سلامت داتڠ .. (^_^)


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ.. الحمدلله رب العالمين، والصلاة والسلام على أشرف المرسلين، وعلى اله وصحبه أجمعين. أما بعد

ربنا هب لنا من أزواجنا وذريتنا قرة أعين واجعلنا للمتقين إماما


Jangan Lupa Membaca Bismillah dan Berselawat Kepada Nabi S.A.W. Semoga Pengembaraan Anda di Blog Najeeba DiBerkati Allah..Ameen.. Syukran wa Jazakallhu Khairan.. :)

Daisypath Vacation Ticker

Monday, November 24, 2008

++ Adakah anda seorang yang "Narsis"?


Seperti diketahui kebanyakan orang, Narsis bererti PD–persona diri–yang berlebihan, atau istilah English-nya self-admirer. Seorang yang suka memuji diri sendiri berlebih-lebihan atau suka melihat wajahnya sendiri secara berlebih-lebihan boleh diketegorikan juga sebagai seorang yang Narsis.

Istilah Narsis sebenarnya dipetik dari mitos Yunani kuno yang mengisahkan seorang pemuda yang pernah hidup menyandang nama Narcissus. Disebabkan ketampannya, hingga dirinya memuji diri sendiri–terkadang kita perlu memuji diri sendiri agar kita lebih bersemangat dalam menghadapi hidup yang serba susah ini semata-mata kerana inginkan motivasi. Tetapi janganlah sampai mengangumi diri sendiri kelak terjebak dengan sifat ujub pula. Paling baik, carilah cara yang lebih baik untuk memberikan diri sendiri motivasi....dan bukannya dengan cara memuji diri sendiri.

Berkaitan kisah Narcissus pula, tidak sedikit para gadis yang dibuatnya gigit jari kecewa kerana cinta mereka ditolaknya mentah-mentah oleh Narcissus. Menurutnya rayuan para wanita itu tidak tulus dan mengandungi “racun dunia”. Hingga seorang puteri, Echo, juga jatuh hati padanya. Tentu tidak mudah menaklukkan hati Narcissus yang terpesona dengan dirinya sendiri. Lantaran dia menolak cinta dari Echo. Echo yang patah hati kemudian mengutuknya jatuh cinta pada bayangannya sendiri. Tujuannya agar dia tahu bagaimana rasanya patah hati, tapi mana Narcissus tahu! Dia kan penolak cinta!!

Hingga suatu saat dia merasa haus. Saat itu dia sedang melewati sebatang sungai. Saat menundukkan kepalanya ke sungai dia melihat bayangannya sendiri dan seketika itu juga dia merasa belum pernah melihat wajah setampan itu–padahal itu wajahnya sendiri! Hasrat sebagai manusia yang memiliki cinta mendorongnya untuk mendekatkan wajahnya ke bayangannya sendiri di air. Dan saat itu juga dia merasakan apa yang dirasakan oleh Echo, bayangannya menghilang apabila bibirnya menyentuh permukaan air. Mungkin sejak saat itu dia tidak minum lagi kerana takut “kehilangan” “cinta”-nya.

Kata narsis diambil dari nama Narcissus–termasuk kepribadiannya yang mencintai diri sendiri secara berlebihan. Tapi tidak semua narsis itu negatif. Kadang kala kita memerlukannya di-saat tertentu. Selama ianya masih di batas normal malahan ada yang narsis di depan orang tertentu saja.

Itu cerita mitos Yunani kuno.....kebenarannya belum tentu. Sekadar pengetahuan kita semua...semoga mengetahui apa makna “Narsis”.

Artikel di atas telah diolah semula untuk kesesuaian pembaca.

Wallahualam.

0 wahai manusia..berpesan-pesanlah..COMMENT me!:

Mari Me'release' tension~

To those yang mengantuk especially with this gloomy weather or yang tengah stress, pls do this simple exercise below :)

Selamat Mencuba!!

ni ala taichi sikit la… sebagai intro dan warming up..

tiru la macam ni… untuk melegakan bahu dan leher..

wa..wa..aaa

gerak kekanan kemudian ke kiri..

gerak ke kiri kemudian ke kanan

ikut je ler… jangan terpusing kepala udah la..

tepuk kuat kuat kat dahi.. ni untuk hilang mengantuk..

dah tu buat gerakan tangan dan badan… buat macam happy aje..

kemudian goyang2 kaki dan badan sikit… buat macam takde masalah…

buat secara agresif pula… jangan peduli apa orang lain kata..

hilangkan semua stress…

pusingkan kepala…

tengok muka kat cermin sambil goyang2.. lawa tak…

akhir sekali buat joget kucing…

--------------

kalau tak hilang juga stress tu ambil bantal kecik gi tidur bawah meja..

Sekian~

Jenguk..Jenguk...

Renungan Sejenak -

"Mahkota kemanusiaan ialah rendah hati." "Jangan memberi makanan kepada orang lain yang anda sendiri tidak suka memakannya." "Yang memimpin wanita bukan akalnya, melainkan hatinya."

People COME People GO ++ Promotion Link

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ PhotobucketBoycott Pictures, Images and PhotosPhotobucketFREE PALESTINE PhotobucketFREE PALESTINE Quran Auto ReciterSearch in Quran and Hadith
iluvislam