumaat ini sebagai satu perkara yang rutin, yang diulangi tanpa ada apa-apa kesan didalam jiwa. Malah lebih malang lagi apabila ada sebahagian kita menganggap waktu khutbah Jumaat sebagai waktu rehat, waktu melelapkan mata, waktu tidur. Ada sebahagian jemaah yang bukan sahaja tidak menghayati khutbah yang disampaikan, malah dibuai mimpi, seolah-olah khutbah Jumaat adalah cerita-cerita belaka. Tentu kita tidak mahu menjadi orang yang khayal ketika khutbah disampaikan. Tentunya kita tidak mahu menjadi orang yang tidur ketika khutbah disampaikan.

Kerana orang yang tidur dan khayal ketika khutbah disampaikan akan terlepas fadhilat mendengar khutbah, mereka akan terlepas meningkatkan ketaqwaan mereka. Akan terlepas dari mereka peluang untuk menambahkan keimanan mereka. Rasulullah s.a.w melarang kita dari berbual ketika khutbah sedang disampaikan. Sesiapa yang berbual maka akan terlepas pahala Jumaat mereka. Mengapa? Agar kita dapat menghayati khutbah. Inikan pula seorang yang tidur ketika khutbah disampaikan. Bagaimanakah mereka akan mendapat rahmat Allah?

Mungkin tajuk khutbah yang disampaikan sudah biasa kita dengar. Mungkin juga khatib yang menyampaikan khutbah tersebut tidak mahir berpidato. Mungkin juga kita tidak faham apa yang disampaikan. Tetapi ini bukan alasan untuk kita khayal atau tidur ketika khutbah disampaikan. Kerana rahmat yang Allah turunkan tidak bergantung keseluruhannya kepada isi khutbah Jumaat, ataupun cara khatib menyampaikan khutbah, ataupun bahasa khutbah itu sendiri. Rahmat yang Allah turunkan bergantung kepada tahap khusyuk dalam hati kita. Bagaimana kita boleh mendapat khusyuk kalau kita tidur? Jika kita tidak dapat menghayati khutbah, maka sebaiknya berzikirlah dalam hati. Atau kita mengingati kembali segala dosa-dosa dan maskiat yang kita telah lakukan. Dan bersegeralah meminta ampun daripada Allah s.w.t, moga-moga ketika kita memohon ampun dari Allah tersebut adalah waktu mustajab doa. Kita tidak tahu samada kita dapat berjumpa Jumaat akan datang atau tidak. Malah kita tidak tahu samada ajal kita akan tiba apabila kita selesai dari mengerjakan solat Jumaat ini. Maka anggaplah ini merupakan solat Jumaat yang terakhir kita di muka bumi ini. Anggaplah setiap Jumaat merupakan yang terakhir kita di muka bumi ini. Tidakkah kita mahu bertaubat sebelum ajal datang menyambar. Allah s.w.t berfirman:

"Bagi setiap umat ajalnya. Apabila datang ajal mereka maka tidak diperlambatkan atau dipercepatkan sedikitpun."

Antara perkara yang perlu diberikan perhatian adalah memastikan bahawa niat kita diperbetulkan apabila kita ingin menunaikan solat Jumaat. Adakah kita pergi ke masjid hanya sekadar melepaskan tanggungjawab solat Jumaat? Adakah kita pergi ke masjid untuk berehat? Atau adakah kita pergi ke masjid untuk mendapat rahmat dari Allah? Rasulullah s.a.w bersabda dalam hadith yang masyhur:

Sesungguhnya setiap perbuatan itu bergantung kepada niat. Dan sesungguhnya setiap seorang mendapat hasil dari apa yang diniatkan. Oleh itu, marilah kita perbetulkan niat kita apabila kita ingin menunaikan solat Jumaat. Kita pergi ke masjid atas niat untuk mendapat rahmat Allah s.w.t. Insya Allah, rahmat Allah yang akan kita perolehi kelak. Dan dengan rahmat Allah, kita akan dapat mempertingkatkan ketaqwaan dan keimanan kita kepada Allah. Firman Allah s.w.t:

"Sesungguhnya mereka yang memakmurkan masjid-masjid Allah adalah mereka yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, mereka mendirikan solat dan mengeluarkan zakat dan mereka tidak takut kecuali kepada Allah. Maka mudah-mudahan mereka tergolong dalam orang-orang yang diberi petunjuk." (At-Taubah, 18)

Dalam hadis lain, Rasulullah bersabda yang bermaksud : “Hari yang dijanjikan ialah hari kiamat, hari yang disaksikan ialah hari Arafah dan hari yang menyaksikan ialah hari Jumaat. Matahari tidak terbit dan tidak terbenam pada mana-mana hari yang lebih mulia dan afdal daripada hari Jumaat.

“Pada hari itu terdapat suatu masa di mana seorang hamba mukmin apabila meminta (berdoa) kepada Allah sesuatu kebaikan melainkan Allah memakbulkan doanya atau ia meminta Allah melindunginya daripada sesuatu kejahatan melainkan Allah melindunginya daripada kejahatan.” (Hadis riwayat Tirmizi).

Solat Jumaat dua rakaat yang difardukan ke atas umat Islam membuktikan hari itu adalah semulia hari yang perlu ambil manfaat untuk mendapatkan ganjaran Allah daripada setiap amal ibadat yang dilaksanakan.

Rasulullah bersabda: “Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat pertama, dia umpama berkorban seekor unta.

“Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat kedua, dia seperti berkorban seekor lembu.

“Barang siapa yang menghadiri solat Jumaat pada saat yang ketiga, dia seperti berkorban seekor kibas.

“Sesiapa hadir solat Jumaat pada saat keempat, dia seperti memberi hadiah seekor ibu ayam dan sesiapa hadir solat pada saat kelima, dia seolah-olah memberi hadiah sebiji telur.”

Apabila imam naik ke mimbar, malaikat menutup buku catatannya dan ikut mendengar khutbah. Justeru, sesiapa yang datang untuk solat selepas itu seolah-olah dia hanya datang untuk solat semata-mata, tidak direkodkan dalam buku kehadiran malaikat.

Umat Islam juga dituntut membuat persediaan sebelum menghadiri solat Jumaat untuk mendapat fadilatnya, termasuk dalam berwuduk, mandi sunat dan tertib ketika menghadiri solat Jumaat.

Imam Muslim meriwayatkan sebuah hadis Rasulullah yang bermaksud: “Sesiapa berwuduk lalu memperelokkan wuduknya, kemudian mendatangi solat Jumaat, terus mendengar dan berdiam diri, tidak berbicara sama sekali, maka diberi tambahan tiga hari lagi.

“Sesiapa yang memegang kerikil untuk dimainkan sehingga tidak memperhatikan isi khutbah, sesungguhnya dia telah melakukan kelalaian, yakni bersalah.”

Hadis di atas membuktikan bahawa Islam memberi penekanan terhadap perlunya makmum menumpukan kepada khutbah yang disampaikan. Isi kandungannya khutbah perlu diteliti bukan hanya sebagai sumber ilmu, malah mencakupi teguran, pembinaan hidup dan nasihat yang berguna.

Daripada Ibnu Umar bahawa Rasulullah bersabda: “Jika seseorang antara kalian mendatangi solat Jumaat, maka hendaklah mandi dulu.” (Muttafaq ‘alaih)

Daripada Samurah, diriwayatkan bahawa Rasulullah pernah bersabda: “Sesiapa yang berwuduk pada Jumaat, maka dengan keringanan itu, bolehlah dilakukan tanpa mandi tetapi mandi itu adalah lebih utama.” (Hadis riwayat Imam Abu Daud dan Termizi).

Kemuliaan yang ada pada Jumaat meletakkannya sebagai ‘penghulu’ segala hari.

Hadis Rasulullah yang diriwayatkan Abu Hurairah yang bermaksud: “Jumaat dinamakan sebagai ‘Saidul aiyam’ iaitu penghulu segala hari (hari yang sebaik hari).”

Ada banyak hadis dan riwayat mengenai kelebihan hari Jumaat. yang bertujuan menceritakan ganjaran yang perlu direbut oleh umat Islam. Antaranya:

* Orang yang meninggal dunia pada hari Jumaat akan terlepas soal jawab kubur hingga hari Kiamat.

* Sesiapa yang membaca surah Ali Imran pada hari Jumaat, maka Allah dan malaikat mendoakan kebaikan ke atasnya sehingga matahari terbenam pada hari itu.

* Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abi Said Al-Khudri bermaksud: “Sesiapa membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, Allah menerangi hidupnya antara dua Jumaat.”

* Sesiapa membaca Surah Yassin pada malam Jumaat, Allah mengampunkan dosa kecil yang dilakukan, demikian menurut hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abi Hurairah.

* Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abdullah Ibn Abi Khatadah, bermaksud: Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat seolah-olah dirinya bersih hingga Jumaat akan datang.

* Mereka yang mendirikan solat Jumaat antara satu Jumaat ke satu Jumaat berikutnya, maka Allah mengkifaratkan atau mengelakkan dia daripada terbabit dosa besar.

* Mereka yang berdoa dengan penuh keikhlasan hati pada Jumaat, mudah dimakbulkan Allah.

Oleh itu marilah kita memuliakan hari Jummat yang penuh dengan Fadhilat.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

Thursday, February 26, 2009

++ KISAH BERKAT DI SEBALIK MEMBACA BISMILLAH

bismillah Pictures, Images and Photos

Ada seorang perempuan tua yang taat beragama, tetapi suaminya seorang yang fasik dan tidak mahu mengerjakan kewajipan agama dan tidak mahu berbuat kebaikan.

Perempuan itu sentiasa membaca Bismillah setiap kali hendak bercakap dan setiap kali dia hendak memulakan sesuatu sentiasa didahului dengan Bismillah. Suaminya tidak suka dengan sikap isterinya dan sentiasa memperolok-olokkan isterinya.
Suaminya berkata sambil mengejak, "Asyik Bismillah, Bismillah. Sekejap-sekejap Bismillah."
Isterinya tidak berkata apa-apa sebaliknya dia berdoa kepada Allah S.W.T. supaya memberikan hidayah kepada suaminya. Suatu hari suaminya berkata : "Suatu hari nanti akan aku buat kamu kecewa dengan bacaan-bacaanmu itu."

bismillah Pictures, Images and Photos

Untuk membuat sesuatu yang memeranjatkan isterinya, dia memberikan wang yang banyak kepada isterinya dengan berkata, "Simpan duit ini." Isterinya mengambil duit itu dan menyimpan di tempat yang selamat, di samping itu suaminya telah melihat tempat yang disimpan oleh isterinya. Kemudian dengan senyap-senyap suaminya itu mengambil duit tersebut dan mencampakkan beg duit ke dalam perigi di belakang rumahnya.
Setelah beberapa hari kemudian suaminya itu memanggil isterinya dan berkata, "Berikan padaku wang yang aku berikan kepada engkau dahulu untuk disimpan."

Kemudian isterinya pergi ke tempat dia menyimpan duit itu dan diikuti oleh suaminya dengan berhati-hati dia menghampiri tempat dia menyimpan duit itu dia membuka dengan membaca, "Bismillahirrahmanirrahiim." Ketika itu Allah S.W.T. menghantar malaikat Jibrail A.S. untuk mengembalikan beg duit dan menyerahkan duit itu kepada suaminya kembali.

Alangkah terperanjat suaminya, dia berasa bersalah dan mengaku segala perbuatannya kepada isterinya, ketika itu juga dia bertaubat dan mula mengerjakan perintah Allah, dan dia juga membaca Bismillah apabila dia hendak memulakan sesuatu kerja.

Bismillah Pictures, Images and Photos-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Al-Quran....

quran Pictures, Images and Photos

Kekurangan kita ialah banyak membaca al-quran tanpa menegetahui maknanya. Kelemahan kita ialah mengetahui maknanya tetapi tidak mengetahui tafsirannya. Kelemahan kita yg bertimpa-timpa ialah mengetahui tafsirannya ttpi tidak mengetahui rahsianya. Kelemahan kita yg tertinggi ialah mengetahui rahsiannye ttpi tidak mempercayainya. Kelemahan kita yg paling tinggi ialah tidak mempercayainya lalu meninggalkannya

-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ .::*~Istimewanya Wanita~*::.

wanita4 Pictures, Images and Photos

Renungan buat insan yang bergelar wanita. Ketahuilah betapa istimewanya dan bertuahnya menjadi wanita. Bagi kaum lelaki, hormatilah kaum wanita yang bergelar ibu dan isteri. Berikut adalah himpunan hadis-hadis yang berkenaan.

Doa wanita lebih maqbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulallah s.a.w. akan hal tersebut, jawab baginda : "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang tidak soleh.
Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.
Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail a.s.

Tidaklah seorang wanita yang haid itu, kecuali haidnya merupakan kifarat (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidnya membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah“ (Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa.); maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui siratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan Allah Ta'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidnya.

Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah s.a.w.) di dalam syurga.

Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ehsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.

Daripada Aisyah r.ha. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."

Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.
Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.
Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan meredhainya. (serta menjaga sembahyang dan puasanya)

Aisyah r.ha. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w. siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ?" Jawab baginda, "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah s.a.w. "Ibunya".

Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu, berpuasa wajib sebulan (Ramadhan), memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.

Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya(10,000 tahun).

Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.

Dua rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.
Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.
Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.
Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.
Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.
Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.
Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.
Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.

Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.
Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.

Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya, bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.
Seorang wanita yang solehah lebih baik daripada seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginya lapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa dihisab.

Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau merenung ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya, memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keredhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya, tiap-tiap langkahnya dan setiap renungannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.
Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.

Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat.
Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.
Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan medapat pahala jihad.

Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.
Dari Hazrat Muaz : Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api, maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.

Thabit Al Banani berkata : Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. Pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanya yang buta telah celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana memuliakan dan menghormati suaminya).

Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah s.a.w. keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu. Baginda lalu bertanya, "Adakah kamu menyembahyangkan mayat?" Jawab mereka,"Tidak" Sabda Baginda "Seeloknya kamu sekelian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami nescaya pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki.
Wanita yang memerah susu binatang dengan 'Bismillah' akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.

Wanita yang menguli tepung gandum dengan 'Bismillah', Allah akan berkatkan rezekinya.
Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.
"Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan membinakan 7 parit di antara dirinya dengan api neraka, jarak di antara parit itu ialah sejauh langit dan bumi."

"Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat."
"Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di hari akhirat."
"Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan kemudian dibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatatkan baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian."
"Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya, menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya."

Sabda Nabi s.a.w. : "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman-taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat."

Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.
Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.

Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.

Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah.
Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya, cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin).

Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya.

Dunia yang paling aku sukai ialah wanita solehah.


wanita hiasan dunia..seindah hiasan wanita solehah.. Pictures, Images and Photos
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam