سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Wednesday, November 12, 2008

++ "Antara Dua Persimpangan Jalan"

roads Pictures, Images and Photos



Apa pernah Kita menemukan seorang manusia yang punya kesempurnaan alias tak punya cela sedikitpun? (Kita tak membahas tentang Nabi ya...!! Yang Kita bahas tuk dijadikan objek adalah Kita2 ini yang berlogo 'manusia biasa'dan berpotensi menjadi manusia "LUAR BIASA") Sekali-kali belum pernah bukan.??

Hampir tidak ada kesempurnaan dalam diri seorang hamba. Kesempurnaan itu milik Tuhan pula adanya. Jika Kita mau merenungkan. Sungguh salah satu pintu ma'rifat (mengenal) kepada ALLAH telah terbuka buat Kita. Salah satu dari keuntungan orang yang ma'rifat kepada ALLAH SWT menurut Syeikh Abdus Shamad AL_Falimbani rahimahullah dalam Kitab Hidayatus Salikin, yang Beliau kutip dari Bidayatul Hidayah karangan Hujjatul Islam Imam Al_Ghazali rahimahullah (wanafa'ana bihuma fiddaraini. AMIEN) adalah mati dalam keadaan Husnul Khatimah.
Namun anehnya, Kita terlalu memfokuskan diri memandang hal2 jelek yang ada pada diri orang lain. Sehingga Ghibah dan Gosip menjadi menu wajib Kita sehari2. Coba buktikan sendiri! Duduklah di tempat yang ramai dan dengarkan orang2 mengobrol.Tak terasa lidah ini menyebut-nnyebut keburukan orang lain.

Bukankah Kita telah tahu. Manusia itu tidak ada yang sempurna. Lalu kenapa Kita malah memberatkan (melimparkan) diri dalam kesusahan di dunia dan Akhirat bahkan NERAKA. Bukan malah menebarkan kebahagiaan dengan cara melihat sisi positif dari seseorang?
Kerugian di dunia dapat dari ketahui dari buku-buku psikologi dan pengembangan diri. Sedangkan menurut para ahli sufi, antara lain:
Jika seandainya, seseorang yang telah mengghibah (menyebut-nyebut) kejelikan orang lain bertobat kepada Allah dan minta maaf pada orang yang telah dighibah. Niscaya orang tersebut akan masuk sYurga diurutan yang paling akhir.
Seseorang yang telah mengghibah orang lain. Padahal orang yang dighibah itu telah bertobat. Niscaya tidak dimatikan orang yang mengghibah tersebut sebelum melakukan pekerjaan jelek orang yang telah dighibahnya.
Na'udzubillahi min dzalik!

Lalu bagaimana bagi orang2 yang belum sempat bertobat? Semoga Kita termasuk orang yang beruntung dan tidak mengecewakan serta tidak membuat menangis Rasulullah saw. AMIEN...istajablana Ya ALLAH...

WALLAHU "ALAM

=Al_Faqir ila rahmatillahi ta'ala=



0 wahai manusia..berpesan-pesanlah..COMMENT me!:

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam