سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Saturday, January 10, 2009

++ Kalau boikot tidak berkesan, hantar tentera ke Gaza

Apa Tindakan Anda? Pictures, Images and Photos

selamat kan palestin Pictures, Images and Photos
Oleh Azman Anuar
(WARTAWAN UTUSAN)

PERTELINGKAHAN antara Palestin dan Israel telah berlanjutan lebih enam dekad, namun tiada resolusi dan formula dapat diguna pakai bagi membantu menyelesaikan kemelut itu.

Apatah lagi Amerika Syarikat (AS) sentiasa memberi sokongan kepada apa sahaja tindak-tanduk yang dilakukan Israel tanpa sebarang sekatan mahupun memberi amaran kepada Israel yang tidak pernah takut kepada sesiapa walaupun ia hanya merupakan sebuah penempatan kecil yang dikelilingi negara-negara Arab.

Banyak forum, dialog dan gesaan telah dilakukan oleh badan-badan bukan kerajaan (NGO) dan juga Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) mengenai kedudukan Palestin namun sehingga hari ini tiada sebarang kesan atau perkembangan positif berlaku yang berpihak kepada Palestin.

Sebaliknya kerajaan di bawah rejim Zionis itu semakin mengganas. Selepas lebih 700 rakyat Palestin terkorban, akhirnya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengadakan sidang tergempar berhubung krisis kemanusiaan berpunca daripada serangan rejim Zionis Israel ke atas penduduk Palestin di Semenanjung Gaza.

Sidang tergempar itu berlangsung atas permintaan negara-negara Arab dan Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) yang mahu badan dunia itu menyatakan pendirian berhubung satu lagi tindakan di luar batas kemanusiaan oleh Israel.

Jika dunia mengutuk tindakan tentera Jerman dan pemimpinnya Hitler melakukan 'holocaust' maka sekarang pembunuhan beramai-ramai sedang berlaku di depan mata kita. Siapa mahu bersuara bangkitkan isu ini.

Dalam soal ini ketegasan bertindak amat diperlukan. Malaysia boleh bertegas manakala negara-negara Islam lain sudah pasti bukan sahaja tidak berani bersuara malah takut untuk bertindak.

Keadaan ini berlaku kerana sama ada hendak diakui atau tidak, perpaduan di kalangan negara Islam tidaklah sekukuh hubungan antara puak Yahudi dengan proksi-proksinya.

Rakyat Malaysia yang bersimpati dengan Palestin bukan sahaja mengecam tindak tanduk kejam Zionis tetapi turut mengadakan tunjuk perasaan di Kedutaan Amerika Syarikat semalam dan minggu lalu.

Tidak cukup dengan demonstrasi, bantahan terhadap sokongan AS kepada Israel diterjemahkan dengan meningkatkan seruan bagi memboikot produk negara kuasa besar itu.

Inilah cara paling mudah bagi kita orang Islam untuk merubah apa yang sedang dilakukan terhadap saudara di Palestin. Kita digesa mengenakan boikot terhadap semua produk yang ada kaitan dengan Yahudi.

Di samping itu ada juga yang menggesa orang Islam supaya menghentikan daripada menyimpan wang di dalam bank AS.

Sentimen boikot produk AS juga telah mencetuskan ketakutan di kalangan pemegang francais rangkaian makanan segera AS tempatan yang bimbang perniagaan mereka akan terjejas untuk jangka masa panjang.

Apa pun, daripada pemantauan yang dilihat, usaha memboikot barangan dan perkhidmatan AS dan Israel belum ketara. Ertinya kita belum bersungguh-sungguh untuk melakukan boikot. Malah ramai yang tidak tahu barang apa yang hendak dipulaukan.

AS adalah kuasa besar dunia dari segi ekonomi dan ketenteraan. Tidak dapat dipastikan sejauh mana kita dapat membebaskan diri daripada hubungan dagangan dengan AS. Sebab kita telah terlalu lama bergantung kepada mereka, dalam bidang ekonomi.

Sebab itu, kita bimbang usaha dan kempen boikot ke atas produk AS hanya panas buat seketika macam hangat-hangat tahi ayam.

Kita sudah ada pengalaman dalam kempen seumpama ini. Tentu kita tidak lupa terhadap penghinaan ke atas Nabi Muhammad yang dilakukan oleh salah seorang ahli Parlimen Belanda pada 2007.

Dulu heboh kita marah dan canangkan supaya memboikot produk dari Belanda. Namun akhirnya, kita sendiri keletihan dan lupa perjuangan untuk mengajar Belanda. Boikot entah ke mana, yang hairan kita kembali menyokong produk buatan Belanda.

Dalam konteks untuk mengajar AS dan Israel, tidak pasti sejauh mana usaha kita memboikot produk AS dan Israel akan bertahan.

Bagaimana rakyat Malaysia dapat membantu Palestin? Kutipan derma dan berdoa akan kesejahteraan agar rakyat Palestin diberi perlindungan oleh Allah SWT tidak memadai. Kerana ia pasti tidak akan menamatkan konflik di sana.

Sebab itu elok kita segarkan semula cadangan supaya dibentuk pasukan tentera pengaman dari negara-negara Islam. Hanya cara ini sahaja dapat meredakan pergolakan di Semenanjung Gaza. Tetapi persoalannya negara mana mahu memulakan dan merelakan tenteranya dikerah ke sana?

wallpaper8 Pictures, Images and Photos
Patutkah Malaysia patut memulakannya?
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui"...

0 wahai manusia..berpesan-pesanlah..COMMENT me!:

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam