سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Thursday, January 22, 2009

++ Soal jawab agama bersama Dato' DR Mashitah Ibrahim


Solat pakai minyak wangi beralkohol

ADAKAH sah sembahyang seseorang itu jika dia menggunakan bahan kecantikan
beralkohol seperti minyak wangi dan terkena pada pakaiannya?

SITI,
Masai, Johor

JAWAPAN

Sudah disepakati alkohol yang ada dalam minyak wangi bukanlah alkohol
yang menyebabkan tidak sah solat.

Bagaimanapun perkara ini masih termasuk dalam perkara shubahat.

Kita ada dua pilihan; menggunakannya jika mahu atau mengelakkannya.

Mereka yang mengelakkan dari menggunakan barang shubahat akan memelihara
agamanya dari tercemar.

Tepuk dada tanyalah selera.
Hukum wanita ceburi bidang nyanyian

08 September 2001

Soalan

APAKAH hukum wanita menceburi bidang nyanyian? Bagaimana pula dengan kedudukan sumber pendapatan yang diperolehi hasil daripada nyanyian itu iaitu ia halal digunakan atau sebaliknya?

Kiriman: Sharifah,
Kuala Ketil, Kedah.



Jawapan

ULAMA berbeza pendapat berkenaan suara wanita, ada yang mengatakan fitnah, ada yang mengatakan suara perempuan bukan aurat.

Begitu juga dengan hukum nyanyian. Disebabkan hukum berkenaan, perkara ini berasaskan ijtihad ulama saja iaitu pemahaman masing-masing kerana tidak ada teks jelas, maka dibolehkan mengambil mana-mana pendapat kerana dalam ijtihad tidak ada yang salah.

Ada hadis yang menceritakan mengenai beberapa orang jariah (pembantu) wanita kepada Aisyah r.a. bernyanyi dalam rumah hingga didengari Abu Bakar yang kemudiannya memarahi mereka tetapi Rasulullah s.a.w. membenarkan mereka terus menyanyi.

Bahkan diriwayatkan yang Rabiah Adawiyah mencari makan dengan menyanyikan nasyid yang mengingatkan manusia pada Tuhan.

Secara ringkas ulama yang membolehkan wanita menyanyi pun meletakkan beberapa syarat antaranya, nyanyian berkenaan tidak menaikkan syahwat dari segi penampilan wanita, senikata mahupun suara juga sebarang perkara yang menolak ke arah haram seperti percampuran lelaki dan perempuan.
Gadis ternoda enggan kahwin

15 September 2001
Soalan


SAYA kini berusia 22 tahun dan kehilangan dara sejak usia saya sembilan tahun lagi akibat perbuatan bapa tiri yang kini sudah meninggal dunia.

Semakin meningkat dewasa, saya sangat takut menghadapi masa depan. Adakah berdosa sekiranya saya menanam azam pada diri saya untuk tidak mahu berumah tangga?

Jika ditakdirkan saya bertemu jodoh pula, haruskah saya berterus-terang pada bakal suami saya?



Kiriman: Gadis Trauma,

Johor Bahru, Johor.



Jawapan


PERKAHWINAN adalah sunnah nabi dan merupakan ibadah. Mereka yang menolak sunnah nabi, baginda tidak mengaku daripada umatnya.

Oleh itu, menanam azam tidak mahu berkahwin adalah bercanggah dengan sunnah. Tidak semua lelaki berperwatakan seperti bapa tiri saudari bahkan ramai lagi yang baik-baik.

Pengalaman yang lalu tidak harus dijadikan sebagai satu kenangan yang menyekat kita daripada meneruskan tuntutan Tuhan.

Anggaplah ini sebagai satu pengajaran untuk saudari, andai bertemu jodoh dengan orang baik teruskan hidup bersamanya, usahlah menjadikan pengalaman itu sebagai halangan, kuburkanlah kenangan terbabit kerana ketika itu saudari dianiayai dan bukan dengan kehendak sendiri. Biarlah itu menjadi rahsia saudari dengan Tuhan.
Tidak perlu buang tatu

15 September 2001

Soalan

SAYA mempunyai seorang rakan yang ingin memeluk Islam. Masalahnya, di tubuhnya penuh tatu. Adakah dia perlu membuang tatu itu sebelum atau selepas memeluk Islam?

Kiriman: Athira,
Johor Bahru, Johor.

Jawapan

ORANG bukan Islam setelah memeluk Islam, Allah akan mengampuni semua dosanya yang lalu.

Tatu bukan mudah untuk dihilangkan. Syarat untuk masuk Islam tidaklah perlu membuangnya lagipun ia mungkin akan memudaratkan.

Islam mengalu-alukan kedatangannya dan janganlah menampakkan Islam seolah-olah agama yang sulit.

Insya-Allah, Allah akan menerima dia seperti orang lain dengan syarat selepas memeluk Islam dia mestilah melakukan amal ibadat seperti yang dituntut Islam dan meninggalkan perkara mungkar.

Mewarna rambut tidak dilarang

29 September 2001

Soalan

Apakah hukum mewarnakan rambut?

Abdullah
Kota kinabalu


Jawapan

PERBUATAN mewarnakan rambut dengan inai atau apa saja bahan yang halal tidak dilarang oleh Islam cuma perkara yang dilarang ialah menggunakan bahan yang mungkin menghalang air daripada terkena pada rambut.

Apa yang perlu diperhatikan di sini bahawa tujuan mewarnakan rambut itu ialah untuk memperelokkan lagi rambut dan menyihatkannya.

Jika warna yang diletakkan pada rambut itu boleh menimbulkan aib seperti mewarnakannya dengan warna hijau, jingga dan sebagainya, sudah tentu ini menyimpang daripada maksud sebenar keharusan berkenaan yang disebut dalam sebuah hadis bermaksud, “Barangsiapa yang ada rambut hendaklah dia menjaganya dengan sempurna”.
Setiap hari qada solat Zuhur

Dr Mashitah jawab
06 October 2001

Soalan

SAYA berusia lingkungan 20-an dan bekerja di sebuah syarikat bukan milik orang Islam. Di tempat kerja tidak disediakan tempat untuk bersolat dan untuk ke surau pula, agak sukar kerana pembinaan jambatan sedang dibina yang menghalang laluan untuk ke surau berhampiran.

Oleh itu, setiap hari saya mengqada solat Zuhur selepas saya solat Asar.

Adakah tindakan saya itu dibenarkan dan apakah yang sewajarnya saya lakukan?

Kiriman: Remaja Was-was,
Kuala Terengganu,
Terengganu.

Jawapan

TINDAKAN qada solat atas alasan tempat bekerja milik orang bukan Islam atau surau yang jauh adalah sesuatu yang tidak wajar.

Perlu diingatkan di sini untuk bersolat tidak semestinya seseorang itu berada dalam surau atau tempat khas untuk bersolat.

Rasulullah s.a.w sendiri pernah bersolat di atas unta. Ertinya di sini yang diperlukan cuma kesungguhan dalam diri dan ruang kecil sekadar mampu untuk melakukan sujud.

Bilik pejabat sendiri juga boleh dihampar dengan kain bersih dan kemudian bersolat.

Jika tiada bilik sendiri, ruang apa saja sekalipun atau pergilah ke sudut pejabat yang bersih, menghadap kiblat dan kemudian bersolat.

Apa yang penting ialah bagaimana kita melihat kedudukan solat itu sendiri, adakah ia sesuatu yang penting? Ingatlah bahawa kita mencari rezeki daripada Allah maka janganlah diabaikan perintah-Nya.
http://www.geocities.com/drmasitah/
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Sweetie Butter Cake

butter cake premix Pictures, Images and Photos

Bahan-bahan


1 1/2 cups butter,
softened (room temperature)
2 cups wheat flour
1 1/2 cups castor sugar
4 large eggs
2 teaspoons vanilla extract
1 teaspoon baking powder lemon zest cocoa powder or milo
2 bars cadburry chocolates (hazelnut)
1 bars white chocolate
1 cups cornflakes

CARA2 MEMBUAT
:

1. Pukul butter dengan gula sampai kembang dalam 5-6 minit. Lepas tu,masukkan telur sebiji demi sebiji... Kemudian..masukkan Vanilla extract...

2. Dalam satu bekas yang lain…campur tepung gandum dengan baking powder. Ayak dulu sebelum campurkan ke dalam adunan tadi.

3.Masukkan kat dalam butter mixture sedikit demi sikit... (tak payah guna mixer)..just kacau guna senduk.. Bahagikan adunan pada 2 bahagian.satu campurkan ngan cocoa powder.nak guna milo pon boleh.. satu lagi bahagian parutkan kulit lemon@orange.

4.Sapu marjerin kat springform pan.masokkan 2 bahagian adunan tu selang seli…biar mcm belang2.hehe

5. Bakar dalam 170 ‘c oven 30 to 40 minutes. Cool in room temperature first before frosting ngan chocolate or whatever topping u like.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Kenapa Aku Belajar @ Stadi? / The purpose of Study

Imtihan Pictures, Images and Photos

Intention is necessary in the study of science, since every deed is rooted in intention, as attested to in the words of the Prophet [SA], "Deeds [are measured] by their intentions." This is an authentic tradition. The Messenger of God [SA] also said:

How many are the deeds which bear the image of the deeds of this world but then become -through their good intention -among the deeds of the Hereafter! And how many are the deeds which bear the image of the Hereafter but then become -through their evil intention -among the deeds of this world!

It is necessary for the student in his quest for knowledge to strive for the pleasure of God, the adobe of the Hereafter, the removal of ignorance from himself and from the rest of the ignorant, the revival of religion, and the survival of Islam. For the survival of Islam depends on knowledge. And the disciplined life and piety are not complete when there is ignorance.

Imam Burhan al-Din, author of the Hidayah, recited a poem by an unnamed author:

An immoral man of learning is a great evil;
Yet a greater evil is an ignoramus leading a godly life.
Both are a great trial everywhere
to whomever clings to his religion.

One must intend [with knowledge] to being thankful [to God] for a healthy mind and a sound body; one should not, however, [intend] to attract people toward himself, or reap the vanities of the world, or obtain honors from the king, and the like.

Muhammad ibn al-Hasan said, "If the people, all of them, were my slaves, I would emancipate them and free myself from being their patron." This is because he who finds pleasure in knowledge and in acting according to it, rarely does he desire man's [worldly] possessions.

Imam Qiwam al-Din Hammad ibn Ibrahim ibn Ismail al-Saffar al-Ansari recited a poem by Abu Hanifa:

Whoever strives for knowledge for the life to come
obtains great gain in righteousness.
But he is in utter loss who seeks [knowledge]
to obtain an advantage over people!

[This is true] with the possible exception of one who seeks position in order to command what is good and forbid what is evil, and in order to promote the truth and strengthen religion -but never in order to satisfy his ego and his desires. [The repression of selfish aims] becomes more possible the more [the learned] undertakes to enjoin what is good and forbid evil.

It is essential for one who strives for knowledge to reflect on this. One should seek knowledge with great [personal] assiduity and not apply it to this base, small, and perishable world. [As the poet said]:

This world is more worthless than the worthless,
And its lover is baser than the base.
It renders people deaf by its magic and makes them blind
so they become perplexed with no guide.

It behooves one who seeks knowledge not to debase himself by desiring what should not be desired; and [it behooves him] to abstain from that which degrades learning and its bearers. One should also be modest, for modesty lies between arrogance and self-abasement. Chastity, too, is like this, [that is, the mean between two extremes]. This can be learned from [the book] Kitab al-Akhlaq [A treatise on Human Character].

Imam Rukn al-Islam, who is known as al-Adib al-Mukhtar, recited for me a poem that he himself composed:

Indeed, modesty is a quality of the God-fearing,
and by it do the pious ascend [to sublime heights].
A wondrous thing is the wondering of the ignorant
about his condition, whether he is happy or wretched.
Or [his wondering] about how his life will end, or whether his soul
on the day [of his death] will descend or ascend.
Truly, pride belongs to our Lord, an attribute
peculiar to him. So avoid it and fear God.

Abu Hanifa yet said to his companions, "Make your turbans ample and enlarge your sleeves." He said this so that scholarship and its bearers will not be slighted [by people]. And it is compulsory for him who seeks knowledge to acquire the Kitab al-Wasiyya [the Bequest], in which Abu Hanifa wrote to Yusuf ibn Khalid al-Samti when he returned to his people. Our late teacher, Ali ibn Abi Bakr [al-Marghinani], commanded me to write out [Kitab al-Wasiyyah] upon returning to my country, which I did. He who teaches higher levels of knowledge and he who gives legal opinions [mufti] cannot dispense [with this book] in their dealings with people.

source: http://www.sunnipath.com/Library/Articles/AR00000167.aspx

http://edu.iluvislam.com

by Imām Al-Zarnūjī /edited by azribohari


word 01 Pictures, Images and Photos

-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ GERHANA MATAHARI CINCIN

Gerhana matahari Pictures, Images and Photos

Sebuah fenomena langka akan dijumpai oleh masyarakat Kediri dan sekitarnya pada Senin, 26 Januari 2009 mendatang. Adalah fenomena gerhana cincin seperti yang terungkap dalam Sidang Istimewa Lajnah Falakiyah Ponpes. Lirboyo yang digelar Selasa malam (13/1) di Kantor Aula Muktamar.

Fenomena langka ini jarang sekali dijumpai di Indonesia, khususnya daerah Kediri. ”Fenomena semacam ini hanya terjadi puluhan tahun sekali, bahkan seratus tahun sekali,” ujar Ust. Reza Zakaria, anggota Lajnah Falakiyah Ponpes. Lirboyo. Ia menambahkan, besar kemungkinan proses gerhana ini tidak akan terlihat penuh di daerah kediri dan sekitarnya, tetapi akan terlihat secara detail di daerah lampung dan juga daerah yang berada dalam zona garis khatulistiwa.

Gerhana matahari ”cincin” ini akan dimulai pada umbra (masuknya bulan pada poros/ garis singgung matahari) pada pukul 13.07 dan berakhir pada akhir umbra pada pukul 16.48 WIB. Sedangkan posisi utama ketika terjadi gerhana matahari ini pada pukul 14.18 WIB sampai dengan pukul 14.58 WIB. ”Namun gerhana ini tidak sampai membuat sinar matahari menjadi redup atau bahkan gelap gulita seperti yang terjadi pada tahun 60-an lalu. Matahari akan terlihat seperti cincin,” ujar H. Syaiful Islam dalam keterangannya.

Ia menjelaskan bahwa Gerhana Matahari Cincin (Khusuf Syams Al Halqi/ Anular Eclipse Of The Sun) adalah sebuah posisi pada saat piringan bulan memasuki piringan matahari, sementara jari-jari bulan lebih kecil dari jari-jari matahari sehingga bagian tepi piringan akan terlihat seperti cincin.

-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

++ Oh Tag! I lyyykeee~

wa wa wa....dapat tag agis....hehehe Makasih buat ma beshhhhhhhfwen
Ukhti Afzan...Eh eh! da lama x kene tag tau..huu..sewonok!

So tag ni diterima daripada Ukhti afzan yang comei..huu


friends Pictures, Images and Photos

So sekarang ni dengan rase suka hatinye aku mengetag:~

  1. Fatin
  2. Hana Brunei
  3. Mizie
  4. Aishun
  5. Dyla
  6. Suraya
  7. Kiden
  8. mnmnur
  9. Reisya

How do you know 1?
-oh kenal masa gath Nasyidfm..peramah, nak berpoye2 ngan dia lagis..huu

What would you do if you never met 2?
-nak jumpe gak~kalo ade rezeki nak fly g Brunei..leh berpoye2 dengan dia gak..huhu

What would you do if 3 & 4 dated you?
-erm..neva think bout it.. boleh date dengan diorang kew?? hik..hik..hik

Would 5 & 6 make a good couple?
-jap2 couple means bercinta kah??..kalau diorang lain2 jantina ok je kot. kalo same, haram tuh.. kan kan kan..huhu

Do you think 7 is attractive?
-oh yes..haha..(kiden mu jangan perasan deh!)

Do you know anything about 8’s family?
-oh belum ditakdirkan lagis..x kenai pun..

Tell me something about 9.
-budak SKTU dulu..aku pernah jaga kelas dia masa dia darjah 1..time tu aku jadi pengawas sekolah..

What language does 2 speak?
-Malay,English,Japanese (yeah bebeh she's good in Jap's tho!)

Who is 3 going out with?
-dgn GF and kengkawan dia kot

How old is 4?
-humm…sama baya dengan den..

5?
-die comei la..

Who is 6 favorite singer?
-oh oh..lagu jepun je kot...yang pasti dia ni japs big fan :)

7?
-student Universiti di Khartoum,Sudan..

Is 8 single?
-x pasti lak..a good lookin' guy xkan le xde sesape nak kat die..huu


What is 9 last name?
-last name?..hmm hmm..hehe.tataula..sowi eh

Would you consider being in a relationship with 1?
-ok gak pe..hee..relationship banyak maksud kan..haaaa..

What are you talking about?
-dari tadi dok merepek sambil makan kerepek

Which school does 2 go to?
-school? Somewhere in Brunei

What do you like about 4?
-sangat rajin berbual..hehe..aishun rindu sama kamu.da lama sey x berbual..mesti banyak cite ni.. hehe
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam